Hei! Jeg lurer på noe..

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Jorunn » Fre Sep 15, 2006 8:48 pm

måtte bare ut å surfe litt og fant dette ;-)
Bilde
Add and I moved to Durham in 1989. What a change for him -- now he could play outside! No more leash! Frisbee all day long. Sometimes he'd get a little wild and crazy and destroy the frisbees so they couldn't fly anymore. Oh well, I'd go out and buy another one.
Jorunn
 
Innlegg: 227
Registrert: Fre Nov 28, 2003 10:19 pm
Bosted: 0slo

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 9:12 pm

Annette skrev:Overdramatiserer du ikke litt nå?

Jeg har ikke peiling på frisbee, men det aner meg at en hund som skal egne seg for det også er en hund som både synes det er gøy, og som er en god - og ikke minst sikker - apportør... Går ut i fra at sporten ikke består av en eier som kaster og en hund som ligger og ser på, fordi den synes det å jage ei flygende plastplate bare er for teit til at den vil kaste bort energi på det.

Når det gjelder RR og lydighet, så er det ikke vanlig at RR vinner konkurranser, nei. Det skjer faktisk veldig sjeldent. Det betyr ikke at noen av oss ikke prøver i blant, men at om det du først og fremst ønsker deg er en lydighetshund, så bør ikke RR være førstevalget.

Noe av poenget er at forskjellige hunderaser er laget til forskjellig bruk, og om noen som skal har hund for første gang sier at de ønsker seg en hunderase som ikke i første omgang egner seg for den bruken de ønsker, men likevel vil ha det fordi de ønsker seg en utfordring - så må de forvente at ikke alle applauderer deres modige valg.

Jeg for min del er ikke så opptatt av at så mange som mulig skal skaffe seg RR, men at så mange RR som absolutt mulig, blir anskaffa på riktig grunnlag, og med riktige forventninger.

Blir du sur fordi jeg (personlig)syntes forventningene du presenterte i første meldinga di var en dårlig grunn for å velge rasen, så får du heller bli sur. Som du spør får du svar.


Du må for all del ikke tro at du har fått meg sur. Surskap er bortkastet energi. Men jeg innrømmer lett at jeg har vært sarkastisk mot deg og vanja. Det må dere tåle når dere skal være så frittalende og utvilsomt er av typen bedre vitere.

Synes bare det blir for dumt at du tror jeg evt. hadde bortplassert hunden min om den ikke hadde likt frisbee. Du er tydeligvis en dårlig menneskekjenner. Og siden du innrømmer at du ikke har noen kunnskap om hva hundefrisbee innebærer,så har du egentlig et utrolig tynt grunnlag for å uttale deg. Men jeg takker selvfølgelig for innspillet,selv om jeg velger å se helt bort i fra det.
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 9:17 pm

Jorunn skrev:måtte bare ut å surfe litt og fant dette ;-)
Bilde
Add and I moved to Durham in 1989. What a change for him -- now he could play outside! No more leash! Frisbee all day long. Sometimes he'd get a little wild and crazy and destroy the frisbees so they couldn't fly anymore. Oh well, I'd go out and buy another one.



Helt fantastisk Jorunn!! Det var en ubetalelig post. =D> Heheheh...Morsomme bilder.Det kribler i armer og bein. Han skal få ødelegge så mange frisbee'er han vil :cool: =D>
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Sonja » Fre Sep 15, 2006 9:36 pm

Hei Eirik

Velkommen hit på forumet. Mener å lese at du var fra Bergen ? :D Vil anbefale deg å ta en tur på en av treffene eller treningene vi har her i Bergen.Sist onsdag var vi 12 RR på treningen. Hvis du tar en tur innom får du møte masse forskjellig Ridgebacker fra forskjellige oppdrettere.
Du kan gå inn på denne linken så ser du når trening/treff er.

http://www.rr-bergen.net/
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 10:06 pm

Sonja skrev:Hei Eirik

Velkommen hit på forumet. Mener å lese at du var fra Bergen ? :D Vil anbefale deg å ta en tur på en av treffene eller treningene vi har her i Bergen.Sist onsdag var vi 12 RR på treningen. Hvis du tar en tur innom får du møte masse forskjellig Ridgebacker fra forskjellige oppdrettere.
Du kan gå inn på denne linken så ser du når trening/treff er.

http://www.rr-bergen.net/


Hei Sonja og takk for en varm velkomst og tilbakemelding.
Bergen stemmer på en prikk. Men jeg er nok ingen vaskekte bergenser. Selv om ni år i norges perle sikkert har påvirket meg noe. Er vokst opp i Haugesund. Flytta til Bergen tidlig i 20-åra.
Har faktisk vært inne på sida du har linket til og jeg har veldig lyst til å oppleve interaksjon med disse hundene. Ønsker spesielt å se de løpe rundt sammen i grupper. Kan tenke meg at det er morsomt å se mange RR'er løpe fritt sammen i flokk.
Det var på onsdagen at det var lydighetstrening? I bygget ved siden av HiB ingeniør? Og der kan jeg bare møte opp uanmeldt?
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Irene » Fre Sep 15, 2006 10:07 pm

Herre jemini... er det mulig....

