Vi er førstegangseiere, vi gjorde MYE research før vi skaffet hund og endte hele tiden tilbake på RR.
Vi forventet oss MYE arbeid, en krevende hund, en som kom til å oppta all tid og energi!
Så kom hun hjem da og var verdens beste lille engel
til hun ble 12 uker og jeg tenkte jaha, er det dette vi skal slite med til hun er voksen???? Jeg visste det var en fase fra ca 13-16 uker, men hun var jo litt tidlig ute... I uke 16 sendte jeg mail til oppdretter, og spurte etter råd! Jeg holdt på å bli sprø! Og dagen etter før jeg hadde fått sukk for meg var det over! hvor ble det av djevelungen min????
Etter dette var hun verdens snilleste igjen!
Og vi har hele tiden ventet på at noe slik atferd skulle komme tilbake når hun kom i puberteten! Og det kan jo enda komme i den mentale fasen når hun blir 1,5 år eller så. Men nei, alle problemene og alle ting vi måtte være forberedt på gikk oss hus forbi!
Hun lærer lett, er snill og grei og verdens beste lille hund! (hun er lita!)
Men folk har jo forskjellig oppfatning av hva krevende er, RR'ene er jo forskjellige!
Jeg vet noen som har hund av en annen rase som etter å kjøpt seg hund fant ut at det skal de aldri ha igjen, dette var ikke noe for de! Jeg ble rådet av mannen til å ikke skaffe meg hund, det var bare arbeid og lite glede! Han var glad i hunden for all del, men det var ikke verd det!
Men under hvilke forutsetninger hadde de kjøpt hund? Fordi barna ville ha...
For oss så endret vi livet vårt fordi vi hadde hund med stor glede! Vi hadde snakket om å kjøpe oss campingvogn en gang i tiden, og det gjorde vi tvert når vi fikk hund! Fra nå av er det sånn vi tilbringer sommerferiene, med henne
Nå har vi hatt en hund som har vært overraskende lett å ha med å gjøre, og jeg tror det er kombinasjon av personligheten til hunden og vår innsats!
Jeg tror er man beredt på å ta arbeidet med hund, har gjort godt med research, og funnet at dette er den beste rasen for vårt liv så tror jeg ikke ting blir så krevende som man har blitt advart om!
Men jeg syns disse advarslene er en stor fordel, det får folk til å tenke og gjør de mer forberedt på det som kommer når man får valpen i hus!
Nå har jeg aldri som voksen hatt annen hund i huset så jeg vet jo ikke hvordan de er. Men jeg har fulgt familemedlemmers valpekjøp tett og syns ikke RR er noe mer krevende enn schäfer og fuglehunder! Jeg har jo fått bekreftet via disse at RR er det rette for meg

For jeg hadde aldri klart og hatt de hundene i hus...