RR til jakt

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR til jakt

Innlegg Bugster » Tor Sep 21, 2006 7:08 pm

Hei.
Første post på deres fine forum.

Er ute å snuser på forskjellige hunderaser om dagen da vår "Bamse" måtte bøte med livet i forrige uke.

Er først og fremst ute etter en familiehund. Da vi har to gutter på 3 og 6 år, er dette selvsakt første kriterium.

RR virker som en ganske fasinerende rase med mange spennende kvaliteter.

Da jeg er en ivrig jeger tenker jeg også litt i retning av jakt/sporhund.
Har søkt litt på forumet, men ser det er ikke mange som benytter RR til jakt.
Er egentlig litt ute etter å høre litt om erfaringer med jakt og RR.
Jeg driver for det meste med storviltjakt og det er her jeg eventuelt vil benytte hund.

Er det noen oppdrettere som avler noe i retning av jakt, eller som ivaretar egenskapene til hunden? Eller kanskje selv benytter de til akkurat dette?

Mvh Anders
Bugster
 
Innlegg: 3
Registrert: Man Sep 18, 2006 7:56 pm

Innlegg Kamilla » Tor Sep 21, 2006 9:18 pm

Hei!

Du har nok rett i at de ikke blir brukt i særlig grad på jakt - ihvertfall ikke i Norge. Svenskene er nok litt flinkere der, mange svenske Ridgebacker er godkjente ettersøkshunder selv om fåtallet faktisk blir brukt og en del blir også brukt på jakt.

Selv har jeg ikke kommet lenger enn at jeg har tatt jegerprøven og så har jeg trent litt ettersøk med hundene :smile: Men såvidt jeg har skjønt er det visst ikke helt enkelt å bruke en så stor hund som Ridgeback på jakt i Norge da den ikke kan brukes på rådyr, fuglejakt er nokså uaktuelt da de ikke er naturlige apportører, harejakt utgår og på elgjakt må den brukes på en annen måte enn den tradisjonelle?

Jeg kan ha misforstått men har forstått det som at høyden og bruksområde begrenser jaktmulighetene til Ridgebacken noe i Norge.

Men som spor/ettersøkshunder er de suverene, vi burde ha flere aktive ekvipasjer på dette i Norge også så kom igjen =D>
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Grete » Fre Sep 22, 2006 7:34 am

Er ingen jeger, men har hatt en RR-hanne, som jeg er overbevist om, hadde vært en drøm for en elgjeger.......... Han været elg, sporet den opp, ga los og stilte den, alternativt drev elgen mot meg. Når jeg kom frem til der han hadde stilt elgen, sto elgen bom stille med alle 4 beina godt plantet i bakken med hunden ved siden av forbeina, også han helt rolig (egentlig et ganske vanvittig syn). Jeg prøvde som regel å lokke hunden til meg med løfter om "både det ene og det andre", men det lyktes meg aldri. Han holdt elgen helt til han hadde konstatert at kompanjongen (meg altså) var helt ubrukelig og ikke skjønte hva som skulle gjøres, og så lot han bare elgen gå. Har ofte tenkt på hvordan egenskapene hans kunne vært brukt i de rette hender.
Hilsen Grete
Grete
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Feb 15, 2004 1:50 pm

Innlegg Heiditr » Fre Sep 22, 2006 9:48 am

Veit ikkje om vår bruk av Stitch-gutten kvalifiserer han som jaktund, men men.

Vi har han med på hjortejakt, i band. Vi har et veldig kupert jakttereng, og då er det til stor hjelp å ha ein hund som tydelig viser kvar dyra er å finne. Så lenge han ikkje høyrer eller lukter noko spes, ser han ut som ein begredelig, stakkars meg eg blir våt hund. Men med ein gong han merkar dyr, "forvandlar" han seg, og viser veldig tydelig med kroppsspråket kvar dyra er.
Vi har ikkje lært han å bjeffe for å skremme opp, det klarar vi sjølv :smile: Dessuten vill det være uutholdelig å ha ein hund som varsler hjort når hjorten tusler rett forbi vinduene.