Hallå Eirik!!
Så moro at du vurderer RR!! De er en flott hunderase, og er like utfordrende og krevende (eller lite) som andre hunder, noen elsker pinner, andre elsker mat.
Min "Skrulle" tror jeg hadde elsket freesbee! Hun kan leke med ball/pinne/barneboomerang ja, igrunn alt som kan kastes, spretter eller ikke -leeeeeeeeeenge av gangen. Men hvis hun ikke gidder, da gidder hun ikke. Og RR blir lei fortere enn andre raser. Du må liksom "finne opp kruttet" litt oftere. "Hvorfor skal jeg sette meg igjen? Jeg satt jo ista?"
Akk nå er hun ingen løpe etter kastede ting hund, da magen er stoooor og det holder med å gå tur ETTER matfar eller mor.
Vet noen om noen oppdrettere jeg bør holde meg unna? Finnes alle tilgjengelige oppdrettere på listen til NRRK?

Det finnes sikkert oppdrettere utenom denne listen også, og jeg ville ikke lagt ut her om jeg hadde hatt noen oppdrettere jeg ikke ville anbefale. Så feig er jeg ;-)
Lykke til i din leten etter hund, og det Sonja sier over her slenger jeg meg på - lurt å se flere RR! Så får du hilse til Naki når du er der - søsteren til min Marula.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 10:25 pm

Irene skrev:Det finnes sikkert oppdrettere utenom denne listen også, og jeg ville ikke lagt ut her om jeg hadde hatt noen oppdrettere jeg ikke ville anbefale. Så feig er jeg ;-)
Lykke til i din leten etter hund, og det Sonja sier over her slenger jeg meg på - lurt å se flere RR! Så får du hilse til Naki når du er der - søsteren til min Marula.


Men jeg håper inderlig at jeg klarer å luke ut de useriøse. Oppdrettere har jo helt klart et ansvar i forhold til sosialisering de første ukene inntil nurkene drar ut i den store verden. Og hvis det finnes noe oppdrettere som virkelig behandler hundene sine dårlig,så regner jeg selvfølgelig med at noen sier ifra til myndighetene. Dyreplageri er blant det verste jeg vet og mennesker som utøver denslags er noen svin som ikke fortjener et godt liv. Hmmm...ble litt alvorlig her nå.

Jeg skal iallefall hilse til Naki.
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Annette » Fre Sep 15, 2006 10:27 pm

eirik skrev:Du må for all del ikke tro at du har fått meg sur. Surskap er bortkastet energi. Men jeg innrømmer lett at jeg har vært sarkastisk mot deg og vanja. Det må dere tåle når dere skal være så frittalende og utvilsomt er av typen bedre vitere.


Bedreviter? Nei. En med meninger? Ja.

Synes bare det blir for dumt at du tror jeg evt. hadde bortplassert hunden min om den ikke hadde likt frisbee.


Hvor har du det i fra?

Du er tydeligvis en dårlig menneskekjenner.


Stort sett ikke, men jeg kjenner selvfølgelig ikke deg. Det er derfor jeg spurte.

Og siden du innrømmer at du ikke har noen kunnskap om hva hundefrisbee innebærer,så har du egentlig et utrolig tynt grunnlag for å uttale deg. Men jeg takker selvfølgelig for innspillet,selv om jeg velger å se helt bort i fra det.


OK. Siden jeg tar så feil så betyr det vel at frisbee har med å kaste dingsen mens hunden ligger og ser på. Jeg trodde det involverte litt mer fra hundens side, jeg, såsom vilje og lyst til apportering i lufta, og til å komme tilbake til kasteren med den. Så feil kan man ta.

Selvfølgelig kan du overse alle råd som du ikke liker :D Lykke til med hundeholdet!
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 10:50 pm

Annette skrev:OK. Siden jeg tar så feil så betyr det vel at frisbee har med å kaste dingsen mens hunden ligger og ser på. Jeg trodde det involverte litt mer fra hundens side, jeg, såsom vilje og lyst til apportering i lufta, og til å komme tilbake til kasteren med den. Så feil kan man ta.


=D> Annette kan også være sarkastisk. Flink!

