RR som førstegangshund

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Annette » Ons Feb 22, 2006 2:38 pm

Kanskje skrev:Vi veier for og imot hver rase, og alle raser har jo sine fordeler og ulemper, men vi begynner å helle til at RR kanskje kan komme som vår neste hund istedet for vår første. Men vi får se. Avgjørelsen er ikke tatt helt ennå. ;-)


:D Har nesten mest lyst til å si at når dere tenker så grundig og fornuftig gjennom det der, så er det ikke sikkert at det spiller noen rolle om den er første hunden. Sånn som jeg ser det så er det viktigste at en har tenkt godt gjennom saken, og har satt seg inn i rasens styrker og svakheter i stedet for å bare være opptatt av at den er vakker.

For å si det sånn: det er ikke sikkert at f. eks. en tidligere border collie-eier er særlig mer forberedt på en RR enn en som aldri har hatt hund før er :twisted:

Jeg har kjempegod erfaring med det å ha RR som første hund (men så var jeg godt forberedt også...og jenta mi er jo verdens beste, så da så :D )

Jeg har forresten avtalt å gå tur i kveld med ei som kontaktet meg fordi hun har veldig lyst på RR og lurer på om det er rasen for henne. Det blir spennende!
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Hildegard » Ons Feb 22, 2006 11:51 pm

Hei Kanskje og dere andre!

Jeg er ny på disse sidene, fikk min første hund for litt over to år siden, og er så helt utrolig fornøyd.

Jeg hadde aldri hatt hund før, og var litt nervøs for å få en RR, men det var den rasen som hadde de egenskapene jeg ønsket meg, og det utrolig vakre utseendet, naturligvis. Hun har innfridd alle forventninger og mere til!

Hilde har et godt vaktinstinkt, med det mener jeg at hun bjeffer i situasjoner der jeg er litt usikker selv. Sjelden hun har hisset seg opp "uten grunn". Det er akkurat som om hun er mer analytisk i sosiale situasjoner enn meg. Til gjengjeld er hun overveldende glad når hun hilser på greie folk, både venner og fremmede hun synes er ok. Dette er på grensen til et lite problem. Det er også det eneste "problemet" jeg har med henne, at hun er for ivrig og glad i hilsesituasjoner. Ellers er hun stabil og fin, den største glede jeg har.

I oppdragelsen må man være vennlig, men bestemt. RR har sterk vilje, det er det som gjør den så utrolig.

Når du skal velge rase er det så mange hensyn som spiller inn, og det er umulig å gå etter andre sine råd. Når jeg var nybakt hunde-mamma fant jeg fort ut at jeg og hunden min måtte finne ut av ting selv, for personlighetene deres er så forskjellig.

Ønsker deg masse lykke til uansett hvilken rase du velger-

=D> Hilse Inger og Hilde
Hildegard
 
Innlegg: 22
Registrert: Ons Feb 22, 2006 8:50 pm
Bosted: Bergen

Innlegg storm » Tor Feb 23, 2006 1:47 am

Jeg hadde aldri hatt hund før jeg fikk storm, kun lest bøker,men det har gått helt fint! Hvis det er ridgeback du har mest lyst på vil jeg anbefale deg å kjøpe det, heller enn å ha en annen hund i kanskje 15 år bare fordi noen sier ridgeback ikk egner seg for første hund...

Hege
storm
 
Innlegg: 15
Registrert: Tir Feb 21, 2006 6:15 am
Bosted: bergen

Innlegg Chryssi » Lør Mar 04, 2006 6:38 am

det er noe jeg vil si nå som jeg nettopp har lest gjennom en situasjon hvor kanskje "menneskelig svikt" har vært årsak til et problem..

