Mine erfaringer med Lundqvist hundeskole skal du få Simira
Først får jeg si at jeg er jo superfornøyd med de 2 kursa jeg gikk. Så det gjenspeiler jo det jeg skal si.
Teoridagen: Husker ikke helt hvor mange timer den er på. 7 kanskje? Det er den raskeste "skole" dagen jeg noen gang har hatt. Vegard klarer å holde innteressen oppe. De har filmet mye situasjoner hos hund og ulv, og dette er utrolig lærerikt å se på. Så er det rom for å stille spm. underveis om det du opplever med din hund. Flott å ha en hel dag teori uten hunden synes jeg.
Praksis: Kveldene er ca. 2,5 timer ja. Den tiden går også utrolig fort. Vi var delt inn i grupper som jobbet sammen. Kan tenke meg vi var ca. 8 stk. Da hadde vi ca. 3-4 instruktører på vår gruppe. Alle hadde biler, bortsett fra ei. Hun lånte da en instruktørs bil. Det som skjer er jo at først er det samling. Hvor de går igjennom den øvelsen du skal lære hunden. Så tar du hunden ut og gjøre øvelsen. Når dette er gjort settes hunden inn i bilen igjen for å lagre det den har gjort, pluss at hunden da får mulighet til å drikke litt, slapppe av. Så er det ny samling og ny øvelse, eller en økt til med den samme øvelsen. Sånn går hele kvelden. Pluss at det er en pause midt på kvelden, ca 15 min.
Shange ble kjempe sliten av kursa. De første gangene sov han i ca. 2 dager etter i strekk. Vet ikke om alle hunder blir så slitne. Men både han og jeg jobba masse fordi han stort sett på det 1. kurset var veldig høyt oppe. Han fikk masse ro trening, hvor han måtte tenke masse.
Dette med at det er 2 kvelder uka. Ja tiden går veldig fort fra en ene kvelden til den andre, vet ikke helt hvorfor de har lagt det opp sånn. Mulig det hadde vært bedre med en kveld i uka. Men når det er sagt funka det helt fint for oss. Men jeg bodde jo alene i Oslo da. Sikkert verre når man har full familie.
Fysisk straff: Tror neppe du finner noen der som lærer deg at det er det riktige. Fokuset der er at hunden selv må finne ut av hvorfor ting blir som det blir.
Det nærmeste jeg har opplevd fysisk straff der er:
Vi lærte hunden "Stopp" det vil si det samme som at mange bruker "nei" de har valgt stopp siden det er et ord man sjelden bruker og hunden skal kun forbinde med at dette får han ikke lov til. Når vi skulle lære de det, måtte vi bruke en rutine hunden kan. Som.f.eks. bil rutine. Shange skal alltid sitte eller ligge i buret med døra åpen, ta kontakt med meg, så får han "værsego" og får lov til å hoppe ut av bilen. Hvis han da sneik seg til å gjøre noe annet sa jeg stopp, helt rolig først. Dette hørte han ikke på, sa stopp igjen med tøffere stemme samtidig som jeg dytta han inn i buret. Etterfulgt av masse, masse ros....

Det som da ofte skjer er jo at de har skjønt at når de får stopp så gjelder det å gi seg med det de holder på med.
Pluss at Shange har alltid biti masse, hoppa opp, blitt helt gira. Etter en del kurs kvelder hvor de hadde vurdert han, ga de meg beskjed om å bruke en liten vannflaske som jeg kunne skjule i hånden. Når han ble gira, skulle jeg sprute litt på han og synes fryktelig synd på han. Slik at han skulle bli redd for å bite.
Husker godt en kveld jeg var på kurs, hvor Shange nesten spiste meg opp, han beit i håret mitt, armene mine, bena mine. Hadde masse ro og bindetrening med han. På et tidspunkt satt jeg nede på kne ved siden av han, prøvde å holde han inntil meg og han bare beit. Jeg var så sliten og gråten satt i halsen. Til slutt bare sprekker jeg og tar litt tak i han mens jeg ser på han og sier: når får du f.... meg gi deg...er så utrolig lei av dette...osv...
Dette hørte sikkert alle i hallen. Så kommer søte, snille Merete ( en av instruktørene der) klappper meg på skuldra og sier at jeg skjønner du er sliten nå, at dette ikke er lett. Men det du nettopp gjorde kommer det absolut ikke noe godt ut av....
Og det gjør det jo selvfølgelig ikke. Jeg har grått flere ganger fordi jeg føler meg opprådd, men når jeg har vært på kurs, har jeg fått så utrolig god veiledning. De er flinke til å få frem det beste i alle.
Pluss at de ser jo humoren i hvordan hundene oppfører seg. Når vi f.eks. haddde en kurs kveld på ekebergsletta funka ikke Shange i det hele tatt, han var bare opptatt av alt annet. Da fikk jeg bare beskjed om å bare følge gruppa, ta det som en gå tur. For den kvelden var han bare en stor tenåringsgutt. Ikke noe vits i å prøve noen ting når han nesten ikke ville se på meg en gang. Som de sier, sånn er det bare innimellom.
Jeg har jo ikke gått noen andre steder på kurs med Shange. Jeg gikk en gang med min rottis tispe på et kurs, men avslutta etter 2-3 ganger. Min magefølelse gikk imot flere ting de fokuserte på der. Der var de en del fysiske med hunden og ikke på noe god måte.
Jeg tenker at man kan jo få hunden til å gjøre det samme ved forskjellige læreteknikker. Men det viktige er jo å ha en gla hund. En som liker å jobbe med deg, og ikke bare en hund som gjør det man sier fordi den bare gjør det..... hvis du skjønner hva jeg mener...
Elisabet kan sikkert si mer om Lundqvist siden hun er utdannet trener der.
Bare spør mer, vet ikke om du fikk noe ut av det svaret mitt
Lykke til i søken på den perfekte hundeskole

Hilsen Sigrid og Shange ( Født 10.08.2009. På Kennel Amageba) :)
Properly trained, a man can be dog's best friend.