Hei!
Dette kjenner jeg godt igjen. Sheriff kunne ikke stå i ro, og når vi var på trening etc. kunne han ikke sitte i ro og vente, og begynte å hoppe opp på meg å "gnage" litt på meg og klore med labbene. Vi prøvde å ignorere, hjalp ikke.. Prøvde kraftig nei, hjalp ikke.. Prøvde å "ta" han forsiktig i øra (ikke hardt i det hele tatt, men bare for å si at jeg mener det), hjalp ikke. Jeg trodde det aldri skulle bli bedre. Men så fikk jeg dyktig hjelp fra Turid Stavn. Hun kunne fortelle meg at synet bedrar, og at Sheriff slett ikke var noen søt liten sak, men en gutt i puberteten som var av den oppfatning av at han bestemmer selv. Og desto mer jeg kjeftet og ble sint, desto mer ble han oppsatt på å vinne kampen. Han er ikke så veldig myk med andre ord. Tipset, som hjelper den dag idag, er at hver gang han begynner å hoppe, bruker jeg høyt og bestemt NEI, og deretter kommanderer en annen ting, f.eks sitt. Ett nei må alltid etterfølges av en kommando som forteller hva du vil han skal gjøre.
Så si hardt NEI, og SITT, og belønn sittet. Og om han fortsetter å sitte, belønner du sittet igjen. Da har du gitt belønneing for at han responderte på kommandoene dine. Om han hopper igjen, fortsett med kommanderingen, så er jeg sikker på at det roer seg ganske snart. Men det er viktig å huske NEI alltid etterfølges av en kommando som forteller hva han skal gjøre, f.eks sitt, dekk, gå frem etc.
Mona