Hei Eirik!
Velkommen til forumet! Hyggelig at du har funnet veien hit hvor vi RR frelste "henger ut"
Jeg er førstegangs hunde eier, men har en lærerutdanning i baken, har altså brukt mye adferd pedagogikk på lille Saba, noe som har fungert veldig bra!
En av de viktigste ting du må tenke over er;
1. Fra min 6 måneds RR erfaring er at denne rasen er VELDIG (hehe) sta. En
må ha veldig med tålmodighet hele dagen fram til gud vite hvor gamle de blir. Lurer på hvor mange ganger jeg har bedt saba om å ikke tigge når jeg spiser mat e.l.

RR er heller ikke en "politihund" som gjør alt for eigeren sin om og om igjen. Blir derfor mye korte "leke" intervaller med pauser imellom.
2. RR trenger aktivitet. Høres jo flott ut med frisby, og tviler ikke at hunden vil elske det :) Min RR elsker i hvert fall å løpe! Jeg trur faktisk at etter mat, så er løping hans beste "hobby/aktivitet".
Dette er ting jeg har merket på min RR, men alle er jo litt forskjellige.
Jeg har ikke deltatt på hunde kurs, men de aller fleste anbefaler å gå. Likevel kan saba utføre følgende kommando; ligg, sitt, "ikke dra", forskjell på høyre/venstre, "opp i senga", "gå og legg deg" (inn i buret), kom hit, ikke hopp, ikke bit, kom, nei, ja, søk (etter mat e.l.), slipp (det han har i munnen). Har bare brukt adferds ped -
går mye på stimuli respons,
Har brukt mye operant betinget stimuli frem til nå (gi mat for å utføre noe e.l.), men har tenkt mye på det og skal gå over til klassisk betinget stimuli, altså det å bruke klikker (lære hunden at en klikkelyd betyr "bra/nå får du belønning".
Lykke til med valget av hund!