Hei!
barn så hund eller hund så barn!? Jeg har prøvd begge deler!
Jeg har to døtre, 8 og 2, og Zpinders er 5. Mai var altså 3 da vi fikk Z (hadde forresten to schæfere til Mai ble 1,5 og det gikk utmerket, hundene var gamle og lydige og vi gjorde ingen forskjell på regler eller handlemåte ovenfor hundene etter at Mai kom inn i vårt hjem)
Først er det viktig å tenke på hvilke regler som gjelder for hunden innendørs. Lager dere nye regler etter at ny baby er kommet i hus, kan hunden forbinde endringene med babyen og dermed legge den for "hat". Endringer må derfor skje i god tid før fødsel, hvis det ikke skal bli en direkte kobling mellom baby og ny regel. Ikke glem hunden! Oppfør deg som vanlig mot hunden før og etter babyen kommer, så vil det nok gå bra.

Husk at selv om du stoler på hunden din, skal den ALDRI være alene med barnet,- uansett! Ta med en klut el.l. fra sykehuset så snart babyen er født og la hunden få lukte og venne seg til lukten. Når dere kommer fra sykehuset, legg babyen på gulvet og la hunden gjøre seg kjent med lukten.
Hvis dere får baby først, anbefaler jeg at barnet blir stort nok til å forstå rett og gal fremferd mot hunden (3-4 år)!
(huff, nei jeg må jobbe litt...) Lykke til!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.