Den beste grunnen jeg kan se til at RR _ikke_ passer seg til førstegangs hundeeiere, er at de ofte ikke tolererer så mye "vingling" i oppdragelsen som de mer omgjengelige rasene. jeg mener at man må være helt klar på forhånd hvilken vei man har tenkt til å gå, og sørge for at alle i husholdningen går den samme veien. dette gjelder selvføleglig for alle hunder (og barn?? ;-)) men noen trenger det altså mer enn andre. betyr det at ingen passer som førstegangseiere til RR? selvfølgelig ikke..

les noen bøker FØR man får valp (kanskje også før man bestemmer seg for rase).. gå på noen foredrag/seminar med dyktige hundemennesker og lær.. vær observatør på noen kurs uten hund.. få et inntrykk av hva som er der ute og få en "feeling" av hvordan man selv ønsker å gjøre ting. man kan ikke være enig med alle og det gjelder å finne en vei som man selv føler seg komfortabel med.. FØR man setter igang på egen hund.

kan ikke legge skjul på at jeg mener noen "filosofier" egner seg bedre til prøving og feiling enn andre fordi det eneste som skjer om man feiler med f.eks bruk av positiv forsterkning er at hunden ikke lærer noe, og man må bruke lengre tid (ting tar jo tid.. iallefall når man aldri har gjort det før! ikke alle blir like konsekvent over natta.. man må jo tilegne seg kunnskap og selvsikkerhet også).. bruker man derimot straff feil, og spesielt på en del RR individer, ender man ikke bare opp med en hund som ikke har lært det man ønsker, men en hund som mister tillit til deg og som kan utvikle mer alvorlige problemer enn det man kunne forutse.

men det er MIN mening. min RR gutt er den første hunden jeg har oppdratt fra valpestadiet, og det synes på mange områder.. #-o . ser mange ting jeg skulle gjort annerledes i ettertid.. men det har bare gått utover megselv, jeg har kanskje en hund som ikke lyder alt men han er iallefall "happy".. og jeg har fortsatt mulighet til å gjøre mye. så har jeg da også til gjengjeld fått det jeg mener er et utmerket individ, som ikke er spesielt arvelig belastet mht problemadferd... det har nok også hjulpet meg mye.. noe som igjen understreker viktigheten av å bruke tid på å finne riktig valp etter at man har funnet riktig rase.

det var et veldig bevisst valg.. og jeg begynte ikke en gang å tenke på egen hund før jeg var overbevist om at jeg viste hvordan jeg ønsket å forholdet meg til den. ønsker jeg egentlig å se meg selv som en "leder" ? eller ser jeg megselv mer som en likeverdig? hva gjør jeg når hunden gjør noe galt.. hvor mye vil jeg tillate at den skal være alene.. hvordan prioriterer jeg omgivelsene mine i forhold til hunden.. hvor i huset får den være.. osv osv.. rett og slett hvilken holdning har jeg til hund? hvilke kriterier kan jeg sette utifra mine holdninger og ønsker? hvordan passer det med et evt rasevalg?

som eksempel er det en kjent sak at mange RR er "fotfølgere".. noen gjør det fordi de er usikre, ja, men de fleste har bare et innebygd ønske om å være med der ting skjer.. og å være nær den de er glade i. hva synes vi eiere om det? er dette noe vi ser på som et _problem som må fikses_ eller er det noe vi både kan leve med og like? for det finnes mange raser som er trives meget uavhengig av hvor vi befinner oss i huset og finner seg godt til rette på et bestemt sted, ja som til og med trives ute alene. og her mener jeg at om det er denne holdningen man har til hundehold, så er det den type hund man bør ha. det er ikke sånn at noe er riktig eller galt for alle, det handler om å finne hva som er riktig for DEG, og så finne en hund som passer til det. det er jo en grunn til at man har så mange raser.. det er noen for ethvert behov.

dette var bare en liten ting, og det er selvfølgelig individuelle forskjeller.. men når man har fått seg et bilde av hvordan rasen er på godt og vondt, er det bedre å finne ut hvilke negative sider man kan tåle å forholde seg til FØR man står midt oppe i det, og da heller være med å styre adferden i riktig retning fra begynnelsen av.

poenget er at man må finne en rase som man trenger å endre minst mulig på for å bli fornøyd med den ;-)



Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Annette » Lør Mar 04, 2006 7:52 am

Chryssi skrev: poenget er at man må finne en rase som man trenger å endre minst mulig på for å bli fornøyd med den ;-)


=D>
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Forrige

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 29 gjester

cron