Hundekjøring

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hundekjøring

Innlegg linsy » Lør Nov 26, 2005 10:39 am

Hei alle sammen. Tenkte det var på tide med et nytt inlegg fra meg. Jeg sitter her nede i Budapest og prøver å lese til anatomi eksamen, men det er veldig vanskelig når man har internet ;-) Må hele tiden inn å sjekke forskjellige ting, lese om hunderaser osv.. :oops:

Kom over noen sider om hundekjøring i nordisk stil og syns dette så veldig spennende ut. Begynte med en gang å forestille meg selv i full fart bortover snøen bak min fremtidige hund. :D . Det er jo mest vorstere som blir brukt til dette, men lurer på om ikke RR også kunne fungert bra? De er jo sterke og raske hunder. Har lest at det er en del som bruker RR som trekk hund på tur, men kunne de også vært med i konkurranser?

Det blir nok sikkert mest trekking på tur for min del, men det hadde vært spennende å delta i et løp en gang også. Da mest for morro skyld. Ikke så farlig om vi kommer sist. :smile:

Lurer også på hvor gammel en hund bør være før den kan begynne å trekke?
linsy
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Jan 17, 2005 3:59 pm

Innlegg Kamilla » Lør Nov 26, 2005 8:44 pm

men lurer på om ikke RR også kunne fungert bra?


Det kan de!!

Mens jeg sitter på internett (skulle egentlig bruke lørdagskvelden på å vaske huset - blæh #-o ) er min yngste hund ute med samboeren og hans hundespann. Der gjør hun en nesten like god jobb som huskyene, hun har bare litt for dårlig grunntrening da hun mistet oppkjøringen tidlig i høst. Neste år er hun med på konkurransespannet hvis jeg får overtalt samboeren ;-)

Moren hennes gikk på samme spannet i sine litt yngre dager, også som lederhund på mitt spann når jeg en kort periode hadde mitt eget. Hun er litt mer sær og hadde dager der hun rett og slett ikke gadd trekke datteren er litt mer will to please og arbeidsvillig. Ikke fullt så smart heller kanskje :mrgreen:

Jeg og Aisha (den yngste) deltok forresten for noen helger siden i barmarksløp i enspann sykkel - vi tok en hederlig 7 plass av 9 deltakere =D> Klassen ble forøvrig vunnet av min venninne med vorsteher tispe. Aisha var kjempeflink men dumme mamma prøvde å kjøre forbi et spann og presset litt mye og da mistet hun litt av gnisten. Neste år skal jeg holde hodet kaldere #-o

http://web.telia.com/~u27812050/kull19.htm

Her finner du en slektning av mine hunder som brukes som trekkhund og som vant SM i viltspor i år =D> Litt skryt av vår "familie" også :D

Du bør vente til hunden er passert et år før du lar den trekke, store og tunge hannhunder kan godt være halvannet. Greit å "kjøre dem inn" (lære dem det så de skjønner poenget) så tidlig som mulig og så legge det bort til året etter når hunden er mere utvokst.

Mvh Kamilla og trekkbackene ;-)
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg linsy » Lør Nov 26, 2005 10:12 pm

Så kjekt å høre at RR fungerer bra til dette også! Får skynde meg å kjøpe hund. He he, neida. :smile: Må nok vente noen år til, men hundekjøring er absolutt noe jeg kunne tenkte meg å gjøre i fremtiden.

Gratulerer med 7 plass =D> Selv om det ikke var så veldig mange med i løpet da. ;-) Du får overtale samboeren din til å ta Aisha med i konkurransespannet. Hun kommer sikkert til å gjøre det kjempebra! Stilig med en ridgeback mellom alle huskyene også.

Så på bildene av Kivu også. Kjempe flott hund! Han så skikkelig stolt ut på det øverste bildet. "I am the champion" :cool:

Takk for svar og lykke til med trekkbackene dine
linsy
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Jan 17, 2005 3:59 pm

Innlegg Irene » Lør Nov 26, 2005 11:07 pm

Så moro! Må være gøy å komme med en så annerledes rase i et spann! =D> =D> Imponerende!!
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Zinda » Søn Nov 27, 2005 5:22 pm

Javisst!! Dette høres kjempeflott ut! Vi ( :roll: ) kan godt hjelpe deg med en underskriftskampanje hvis samboeren ikke gir etter ;-)
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Kriztianzen » Søn Mar 05, 2006 4:26 pm

Tenkte jeg skulle få Bruno og Alice til å trekke meg litt rundt i skogen. Men hvordan går jeg frem for å få de til å forstå at de skal løpe rett frem ? og ikke alle retninger, jeg går jo fot med dem, men blir litt kinkig, vil ha de løpende foran meg. Skal jeg ha en fiskestang med pølse på hengene foran hodene dems ? ;)
Kriztianzen
 
Innlegg: 3
Registrert: Tir Feb 28, 2006 6:08 pm

Innlegg Lillevofsen » Tir Mar 07, 2006 3:38 pm

Jeg har omtrent null erfaring, men vi har vært et par små turer i skiløypa. Vi fant ut at det var greiest å begynne i en løype (tidlig en morgen uten folk i nærheten). Masse ros + godbit når han gikk inn i sporet foran. Vil tro det etter hvert går an å overføre det til å gå rett foran utenfor løype også. Den største utfordringen vår er egentlig kakao- og tisseflekker i løypa. Bråstopp! *:I
Lillevofsen
 
Innlegg: 3
Registrert: Tor Nov 03, 2005 5:54 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Zinda » Ons Mar 08, 2006 7:59 am

Hvordan få hunden til ikke å løpe som en gal, sier nå jeg! Tidligere har det gått greit, men med to års pause og bikkjas andre pubertet ble jeg hengende etter i strikken mens Zinda spant bortover #-o hjelp!
Kriztianzen skrev:Skal jeg ha en fiskestang med pølse på hengene foran hodene dems ? ;)
:D Prøv, kanskje det funker? Jeg startet med å gi venstre/høyre kommandoer når vi gikk vanlige turer, så var det innlært før jeg tok på meg skiene. Dessuten bruker vi aldri trekkselen om vi ikke vil hun skal trekke, så det er også innlært (til en viss grad i alle fall :-? )Noe tullehopping er vel normalt for alle glade hunder, og tullingen gir seg når vi kommer igang og får drivet innover mellom de snøkledte graner! :snokrystall: Er det ikke deilig med snø, dere!! Lykke til!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester

cron