Frysing og dekken

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Frysing og dekken

Innlegg Anne » Lør Feb 04, 2006 10:02 pm

Været er til tider veldig surt her på Jæren, blåser nordavind fra alle kanter for å si som han Ludivg ;-) Men det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med Aro. Han skjelver når vi er ute på tur, men liker ikke dekkenet. Lurer på om jeg skal investere i et nytt for jeg er ikke helt fornøyd med det selv heller... Eller der det liten vits i det???
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg Irene » Søn Feb 05, 2006 2:19 pm

Skjelvingen kan jo også komme av "jeg vil ikke være ute - jeg vil hjem" syndromet... Marula bruker det når hun er utilpass, og svært gjerne når det regner... Jeg bruker dekken dersom det er under -10, eller surt og kaldt med blåst og sno. Dette bør du "måle" litt selv, hvor mye han kommer til å være i aktivitet mens dere er ute også (løpe fritt mye er slitsomt med dekken - tror jeg ;-) ). Se om du kan prøve andres dekken litt om han trives bedre da!
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg løvehund » Søn Feb 05, 2006 3:28 pm

Hei.
Har ennå ikke brukt dekken på Kia, ennå vi bor her i nord. Har vært ute på tur i både 15 og 20 minus UTEN dekken. Så lenge vi er i bevegelse "it`s not a problem". Tror det har mye (alt?) å si hva du venner dem til. Tar du på dekkenet med engang det er minus grader blir de vant til å ha dekkenet og får ikke det lille ekstra fettlaget.
Mange som jeg har møtt har sagt "Hunden din kommer til å fryse i hjel i vinter, hun har jo ikke pels", og andre har sagt at de ikke har fått seg RR fordi de er en "frøshund"( på godt nordnorsk)
Men faktisk så går det bra å ha RR her i
N-norge og ute i minus grader :D
Dekkenet til Kia ligger hvertfall å støver ned ;-)
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Anne » Søn Feb 05, 2006 7:41 pm

Til nå har vi kun brukt dekkenet et par ganger når vi har vært på ski tur, og da har vi bare brukt det når vi har pause. Men sånn som igår f.eks. løp han løs men jeg så at han skalv, da var det sterk vind og veldig kaldt (vet ikke hvorkaldt men det blir veldig mye kallere når det blåser). Aro har aldri vist noe tengn på at han vil hjem når vi er på tur så jeg tror ikke det var det. Han skjelver når han hører skudd, men da viser han andre tegn også som halen laaangt under buken og pesing... Han har og kommet hjem fra turer og ligget på sofaen så (veldig usikker på hvordan man bøyer det) "skolve/skjelvt", da har det vært kaldt ute. Det som bekymrer meg er at det skal påvirke kroppen hans på en eller annen måte når han blir gammel...
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg Siljev » Man Feb 06, 2006 12:41 pm

Hei
Jeg tror at det er lurt som du gjør, at du iallfall bruker dekkenet ved pauser. Tynnpelsede hunder i bevegelse tolererer endel kulde, men ved sterk vind og/eller ekstrem kulde bør du kanskje benytte dekken hele tiden. Ikke bare fordi hunden din fryser (som er ubehagelig) men den kan lett få frostskader (som er ytterst smertefullt). Selv har jeg bodd på Svalbard og har forfrosset både fingrer, tær og kinn – og det er IKKE å anbefale! Så tenk deg en stakkars hund som f.eks. forfryser ballene!?! AU AU AU!!!

Dersom du ikke er fornøyd med dekkenet, hva med å sy ett selv? (Evt. som jeg gjør, spør mamma... ). Det er billig, perfekt tilpasset, og du kan bruke materialer hunden din liker (og farger du liker). Ta en titt på denne siden: http://www.hundedekken.tk

Om du skal kjøpe et nytt dekken, kan det være lurt å prøve forskjellige fra venninner o.l. i stedet for å gjøre ett (nytt) bommkjøp. Dersom hunden din ikke liker noen, kan du gjøre som før, men kanskje i kombinasjon med kuldekrem på utsatte steder? Fåes på apotek
Siljev
 
Innlegg: 1
Registrert: Lør Nov 19, 2005 5:26 pm

Innlegg Ebeth » Man Feb 06, 2006 12:44 pm

Jeg har som andre her inne brukt lite dekken på Luckas, vurderer det om det er mer enn 10 minus ute. Han løper mye løs i skogen og det virker som det er helt ok. Han skjelver ikke, men ser på halen hans og kroppsstillingen når det er for kaldt.

