Hei Linn,
hvor gammel er Kia?
Det er faktisk ganske vanlig at Ridgebacker har perioder der de trekker seg. Det vanligste er at de gjør det i en periode i puberteten, og jeg synes det ser ut som det er vanligst hos tisper. På tisper er det ofte når det nærmer seg første/andre løpetid, altså i ett-to-års alder. Hos de fleste går det over med fornuftig trening og ved å la hunden vokse det av seg...
Hvis Kia har helt panikk nå, synes jeg du bør ta det litt pent i en periode. kanskje kan en annen fremmed prøve å ta litt på henne etter å ha hilst ordentlig? Det må være en person som har greie på hund! En RR kan godt skille mellom personer, og godta at en dommer tar på, men nekte at en annen gjør det, - samme helg!
Det som også kan hjelpe, er at du støtter hunden når dommeren skal ta på, f.eks. kan du sette låret ditt inntil henne, evt. også stryke henne med hånda på den andre siden av kroppen når dommeren ser på tenner. Etterpå skal dommeren ta på, og da er det lurt å stappe inn godbiter, gjerne noe som tar lang tid å tygge... Det hjelper også bare å sette seg ned på huk så du er på hennes nivå, det oppleves som god støtte for hunden din.
Ellers er vi tilbake til "tyggis-tipset": Hvis du blir stressa når "dommeren" skal ta på, så merker Kia dette og da blir hun ekstra skeptisk. Prøv og slapp av, og "tygg toy"... Mint-smaken/lukten skal nemlig visstnok gjøre det vanskeligere for hunden å "lese" at du er nervøs. Dette vet jeg ikke om er vitenskapelig bevist, men kanskje verdt et forsøk?
LYKKE TIL!