vurderer sterkt å kjøpe Ridgeback, div spørsmål

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

vurderer sterkt å kjøpe Ridgeback, div spørsmål

Innlegg Fint_lite » Tir Des 05, 2006 12:21 pm

Jeg og min samboer vurderer sterkt å skaffe oss en Ridgeback. Menså har jeg noe jeg lurer på

anngående bruk av bur, egentlig så liker jeg ikke å ha hund i bur om natten og mår vi er på jobb..blir jo fort veeeldig mange timer..men er det da ok å bruke buret som en time out plass og bruke et bad som oppholdsrom om natten og mens vi er borte??

en av våre nærmeste naboer har noen sauer og gjess...tre av gjessene vandrer rundt løse på gården, men den ene tror den er en sau og er da med den flokken hele tiden som da blir mot huset våres....vi lurer da veldig på hva vi skal gjøre med uteplssen i hagen...gjerde inn? lett og hoppe over, en stor hundegård eller løpestreng? vi har mase tur muligheter, og jeg vurderer å kjøpe meg en hest og kommer da til å ta med meg hunden dit..+ at jeg har to katter, så det er viktig å ha en hund som tollerer andre dyr og liker å være med på ting! :D

og hva er forskjellen på tisper og hannhunder...jeg og min samboer er begge vokst opp med hund, men tispe.... gubben vil veldig gjerne ha hannhund....*mummler noe om mannfolk* naboen vår har bichon frisee tispe på ca 1 år...

eller så har jeg fått med meg at Ridgeback er en nysgjerrig og klok hund, men også veldig følsom.

takker på forhånd for svar :julefjes:
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Re: vurderer sterkt å kjøpe Ridgeback, div spørsmål

Innlegg Annette » Tir Des 05, 2006 1:26 pm

Fint_lite skrev:Jeg og min samboer vurderer sterkt å skaffe oss en Ridgeback. Menså har jeg noe jeg lurer på

anngående bruk av bur, egentlig så liker jeg ikke å ha hund i bur om natten og mår vi er på jobb..blir jo fort veeeldig mange timer..men er det da ok å bruke buret som en time out plass og bruke et bad som oppholdsrom om natten og mens vi er borte??


Hei, og velkommen!

Her i huset bruker jeg foreløpig bare buret som et oppholdssted, men det er i tillegg et sted hvor jenta mi er trygg nok til at jeg kan sperre henne inne ved behov uten at hun stresser (hun vokter en del, og det er ikke hunderedde håndtverkere så veldig begeistra for, for eksempel). Jeg bruker det aaldri over lang tid.

Når jeg får valpen i hus så kommer det til å spille litt rolle hvordan han er når han er løs og aleine. Er han en fare for seg selv eller veldig destruktiv så vil han kanskje måtte tilbringe noe mer tid i buret, men jeg tror mye sånt kan trenes på (klarte det i hvertfall med gamla)

en av våre nærmeste naboer har noen sauer og gjess...tre av gjessene vandrer rundt løse på gården, men den ene tror den er en sau og er da med den flokken hele tiden som da blir mot huset våres....vi lurer da veldig på hva vi skal gjøre med uteplssen i hagen...gjerde inn? lett og hoppe over, en stor hundegård eller løpestreng? vi har mase tur muligheter, og jeg vurderer å kjøpe meg en hest og kommer da til å ta med meg hunden dit..+ at jeg har to katter, så det er viktig å ha en hund som tollerer andre dyr og liker å være med på ting! :D


Sosialisering - sosialisering - sosialisering!

Introduser valpen for dyra så tidlig som mulig og hold det ved like! Jeg ville nok for sikkerhets skyld likevel gjerdet inne uteplassen for det er ikke sikkert at verken sauene eller bonden setter særlig pris på en stor glad hund selv om han bare vil leke. I tillegg kan jaktinstinktet plutselig slå gjennom all innlæring og da kan det ende tragisk.

og hva er forskjellen på tisper og hannhunder...jeg og min samboer er begge vokst opp med hund, men tispe.... gubben vil veldig gjerne ha hannhund....*mummler noe om mannfolk* naboen vår har bichon frisee tispe på ca 1 år...


