Känner ni till något som heter exteriörbeskrivning? Något som brukshundar som genomgår korning gör. Där två domare beskriver och värderar det exteriöra efter ett mycket strikt protokoll. Vore inte det kanske något att fundera över?
nei men det hadde sikkert vært spennende å være med på
personlig mener jeg at ustilling forteller mer om fortiden enn om fremtiden.. altså, hva som er RESULTATET av en parring, heller enn hva som BLIR det. om man sender et helt kull på utstilling så vil man kanskje få en anelse om hvordan kombinasjonen av foreldredyr fungerte eksteriørt. men at det er en stjerne i et kull som blir multivinner, sier jo egentlig lite om hvordan DEN hunden vil fungere i avl. men det virker som det er mange som tror det er sånn det fungerer.. champion+champion= champion liksom
utstilling er et bra avlsverktøy, så lenge det er kvalitetssikret.. vi må ha GODE dommere, og det mener jeg er et ganske vesentlig problem. Hadde kvalitetsbedømmingen av hundene vært strengere, så hadde det kanskje BETYDD litt mer å få championat.. det er greit med et mangfold av typer (slanke, kraftige, mørke, lyse osv..) så lenge det er korrekte hunder. men når hunder med f.eks ridgefeil (som skal telle 20poeng) vinner gang på gang på gang.. så mister hele konseptet eksteriørbedømming verdi, synes iallefall jeg.
overfokusering på titler fører ikke bare til matadoravl, men jeg tror faktisk faren for linjeavl også blir større.. fordi man overfokuserer på eksteriøret og vil forsøke å "gjenskape en stjerne" ved å pare nært beslektede hunder.. kom ikke å fortell meg at linjeavl har noe som helst annet formål enn å skape bra eller i det minste forutsigbart ytre.. jeg har enda til gode å se noen som parer to nært beslektede individer med bare "godt gemytt" for å fremkalle valper med det samme gemyttet.. det er det som står i de gamle bøkene også, man legger ut om forskjellige "formler" for å skape et bra EKSTERIØR, men så er det ingen som nevner noe om resten av pakka..
hva man prioriterer blir til syvende og sist opp til oppdrettere og valpekjøpere.... hvis det ikke var noen som ville godta at foreldredyrene i en kombinasjon "bare" vare utstillingsstjerner og ikke særlig annet, ja så ville det heller ikke være noe marked for det.. men det er alltid noen som vil ha sånne valper.. og da vil det også være noen som tilbyr dem..
personlig må jeg innrømme at jeg selv ble litt "blendet" av en tittelrekke her en dag.. men det var ikke en rekke med utstillingschampionater. hunden var premiert i Lydighet, Agility, lure coursing OG spor (og sikkert andre ting men jeg skjønte ikke alle bokstavene

) i TILLEGG til utstillingschampionat og BIS her og der..

og DA må jeg ærlig innrømme at jeg hadde undersøkt litt ekstra en kombinasjon med denne hunden, kun etter å ha sett navn og bilde.... for det er slike ting som imponerer MEG, ikke nødvendigvis championat i alt, men at hunden blir brukt til så mye forskjellig og kanskje til og med gjør det bra.. det er DET som er ekte Ridgeback, den kan brukes "litt til alt", og som jeg har sitert før: "det eneste ekstreme er den komplette mangel på ekstremiteter" !
om jeg hadde på den ene siden en Internasjonal Nordisk osv Champion, og en med et par cert/ck men med f.eks 1.pr på viltsporprøve, bronsemerke i lydighet og/eller agility, ja så er det ikke mye tvil om at jeg ville valgt sistnevnte.. men det vil alltid være de som har utstilling som eneste hobby og som drømmer om en stjerne... for dem ville kanskje den høyt eksteriørpremierte hunden være den mest fristende i en kombinasjon...
og det tror jeg ikke er så mye vi kan gjøre med