Men fikk en liten tankevekker forrige helg når vi var på et kort kurs i Oslo. Her ble det fortalt at mange som trente for eksempel Rottweilere aktivt i lydighet fikk problemer når de ble eldre som mange mente kom av for lite bruk av dekken. Slik jeg forstod det er det temperaturskiftningene som er det "skumle". Det er vel som med mennesker at det er viktig å bli varm i muskler og ledd for å forhindre slitasje og skader. Etter dette har jeg vurdert å bruke dekken på begynnelsen av turen og så ta det av når kroppstemperaturen er økt. Likeså lar jeg han gjerne tusle litt i hagen før han kommer inn i varmen om det er bråkaldt ute. Men har en følelse av at det er meget individuelt hos de forskjellige hundene innenfor rasen.

Hva med en strikket "genser"? Dette sitter jo bedre enn et dekken og vil varme om ikke for vind så i alle fall for kulde? Har telefonnummeret til ei dame i Oslo som var på kurset og hadde de tøffeste gensere til sin lille boxer valp. Hun sa hun kunne strikke på bestilling om jeg ville.
Ebeth
 
Innlegg: 71
Registrert: Ons Apr 06, 2005 1:22 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg TCK » Man Feb 06, 2006 3:15 pm

Jeg er nok en av dem som har gått i "fella" og brukt dekken så snart gradestokken viser minus og Guttungen vier tegn til å fryse. Nå er min lille pjuskepus veldig komfortabel med å bli kledd på, og vi har også en kjempefin hjemmestrikka genser (takk, Lillesøs!) som blir flittig brukt om vinteren og på kalde høstdager. Han løper og leker med genser eller dekken på han, uten problem.
Det har faktisk gått så langt her i huset at Prinsen tar en såkalt "kuldetest" før han beveger seg uttafor døra nå på vinterstid. Er det for kaldt (etter hans målestokk) setter han seg ved knaggen i ganga hvor dekkenet henger, så stirrer han litt på det før han ser på meg med et spørrende blikk og så titter han på dekkenet igjen.
...Så her i huset er det ingen tvil om hva som foretrekkes... ;-)

T&Z
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås

Innlegg Anne » Man Feb 06, 2006 6:24 pm

Siljev skrev:Hei
Jeg tror at det er lurt som du gjør, at du iallfall bruker dekkenet ved pauser. Tynnpelsede hunder i bevegelse tolererer endel kulde, men ved sterk vind og/eller ekstrem kulde bør du kanskje benytte dekken hele tiden. Ikke bare fordi hunden din fryser (som er ubehagelig) men den kan lett få frostskader (som er ytterst smertefullt). Selv har jeg bodd på Svalbard og har forfrosset både fingrer, tær og kinn – og det er IKKE å anbefale! Så tenk deg en stakkars hund som f.eks. forfryser ballene!?! AU AU AU!!!

Dersom du ikke er fornøyd med dekkenet, hva med å sy ett selv? (Evt. som jeg gjør, spør mamma... ). Det er billig, perfekt tilpasset, og du kan bruke materialer hunden din liker (og farger du liker). Ta en titt på denne siden: http://www.hundedekken.tk

Om du skal kjøpe et nytt dekken, kan det være lurt å prøve forskjellige fra venninner o.l. i stedet for å gjøre ett (nytt) bommkjøp. Dersom hunden din ikke liker noen, kan du gjøre som før, men kanskje i kombinasjon med kuldekrem på utsatte steder? Fåes på apotek


Hehe, Aro har ingen baller å fryse :smile:

Men min mor er jo kjempeflink til å sy, skal ta en titt på siden og så besøke mor snart :D
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg Anne » Man Feb 06, 2006 6:28 pm

Ebeth skrev:Jeg har som andre her inne brukt lite dekken på Luckas, vurderer det om det er mer enn 10 minus ute. Han løper mye løs i skogen og det virker som det er helt ok. Han skjelver ikke, men ser på halen hans og kroppsstillingen når det er for kaldt.