Det der kan jeg kanskje svare på om et år eller to :D

Lykke til med valget. Er RR'en den rette for dere så er den en fantastisk rase :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Fint_lite » Tir Des 05, 2006 8:03 pm

Tusen takk for snar!! :D

Jo mer jeg leser om RR desto mere har jeg lyst på en...men gubben vil ha hannhund, jeg ønsker tispe *mummler noe om mannfolk* hadde sikkert vært morro med en hannhund, men er det stor sannsynlighet for at den vil stresse endel og må kastereres? eller hvordan er hannene gemyttmessig..det er jo variasjoner mellom individer og raser..men sånn generelt innen RR...

utstilling hadde å vært moro å vært med på. så mye jeg vil være med på, valpekurs, andre kurs....

nå prøver vi å finne ut mest mulig om rasen før den ev.t skulle komme i hus..veldig mye tyder på at det blir en RR :smile:

vi er ute etter en hund som er spennende, men ikke så krevende som må ha times lange turer hver eneste dag, like å være med på ting, lett og dressere, glad i andre dyr, kan gå med barn (blir sikkert det etter hvert å) så må tenke litt fremtid å, ønsker å kunne ha med hunden til stallen og være med på rideturer.

lyst til å sette meg opp på venteliste nå med engang, men får komme mer i orden med huset først tenker jeg!
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Anja » Tir Des 05, 2006 11:20 pm

Nå er vel ikke jeg den som har mest erfaring her inne, min erfaring strekker seg over ti måneder med min lille, men til tider alt for store, hannhund. Det er sterke og store hunder og jeg henger på slep til tider :oops: naturen er jo pussig med tanke på at den fysiske modningen er klar lenge før den psykiske. Liten valp i en stooor kropp...

Med den erfaringen jeg har så langt synes jeg vel at RR er ganske så krevende, men akk så sjarmerende. Trenger masse stimuli fysisk og mentalt. Det er aktive hunder og jeg er vel ikke helt på jordet hvis jeg sier at de ikke er alt for lette å dressere selv om de lærer svært fort og er meget kloke. Det er ikke dermed sagt at de ønsker å gjøre det vi vil :smile:

De aller fleste jeg har snakket med forteller om veldig aktive hunder frem til treårsalderen. Dette er jo selvfølgelig relativt. Aktive på en litt annen måte enn andre hunder kanskje, og veldig ulik min forrige hund som var en labrador. Det er hunder man bør og må jobbe en del med vil jeg våge å påstå.

Man finner jo også mer eller mindre innslag av vakt/jaktinstinkt i disse hundene og dette er forhold man skal være klar over og eventuelt ta hensyn til i valg av treningsmetoder/lek. Alt ettersom hva man ikke ønsker å vekke. Vi har for eksempel ikke brukt noe kong eller liknende som forsterker under trening, fordi han har masse jakt i seg. Dette har vi ønsket å dempe og det har vi klart til en viss grad, med blant annet det.

Håper du finner gode svar på det du lurer på. Bor du i Oslo kan du jo ta en tur oppom Ekeberg på treff. Selv om det ikke er reglemessige treff (eller er det det nå?) er det et og annet og der får du anledning til å treffe masse rr'er og snakke med folk med masse erfaring. Lykke til!
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Irene » Ons Des 06, 2006 11:01 am

Slenger meg på svaret fra Anja her, og er svært enig.

