Jag borde väl inte svara, för jag kan inte direkt komma på något jag skulle gjort annorlunda när jag köpte min första rr. Men är väl lite pratsjuk

Saken är väl att jag ju har haft några hundar tidigare, och gjort många, många misstag, så det var mycket jag gjorde annorlunda denna gången. Ett par saker som jag tycker är viktiga:
Före köpet så gjorde jag mig en kriterielista som jag ville ha uppfylld, och allt det jag själv kunde ta reda på genom internet (t ex SKK's avelsdata, jag är ju i Sverige) undersökte jag
innan jag tog kontakt med någon uppfödare. De flesta uppfödare är trevliga människor (och alla valpar söta), och jag ville behålla mitt "kritiska öga" så länge som möjligt i processen, för att ha störst chanser att få en sån hund jag önskade.
Efter köpet så tycker jag att det är viktigt att
utgå från den individ du fått. Bara för att man köper en ridgeback, eller en annan ras, så är de individer och inte kopior av varandra. Lär känna valpen! Inte ha för många förutbestämda meningar eller mål, (målen kan man sätta efterhand) utan satsa på en bra relation och att utveckla individen efter dennes förutsättningar och på ett sätt som passar den.
Det sista är något som jag tycker att jag brustit en del i med tidigare hundar

och tycker det är en viktig del i ett lyckat hundägarskap!