Distriktene og oppdretterne

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Distriktene og oppdretterne

Innlegg Annette » Tor Sep 15, 2005 7:52 pm

Jeg sitter her og prøver og få oversikt over RRene i Agder - både medlemmer av NRRK og ikke-medlemmer. I den sammenheng det er en ting (...vel egentlig et spørsmål...) som slår meg. Hvordan er praksisen blant oppdretterne når det gjelder å informere om at det skjer noe lokalt rundt om i landet?

Spørsmålet er ikke bare til dere som er oppdrettere her på forumet, men også til dere valpekjøpere.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Chryssi » Tor Sep 15, 2005 8:37 pm

Hvordan er praksisen blant oppdretterne når det gjelder å informere om at det skjer noe lokalt rundt om i landet?


jeg har inntrykk av at det ikke er noe stort tema iallefall..

jeg har sendt mail til alle oppdretterene og informert, først om at HER ER JEG liksom, og senere en stor bønn om å informere sine valpekjøpere (eller meg) når det kommer noen nye til mitt distrikt slik at jeg får en vis oversikt, og for at folk skal vite at de har et sted "i nærheten" å henvende seg om det er noe.

Stort sett har det vært meget stille i den andre enden. et par får jeg svar fra som sier ja selvfølgelig, helt enig, så bra at jeg er engasjert osv. mens resten like gjerne kunne vært østers. Håpet var jo at selv om jeg ikke fikk svar så fikk jeg iallefall informert om det, men likevel får jeg "aldri" vite noe. jeg har spurt noen av de valpekjøperene som har tatt kontakt med meg om hvordan de fant meg, og oppdretter er ikke først på listen i de fleste tilfeller.

jeg får jo (hvis jeg maser lenge nok) lister over hvem som er medlem i klubben, men nå er det jo heller ikke så mange oppdrettere som har f.eks et års medlemskap inkludert i valpeprisen, og overraskende mange er ikke medlem i Nrrk...

man blir jo demotivert.... noen tilfeller blir man mer skuffet over enn andre, men man lærer seg jo å leve med det. Har bare innfunnet meg med at folk bare får ta kontakt selv hvis det er noe :-?
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Annette » Tor Sep 15, 2005 9:17 pm

Hmm...det ante meg. Trist i grunnen. Ideelt sett burde jo alle tjene på et slikt samarbeide?

Det samme gjelder kanskje omplasseringer?

Når det gjelder medlemslistene har jeg imidlertid en helt annen erfaring enn deg. For min del tok det bare tre timer fra jeg sendte en mail om at jeg trengte listene til jeg hadde fått dem! Ble kjempeimponert!!! Spørsmål om listene ble også besvart kjemperaskt!
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anne » Tor Sep 15, 2005 9:19 pm

Vår oppdretter er dist.rep. så vi fikk beskjed om treff og trening da vi fikk hjem Aro...
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg benedicte » Tor Sep 15, 2005 9:20 pm

Vi hadde ikke vært i kontakt med noen andre enn oppdretteren om det ikke hadde vært for internett...sukk!!!
Og det er så utrolig viktig for oss å ha en slags form for kontakt med andre med samme rase for å dele tanker, problemer og ikke minst alle gleder som vi har med vår rr. Jeg kan bare ikke dele det med bl a søsteren min og hennes lille westie (som jo er en skjønn liten hund som bare ALLTID er glad...men...). Det er ikke mange rr i området her som jeg vet om og ingen distriktsrepresentanter som jeg vet om. Selv føler jeg meg ikke kompetent nok til å ta et slikt ansvar. Vi har bare vært hunde eiere i 1 1/2 år og har MYE å lære. Men noe riktig må vi ha gjort for vi har fått en utrolig kjærlig, glad og nokså lydig hund....
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Chryssi » Tor Sep 15, 2005 9:21 pm

Når det gjelder medlemslistene har jeg imidlertid en helt annen erfaring enn deg. For min del tok det bare tre timer fra jeg sendte en mail om at jeg trengte listene til jeg hadde fått dem! Ble kjempeimponert!!! Spørsmål om listene ble også besvart kjemperaskt!