Jakt/vakt ligger "langt fremme" hos RR'en, noe vi har erfart etter litt tid med vår tispe.
Dessuten er det så store forskjeller på individene innenfor RR også - akkurat som i alle andre raser (og mennesker) - så å bli kjent med sin egen hund er liksom det viktigste.
Vi valgte hannhund som vår første RR - noe som viste seg å bli et stort problem FOR OSS! Viktig dette, her var det en sammensetning av hendelser/adferd/uerfarenhet som fikk et trist utslag, og derfor var valget om å overta tispe meget enkel.
Nå er det ikke alle tisper som er like enkle heller - det er her individet kommer inn, ikke sant??!
Det står mye bra på NRRK siden, se her: http://www.rhodesianridgeback.no/?s=presentasjon.html
her: http://www.rhodesianridgeback.no/?s=helse.html
her: http://www.rhodesianridgeback.no/?s=bruksomrade.html og her: http://www.rhodesianridgeback.no/?s=trening.html
og finn representanter der du bor: http://www.rhodesianridgeback.no/?s=distrikter.html og møt opp på ett av treffene! Hold av pinsen også, og ta turen til Harestua og RR dagene - DER treffer du "alle"
Lykke til!!
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Fint_lite » Søn Des 17, 2006 11:57 pm

takk for linker forresten Irene! fant ut at det er en klubb med RR i agder og de arrangerer litt av hvert i nærområdet! :-D

[-o<
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Annette » Man Des 18, 2006 7:06 am

Fint_lite skrev:takk for linker forresten Irene! fant ut at det er en klubb med RR i agder og de arrangerer litt av hvert i nærområdet! :-D

[-o<


Hei!

Jeg går ut i fra at du sikter til lokalavdelingen av NRRK?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Fint_lite » Man Des 18, 2006 11:10 pm

Annette skrev:
Fint_lite skrev:takk for linker forresten Irene! fant ut at det er en klubb med RR i agder og de arrangerer litt av hvert i nærområdet! :-D

[-o<


Hei!

Jeg går ut i fra at du sikter til lokalavdelingen av NRRK?
ja, stemmer det! de skal ha treff rett over nyttår :D
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Fint lite

Innlegg Life » Tor Des 28, 2006 11:43 pm

Heisan :smile:
Alltid morsomt når noen nye interesserer seg for RR, som uten sammen ligning er en fantastisk rase :D Du lurer på om dere skal velge tispe eller hannhund, og d finns d ingen gode svar på. Selv har jeg opplevd rolige, sindige hannhunder og turbo tisper, og omvendt. Min mening er at RR er en rase der individene kan være svært ulike, uansett kjønn. Kanskje kan det være lurt å ta kontakt med en oppdretter og spørre hva den legger vekt på i sitt oppdrett. Noen vil gjerne ha vaktinstinkt (som er en del av det å eie en RR), mens andre igjen ønsker en litt mildere type. Til syvende og sist er d dere som former individet dere får med dere hjem. Men d kan være greit å bruke tid på å finne en valp som passer til deres behov.
Du tenker på å anskaffe deg en hest, slik at hunden kan være med i stallen og etterhvert på tur. Det kan anbefales på det sterkeste, men d ligger en del arbeid bak å kunne ha med hund og hest sammen. Selv har jeg to RR-tisper og to hester. Hundene er som oftest med når jeg er ute å rir. De løper løse ved siden av. Fia på 7 år er godt vant og løper alltid rett bak. Chillie derimot er bare 17mnd og litt mer turbo, hun løper litt hit og dit kan man si :D Begge hundene er syns hester er allright, de har jo vært med i stallen siden de var små, og liker farten og samholdet med hestene. Det er faktisk mye mer avgjørende at hesten ikke blir gira og redd hundene, så velg en hest som er litt rutinert og ikke for heit. Kan fort få noen kjedlige episoder hvis hesten sparker etter hunden. Det kan ta lang tid å etablere tillit igjen hvis noen blir skadet.