Men fikk en liten tankevekker forrige helg når vi var på et kort kurs i Oslo. Her ble det fortalt at mange som trente for eksempel Rottweilere aktivt i lydighet fikk problemer når de ble eldre som mange mente kom av for lite bruk av dekken. Slik jeg forstod det er det temperaturskiftningene som er det "skumle". Det er vel som med mennesker at det er viktig å bli varm i muskler og ledd for å forhindre slitasje og skader. Etter dette har jeg vurdert å bruke dekken på begynnelsen av turen og så ta det av når kroppstemperaturen er økt. Likeså lar jeg han gjerne tusle litt i hagen før han kommer inn i varmen om det er bråkaldt ute. Men har en følelse av at det er meget individuelt hos de forskjellige hundene innenfor rasen.

Hva med en strikket "genser"? Dette sitter jo bedre enn et dekken og vil varme om ikke for vind så i alle fall for kulde? Har telefonnummeret til ei dame i Oslo som var på kurset og hadde de tøffeste gensere til sin lille boxer valp. Hun sa hun kunne strikke på bestilling om jeg ville.


Det er det jeg har tenkt litt på...

Når vi er på trening så trener vi ute og da kan det vært godt å ha på noe på de kaldeste dagene... Også etter turene når han ligger i bilen, har sånn varebil så det kan gå en stund før det blir varmt der bak...

Takk for rådene alle sammen :D
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg Åsa » Ons Feb 08, 2006 6:02 pm

Vi har haft lite otur med dekket som jag köpte för en tid tillbaka. Jag hade inte med lillegutt nä rjag köpte det och eftersom han för mig är mycket mindre än han faktiskt är kom jag hem med ett allt för litet dekke... Nå ja, jag får ju byta det men dom hade det inte inne och fick beställa upp det. Förra helgen var vi på hytta, vaknade på lördag morgon till ett strålande väder... och -16 på gradstocken. Lilltussen blev då utstyrd med ullundertøy (singlet) och fleecetröja med uppbrettade armar. Jag har ett otroligt bra bilde av det men jag vet inte hur jag får det lagt ut...Vi skulle ju oavsett inte vara ute länge men under den turen som vi gick såg det i alla fall ut som om han hade det bra och kosade sig, trots kylan, så något hjälpte det nog, om inte annat på mina nerver :roll:

Det jag försöker säga är ju att även om man inte har dekke och det kommer en kall vinterdag så kan man alltid klä på dom med det man själv har i garderoben och sätta en strick eller liknande på översidan så att hunden inte kan kissa på kläderna, det blir ju som känt gott och varmt till att b örja med men väldigt kallt sen #-o
Åsa och Lezo
Åsa
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør Jun 11, 2005 8:43 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Irene » Tor Feb 09, 2006 9:57 am

En strikka ullgenser må jo være ypperlig her?
Gunn-Tove: du hadde jo fått en sånn fantastisk fin genser til din Troja...Strikke en sånn i ull??! Ull er jo varmt om det blir fuktig også?!
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Irene » Tor Feb 09, 2006 10:02 pm

Fant tråden (ha-ha) her:
Bilde
Dette er Oona om jeg ikke husker feil, og her er Troja i sin flotte rosa sak:
Bilde
Hele tråden (det var da voldsomt så morsomt det var da :mrgreen: ) finner du her: http://kafele.net/phpBB2/viewtopic.php?t=603
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Heiditr » Fre Feb 10, 2006 3:11 pm

Øh....
Dei genserane må vel vere kun for damer, eller eksisterar det ein variant som tar meir hensyn til guttane sin tendens til å måtte "skvette" litt? :oops:

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg TCK » Fre Feb 10, 2006 3:44 pm

Ang gutter og tisse-retning...

Zetu har altså en strikkegenser min søster har laget, og denne er utformet på samme måte som dekkenet hans; en "overdel" som rekker godt ned på ryggen og en "T-del" som går under brystkassa og kneppes på sidene. Denne er ikke lenger enn at den dekker ribbeina. Høy fin hals er det også :D
Det har aldri blitt skvettet på denne, funker utmerket!
Skal se om jeg har et bilde av den jeg kan legge ut, skikkelig 70-talls i grønn- og brunstripet mønster. Får masse oppmerksomhet med den, ja ;-)

Tonje og Nasse Nøff
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås

Innlegg Heiditr » Fre Feb 10, 2006 6:24 pm

Fram med spøte-pinnane med andre ord då.... :razz:

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester

cron