Hefo skrev:Hei,
Er det noen som har noen form for oppskrift på disse genserne.
Marula er 50 cm rundt nakken. Fant et ullgarn som har strikkefasthet på 10 masker = 10 cm (strikket frem og tilbake rettstrikk). La opp 50 masker (= 50cm - logisk ikke sant??!

) strikket vrangbord ca 10 cm (ettersom hvor høy hals du vil ha). La ut ca 4-5 masker i hver ende (strikker frem og tilbake - ikke på rundpinne) 2 omganger. Strikket frem og tilbake til jeg felte til forbeina. Jeg fellte av 15 masker til hvert bein, men det var litt mye til Marula. Hadde holdt med 10-12 masker - men dette kommer an på garn og hvor stramt du strikker (jeg strikker litt løst). Strikket hver del (mellom beina og selve ryggen) for seg, 6 omg på hver del, før jeg la opp de maskene jeg hadde felt til beina og strikket det sammen igjen. Beregnet ca 10 cm (=10 masker) mellom forbeina, og det er her begynnelsen og starten på hver pinne beg på denne genseren jeg strikker.
Så målte jeg hvor stor hun var over bringen (brystet/ribbeina) og la ut tilsvarende på strikketøyet. Etter å ha strikket til der de blir smalere (mot buken) målte jeg cm og felte etterhvert som det smalnet (måler og strikker). Feller av litt tidligere under magen enn oppå rygget (mot krysset, da det helt sikkert er godt å holde denne delen varm).
Skikkelig lurt å strikke på et garn som er 10cm = 10 masker, for da måler du og legger opp, feller av etter hvor mange cm hunden er.
Bare si i fra om du må ha mer beskrivelse!!
kommer hun til å se ut som en bie???
Thi-hi, det hadde vært stilig da!!! Ny idé!!