Lykke til med valget av valp, bruk god tid og husk at med masse tillit, kjærlighet og omsorg får dere en trofast og lojal venn i mange år framover :razz:
Hilsen Liv, Fia og Chillie.
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Fint_lite » Fre Des 29, 2006 11:07 am

valg av hest blir en erfaren for min del..jeg har lenge syntes at heite hester har vært utrolig gøy å jobbe med, men føler jeg har roet meg litt med det kan man si. Drømmer om en oldenburger, og de er som oftest veldig stabile. eller så blir det en kalblods jeg tidligere har stelt som er vant med en masette border collie. Hunden vil bli med i stallen så fort det lar seg gjøre, så der blir det gradvis tilvenning...tror vi å må ta hyppige turer til naboen også, så hunden får blitt kjent med sauene og gjessene der :-? en av våre nærmeste naboer er bl.a et beite der går noen sauer på og blandt de en gjess (den tror den er en sau, går ikke med de andre gjessene :roll: )

RR klubben o agder arrangerer nå treff 7 januar, gjett om ikke jeg og gubben skal være med på det! :D *glede seg* og hun som arrangerer de turene har å kontakt med endel oppdrettere, hun kunne informere litt om de forskjellige. men jeg tror valget faller på en hannhund...
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Annette » Fre Des 29, 2006 9:40 pm

Fint_lite skrev: ... hun som arrangerer de turene har å kontakt med endel oppdrettere, hun kunne informere litt om de forskjellige. men jeg tror valget faller på en hannhund...


Liten presisjon: som distriktsrepresentant er jeg også representant for oppdretterne - så jeg kan verken anbefale eller fraråde noen av dem :)

Ellers gleder jeg meg også til treffet. Håper vi blir noen stykker :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Fint_lite » Fre Des 29, 2006 11:57 pm

Annette skrev:
Fint_lite skrev: ... hun som arrangerer de turene har å kontakt med endel oppdrettere, hun kunne informere litt om de forskjellige. men jeg tror valget faller på en hannhund...


Liten presisjon: som distriktsrepresentant er jeg også representant for oppdretterne - så jeg kan verken anbefale eller fraråde noen av dem :)

Ellers gleder jeg meg også til treffet. Håper vi blir noen stykker :D
ja, men informere om hvem som er oppdretter og hvor de er i landet!

jeg selv tar kontakt med de interesange oppdretterene...steder som er aktuelle er vel vest-, sør-, og østlandet...er vel å kanskje der de fleste holder til??

på canis ligger det noen linker til oppdrettere, men det er vel ikke alle??
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Innlegg Irene » Lør Des 30, 2006 12:06 am

Vet ikke om det er alle på Canis, men du finner de som er godkjent av NRRK her: http://www.rhodesianridgeback.no
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Annette » Lør Des 30, 2006 7:10 am

Fint_lite skrev:
Annette skrev:
Fint_lite skrev: ... hun som arrangerer de turene har å kontakt med endel oppdrettere, hun kunne informere litt om de forskjellige. men jeg tror valget faller på en hannhund...


Liten presisjon: som distriktsrepresentant er jeg også representant for oppdretterne - så jeg kan verken anbefale eller fraråde noen av dem :)

Ellers gleder jeg meg også til treffet. Håper vi blir noen stykker :D
ja, men informere om hvem som er oppdretter og hvor de er i landet!

jeg selv tar kontakt med de interesange oppdretterene...steder som er aktuelle er vel vest-, sør-, og østlandet...er vel å kanskje der de fleste holder til??

på canis ligger det noen linker til oppdrettere, men det er vel ikke alle??


Hehe! Er bare redd for å bli misforstått :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Fint_lite » Lør Des 30, 2006 7:02 pm

Irene skrev:Vet ikke om det er alle på Canis, men du finner de som er godkjent av NRRK her: http://www.rhodesianridgeback.no

takk for link!

tar gjerne imot andre sider på nett om RR å!! vil lese mest mulig om d3enne nydelige rasen :D
Fint_lite
 
Innlegg: 59
Registrert: Tir Des 05, 2006 12:23 am

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

cron