Ja, da dundrer vi visst allerede mot 8mnd, og gjett om vi er kommet inn i 1. pubertet??? Oh yes..... Som å skru på en bryter fra en dag til en annen. Plutselig bjeffer hun på alt av lyder (t.o.m. damestemmer på tv....

), går i stooooooore buer rundt båter med presenning som har stått på samme plassen siden oktober, og buldrer advarende ut i mørket når hun er ute i hagen og tisser på kvelden. Så bråtøff som hun høres ut er hun imidlertid ikke, for hun bråsnur og piler inn til meg rett etter hun har buldret ferdig.... Nesten som hun tenker: hjelp hvem var den skumle bikkja som bjeffet så fælt?

Hun har ikke hatt løpetid enda, men har begynt å småskvette rundt naboens innkjørsel (som har hannhund) så noen hormoner er iallefall i sving.
Noen rolig avslutning på valpetida fikk vi ikke. Hun har vært like spinnvill hele tida, og er i konstant aktivitet dersom hun får mulighet til det. Om jeg ikke setter henne i arbeid finner hun på noe selv. Det eneste stedet hun legger seg ned for å hvile/sove er i buret - og hun må fremdeles "legges", så noen god av-knapp kan vi vel ikke skryte av at hun har akkurat

Må innrømme at det er rimelig slitsomt til tider siden vi også har to barn som fortjener sin del av oppmerksomheten, og ikke kan ha øynene på henne alene 24t i døgnet. Derfor blir det dessverre mye mer burtid på henne enn jeg liker - og hadde tenkt - men på den andre siden er det mye bedre enn at vi flyr rundt må bruke/bruke opp stopp-kommandoen hele tiden. Sånt blir det bare sinte mennesker og stressa hund av - Særlig siden hun har hukommelse som en ert, og prøver på samme forbudte aktivitet igjen og igjen og igjen og igjen.....
Når det er sagt får hun mye tur og aktivisering. Min. 1,5 t tur hver dag - ofte mer - fordelt på 2 eller 3 turer. Hun løper mye løs i skogen, og vi har begynt å gå på ski - der hun også løper løs. I tillegg trener jeg med klikker innendørs nå i mørket og kulda, og vi trener mye kontakttrening på tur. Hun begynner å bli ganske god på transportetappe allerede

hun er en drøm og trene med, og veldig oppmerksom og oppfinnsom. Hun kommer fremdeles som et skudd på innkalling (!!!!) og er veldig flink til å gå pent i bånd, noe som gjør alle deler av turen til en koselig del. Jeg stoler på at jeg får kalt henne inn fra de fleste siuasjoner, og vi kan gå laaaange turer i bånd i samme takt ;) Hun går godt overens med alle hunder, og tilpasser språket sitt og lekestilen til den hunden hun treffer. Fra å ha vært veldig sosial og menneskeglad som valp begynner hun nå å vise seg mer uinteressert i folk hun ikke kjenner, og for øyeblikket virker det faktisk som hun misliker at folk hun ikke kjenner tar på henne. Muligens litt typisk RR det siste, men uansett tenker jeg vi skal trene litt mer på det. Hun viser imidlertid ikke frykt, bare varhet.
Oppdatert vekt og høyde har jeg ikke i skrivende stund (har ikke glemt deg Anette

) men skal ta meg en tur innom vet'en en av dagene for å veie henne. Orker ikke løfte henne lenger, så 25kg har hun iallefall bikket ;)