Jeg skal sende deg video av spensige og akrobatiske frisbee triks en gang i fremtiden, Og et lite tips til deg: tenk positiv forsterkning! Kan komme veldig langt med det.
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Annette » Fre Sep 15, 2006 10:52 pm

eirik skrev:
Annette skrev:OK. Siden jeg tar så feil så betyr det vel at frisbee har med å kaste dingsen mens hunden ligger og ser på. Jeg trodde det involverte litt mer fra hundens side, jeg, såsom vilje og lyst til apportering i lufta, og til å komme tilbake til kasteren med den. Så feil kan man ta.


=D> Annette kan også være sarkastisk. Flink!

Jeg skal sende deg video av spensige og akrobatiske frisbee triks en gang i fremtiden, Og et lite tips til deg: tenk positiv forsterkning! Kan komme veldig langt med det.


Jeg bare konkluderte ut i fra hva du skriver, jeg. Lurer nesten på om du vet hva der er selv, jeg :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg eirik » Fre Sep 15, 2006 11:16 pm

Annette skrev:Jeg bare konkluderte ut i fra hva du skriver, jeg. Lurer nesten på om du vet hva der er selv, jeg :D


Jeg har vel vitterlig ikke bedt deg om å konkludere noe som helst. Hvilken rett tror du at du at har til det?
Utifra hva jeg vet om deg,så er du ikke videre erfaren med RR du heller.
Og jeg har hørt rykter om at du synes utstillinger er en fryd å være med i,mens hunden din ikke synes det er spennende i det hele tatt. Og det skjønner jeg godt. RR liker aktivitet. Visste du ikke det?
eirik
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Sep 15, 2006 8:56 am

Innlegg Tormod » Lør Sep 16, 2006 6:32 am

Tok den ikke bare litt av den tråden her??? :roll:
Tormod
 
Innlegg: 104
Registrert: Ons Mai 17, 2006 12:50 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Annette » Lør Sep 16, 2006 7:41 am

Tormod skrev:Tok den ikke bare litt av den tråden her??? :roll:


Jo :D

Lurer også på hvordan et par-tre utstillinger i året hindrer jenta fra aktivitet, mens ukentlig spor, daglige småporsjoner med lydighet og 1,5 timers mosjon om dagen ikke teller...

Dette blir bare for dumt.

Herved er denne diskusjonen avslutta. :smile:
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Grete » Lør Sep 16, 2006 10:28 am

Måtte surfe litt selv, jeg.......... DOGFRISBEE = fart, spenst, samarbeid, show =D>
http://www.ashleywhippet.com (logg dere inn for å se bilder fra "THE 2005 AWI WORLD CHAMPIONS")
http://www.abowden.teach-nology.com/frisbee.html (riktignok en ridgeløs RR, men alikevel)
Skal bli gøy å se dere i aksjon, Eirik - du og din kommende RR :D
Hilsen Grete
Grete
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Feb 15, 2004 1:50 pm

Innlegg lukas » Lør Sep 16, 2006 11:19 am

Hei Eirik!

Velkommen til forumet! Hyggelig at du har funnet veien hit hvor vi RR frelste "henger ut" ;-)

Jeg er førstegangs hunde eier, men har en lærerutdanning i baken, har altså brukt mye adferd pedagogikk på lille Saba, noe som har fungert veldig bra!

En av de viktigste ting du må tenke over er;

1. Fra min 6 måneds RR erfaring er at denne rasen er VELDIG (hehe) sta. En må ha veldig med tålmodighet hele dagen fram til gud vite hvor gamle de blir. Lurer på hvor mange ganger jeg har bedt saba om å ikke tigge når jeg spiser mat e.l. #-o RR er heller ikke en "politihund" som gjør alt for eigeren sin om og om igjen. Blir derfor mye korte "leke" intervaller med pauser imellom.


2. RR trenger aktivitet. Høres jo flott ut med frisby, og tviler ikke at hunden vil elske det :) Min RR elsker i hvert fall å løpe! Jeg trur faktisk at etter mat, så er løping hans beste "hobby/aktivitet".

Dette er ting jeg har merket på min RR, men alle er jo litt forskjellige.

Jeg har ikke deltatt på hunde kurs, men de aller fleste anbefaler å gå. Likevel kan saba utføre følgende kommando; ligg, sitt, "ikke dra", forskjell på høyre/venstre, "opp i senga", "gå og legg deg" (inn i buret), kom hit, ikke hopp, ikke bit, kom, nei, ja, søk (etter mat e.l.), slipp (det han har i munnen). Har bare brukt adferds ped - går mye på stimuli respons,

Har brukt mye operant betinget stimuli frem til nå (gi mat for å utføre noe e.l.), men har tenkt mye på det og skal gå over til klassisk betinget stimuli, altså det å bruke klikker (lære hunden at en klikkelyd betyr "bra/nå får du belønning".

Lykke til med valget av hund!

:cool:
lukas
 
Innlegg: 25
Registrert: Fre Feb 17, 2006 8:04 pm

ForrigeNeste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester

cron