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg thomasdh » Fre Sep 22, 2006 9:52 am

Jeg har også ambisjoner om å prøve Ulla på jakt. Foruten de nevnte har man mulighet for å bruke RR på hjort, og hvis man er "heldig"; på villsvin i Østfold mot svenskegrensen, der de har trengt seg opp fra sydsverige. Har også vært i kontakt med noen tyskere som bla bruker RR på toppjakt og sporjakt på skogsfugl. det forutsetter at bikkja vil skjelle for å markere funn/spor. Mht apport er det vel så-som-så og store individuelle forskjeller. Ulla tar stand på duer BTW, så neste høst skal jeg gjøre et forsøk i rypefjellet.
Ulla, Marianne og Thomas
http://ulla-bulla.blogspot.com/
thomasdh
 
Innlegg: 53
Registrert: Tor Mai 18, 2006 8:23 am
Bosted: Kampen, Oslo

Innlegg Irene » Fre Sep 22, 2006 11:33 am

Hei Bugster!
Jeg har en kompis med Rottweiler som han bruker i elg jakt, så hvorfor ikke RR?
Jeg har hørt om hvertfall èn norsk RR som er brukt i jakt, og hvis du tar kontakt med Eva Bjøreng (leder av RR-klubben) så kan hun sette deg i kontakt med de. Eller send meg en pm og jeg skal sondere terrenget litt for deg!
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Åsa » Fre Sep 22, 2006 4:37 pm

Jag har faktiskt hört om RR som drivande älghundar i Sverige, några av grabbarna hemma frågade mig om det när jag var hemma sist, om jag kom till att jaga med Lezo. Jag har också läst om en RR lavinhund, men jag kan se för mig att han fryser :neutral: I Mozambique använder man RR till minerydding och dom tycker ju om att jobba med näsan så varför inte :D
Åsa och Lezo
Åsa
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør Jun 11, 2005 8:43 pm
Bosted: Oslo

Innlegg hilde » Lør Sep 23, 2006 7:29 am

Her er en link hvor du kan lese litt om arbeidende RR'er i Afrika. =D> Ganske interessant når du leser om "current members", altså hundene de har og har hatt. Der kan du lese om hvor ulikt de forskjellige hundene jobber.

http://www.liondogs.org.za/about/index.html

Lykke til! :D
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Bugster » Lør Sep 23, 2006 10:29 am

Takker for alle svar. :smile:
Skal ta en runde med forskjellige oppdrettere.

Ser at f.eks disse har en hund som er brukt til jakt: http://www.masithela.com/

Hvis det er flere med erfaringer, bare kom med mere ;-)
Bugster
 
Innlegg: 3
Registrert: Man Sep 18, 2006 7:56 pm

Innlegg hilde » Lør Sep 23, 2006 3:12 pm

Ble så nysgjerrig når jeg leste dette innlegget, at jeg begynte å grave frem gamle RR-blader. Og joda, der var et stykke skrevet av Hans Adersson, Sverige, om Søren Svensson og Catharina Gøtberg som har brukt sine RR'er i jakt i ca 20 år. All slags jakt! Fasaner og rådyr.

De har alltid hatt flere RR'er og de har jaktet sammen. Om noen kan finne frem RR bladet nr 3 fra 2002 og scanne stykket inn her? Finner ikke ledningen til scannern.. :sad: side 17 ? Det er kjempefint skrevet og beskriver ganske godt hvordan de jobber på jakt.

Her i Norge er det nok ikke mange jegere som har kjøpt Ridgeback, det er nok DER forklaringen er. Hadde man bare kunnet litt om jakt hadde det jo vært moro å prøvd! Shacko er en reser på blodsor, men setter jeg ham på ferskspor, ser han dumt på meg. Qi har jeg hørt uti skogen har holdt "stand" på noe, men jeg aner ikke hva. Hun leter vanligvis etter røy og tiur.

Kan ikke dere der ute finne bladet og sette inn det stykket? Mange nye som sikkert vil ha glede av det!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Hanne » Søn Sep 24, 2006 12:13 pm

En av mine valpekjøpere bruker sin RR til elgjakt, han ble godkjennt ettersøkshund på kort tid og er med i et jaktlag nå. Ta kontakt med meg, så kan jeg sette deg i kontakt med disse, så du kan høre litt erfaringer med de.
Hanne
Kennel Shavano
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Bugster » Søn Sep 24, 2006 8:04 pm

Hanne skrev:En av mine valpekjøpere bruker sin RR til elgjakt, han ble godkjennt ettersøkshund på kort tid og er med i et jaktlag nå. Ta kontakt med meg, så kan jeg sette deg i kontakt med disse, så du kan høre litt erfaringer med de.
Hanne
Kennel Shavano


Du har PM
Bugster
 
Innlegg: 3
Registrert: Man Sep 18, 2006 7:56 pm

Innlegg Aries » Søn Mar 11, 2007 2:15 am

Aries
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Mar 11, 2007 12:53 am


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

cron