Om du skal kjøpe klikkertreningsboken så vil jeg anbefale å kjøpe klikkertreningpakken fra RR-boden (kun 400kr - kjempe billig ;) ). Da får du med boken "ikke skyt hunden" som er kjempe bra! Det er en bok om læringspsykologi som ikke bare fungerer på hunden, men også på unger, kjærester, foreldre o.s.v - den er genial
Fint_lite skrev:Vår bevisste avl gjennom flere år mht. bestemte atferdstrekk hos renrasede hunder, har naturlig nok utviklet noen raser som i større grad enn andre krever meget gode svar på spørsmålene ”hvorfor?” og ”hvorfor ikke?”. Rhodesian Ridgeback er en slik rase.
”Hvorfor skal jeg legge meg /komme rask på innkalling/bli ?”
”Hvorfor ikke stjele mat fra bordet/la være å komme på innkalling/bite i stykker ting?”
En RR er ikke fornøyd med svaret ”Fordi jeg sier det.” Det er vår oppgave å forklare vår RR hvorfor. Når det er stor avstand mellom ønsket atferd og den genetisk programmerte atferden, da må vi hundeeiere enkelt og greit legge ned en del arbeid i å forklare hvorfor.
Når det gjelder dette sitatet som du spurte om i starten, så kjenner jeg det igjen fra en artikkel av Tonje Torkelsen fra Kennel Masithela. Når RR var avlet for bruk til løvejakt, så ble de avlet på å handle selvstendig og tenke selv. I tillegg ble de avlet på å være enkel i kosten. Dette har gjort at RR er genetisk predisponibel for å "gjøre som de selv vil" (spesielt når det gjelder mat

) eller iallefall handle som det lønner seg å gjøre. For å lære hunden "hvorfor" og "hvorfor ikke" må vi som RR-eiere kanskje legge litt mer arbeid i denne prosessen...
Ett eks.: Når vi er hjemme hos søsteren min er det alltid noen som glemmer seg, og legger mat helt på kanten av kjøkkenbenken (som er helt uimotståelig for Mitra) Vi har har derfor forsøkt å holde henne unna kjøkkenet. Vi tar henne ut hver gang hun går inn der, og hun får belønning om hun stopper ved inngangen av kjøkkenet og går bort. Men selv om vi gjør det HVER ENESTE GANG, så tasser hun inn der gang etter gang...

Det er jo sååååå utrolig gode lukter der! Også vil hun jo være der vi er! Det er utrolig frustrerende, men du skal se, det kommer til å fungere tilslutt - Det tar bare litt ekstra med tid og innsats med disse RRene våre (ps. det hadde gått mye fortere med en grind, men det er jo ikke mitt hus)
Nå er det mange metoder for å forklare hvorfor: positiv/negativ forsterkning, positiv/negativ straff, shaping, habituering + sikkert mye mer. Men det som helt klart fører til mest lydige og harmoniske hunder, er stor grad av positiv forsterkning, stor grad av grensesetting (og være konsekvent!!!) og liten grad av straff.
Time-out som du never er ett eksempel på negativ straff (du fjerner hundens frihet ved uønsket atferd). Jeg har brukt det som Anette, kun for å roe hoppetussa mi når hun har hengt seg opp i 6.gir og lukker både øyne og ører...