Jørgen skrev:Sommer ferie ja hadde man bare hatt det

Prøver å lære meg litt mere om rasen før jeg i såfall kjøper om 1 år eller noe.
Hvor står det til med agrisivitet hos denne rasen? Samt hvor vanlig er det at oppdretterene mental tester dyra? Er ute etter en stabil hund men som fortsatt er mye hund, finnes det oppdrettere som avler noe annet en "stue" hunder aslå som driver aktivt eller litt aktivt med noen form for bruks.
Bare så det er sagt: Dette er mitt personlige inntrykk, og de er sikkert noen som er uenige...
Med hensyn til agressivitet: Det er ikke mye aggressivitet på rasen, men på noen få linjer kan det forekomme litt mye redsel/usikkerhet. En viss skepsis og forsiktighet skal det være på rasen (det var ikke de modigste som overlevde verken i løvejakt eller som vakthunder), men i blant synes jeg det blir litt mye. Vil ikke nevne spesielle linjer her, siden det er veldig subjektivt

Aggressjon er ikke en egenskap i seg selv, men redsel kan i blant utløse aggressjon, særlig om hundns mange signaler på at den er redd/usikker blir systematisk oversett eller straffa.
En litt for engstelig hund som blir oppdratt som om de er så tøff som den ser ut til å være, kan det gå litt galt med. Det er litt lett å glemme at dette er en generelt veldig myk rase...særlig når hunden begynner å nærme seg 45 kilo muskler, bein og gjennomført stahet. I tillegg ser den voksen ut (og omgivelsene forventer en voksen hund) når den er 9 måneder...mens du fremdeles har to år igjen før den innfrir forventningene om voksen ro og ballanse.
Jeg har en hannhund på snart to år som var fra seg av lykke i går: han traff en hund på sin egen mentale alder som han kunne leke med på likefot, om enn ikke fysisk (såpass skjønte han, hn er ung i hodet, men sosialt intelligent på hunders vis) - det var en BC/gordon setter mix på 4,5 måneder.
Det er ingen tradisjon for mentaltesting av RR. Klubben har hatt to uoffiselle MH'er, med Barbro Börjeson med til sammen ca 40 hunder, og jeg håper virkelig det blir flere (gamla mi var med på førsterunden...men jeg må jo si at hennes mest markante gemyttmessige "særhet"/aggresjon ikke var synlig der i det hele tatt...). Ellers er enkelthunder testa. På klubbens nettsider finnes en liste over dem som er rapportet med offisiell eller uoffisiell test...og lurer en på spesielle hunder ka en jo ta kontakt med oppdretter/eier.
Det finnes vel ikke noen som avler med bruks som hovedfelt her i landet, men det finnes hunder fra forskjellige kenneler som gjør det bra. En linje som stadig går igjen her i landet er hunder med Jasper/Punky i blodet (Masithelas A og C-kull - Punky er fra Exgate, og Jasper var en amerikansk hannhund),men det er mange generasjoner siden nå, så det krever at linjene er krysset med andre gode brukades linjer (sånn for å unngå begrepet "brukslinjer"

).
Jeg tror kanskje beste utgangspunktet er å sette seg inn i hvilke egenskaper en ønsker...rases særheter treningsmessig (inngrodd hat mot for mange repetisjoner og fobi mot mas og press

)...og deretter ta hensyn til begge deler (om du skjønner hva jeg mener?).
Igjen: Helt og holdet mitt inntrykk og mine meninger...