noen ganger skriver jeg før jeg tenker #-o

nå kom jeg plutselig på at siden sist gang jeg spurte om lister så har det vært et bytte i ansvarlig for medlemsbiten. en av grunnene til at dette ansvaret ble "omplassert" var vel at den forrige hadde for få timer i døgnet ;-) så tror 100% på at dette ikke er et problem lengre!!! sorry
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Chryssi » Tor Sep 15, 2005 9:25 pm

Selv føler jeg meg ikke kompetent nok til å ta et slikt ansvar. Vi har bare vært hunde eiere i 1 1/2 år og har MYE å lære.


jeg hadde ikke hatt hund i et år en gang jeg før jeg ble distriktsrep ;) følte bare at om det skulle skje noe så måtte jeg ta saken i egne hender, og slik ble det! har lært mye, og fortsetter å lære, og det har vært greit å snakke med folk (f.eks oppdrettere) som har litt mer peiling av og til når ting ikke går helt som de skal.

det er noen som har sagt at det ikke blir mer morro enn man lager selv ;-)
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg benedicte » Tor Sep 15, 2005 9:25 pm

Betyr det at det er mulig å få en oversikt over alle rr som bor i området fra klubben?
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Annette » Tor Sep 15, 2005 9:29 pm

benedicte skrev:Betyr det at det er mulig å få en oversikt over alle rr som bor i området fra klubben?


Det kommer liste i RR-bladet en gang i året
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Heiditr » Fre Sep 16, 2005 9:03 am

Så sant som det er sagt, man får ikkje meir morro enn man lagar sjølv. :D
Etter at vi fikk Stitch i hus, var eg så heldig at lista over RR eigarar sto på trykk i RR bladet, og tok derfor kontakt med dei som budde næraste. Ikkje alle svarte, men nokre "napp" fikk vi, heldigvis. Så no får vi av og til besøk her, og andre gongar reiser vi ein liten tur. Så takk til dei av RR eigarane som ønskar kontakt med andre, det er ikkje alle som ser på det som viktig.
Og skulle det reise nokon forbi oss, her i verdens navle i Sunnfjord, så berre kom bortom ;-)

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Ikke så mange lekekompiser her heller..

Innlegg Ebeth » Fre Sep 16, 2005 2:19 pm

Jeg er også veldig ensom med RR her oppe, og kunne så inderlig tenke meg å møte andre hundeeiere for treff og sosialisering. Ål Ligger i Buskerud, men her er det så vidt jeg vet ingen distrikstrepresentant. Jeg har bare hatt hund i 4 måneder og har verken kompetanse eller tid nok til å stille opp der.

Generelt er det ikke så mye sosialisering med hunder her, og mange litt "innadvendte" hundeeiere.

Men til Bendicte: jeg er opprinnelig fra Drammen og har familie der som jeg besøker i ny og ne. Vi kan jo prøve å møtes da? Det hadde jo vært fint å kunne introdusere bøllefrøet vårt for .
en utrolig kjærlig, glad og nokså lydig hund....

Eller om noen kjører forbi, kom gjerne på besøk. Ål ligger ca. midt mellom Oslo og Bergen på Rv7
Ebeth
 
Innlegg: 71
Registrert: Ons Apr 06, 2005 1:22 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Annette » Fre Sep 23, 2005 5:46 pm

Siden ingen av dere oppdretterne der ute har kommentert: Dette er ikke for å henge noen ut, jeg bare lurer... Hva er deres praksis? PM mottas veldig gjerne :smile:
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg benedicte » Fre Sep 23, 2005 7:42 pm

Kan jo selvfølgelig ta kontakt med klubben og sjekke hva en representant skal gjøre. Mulig jeg ikke er ekspert men det er vel heller ikke viktigste kriteriet? Vi har hytte på Gulsvik så det hender vi farter oppover. Send meg veldig gjerne en pm om dere skal nedenfor også!!
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Kamilla » Fre Sep 23, 2005 8:01 pm

Nå er ikke jeg av de største oppdretterene med bare ett kull hittil, men jeg ser jo mine valpekjøpere som et visst snitt av de som kjøper RR i dag. Det er langt ifra alle som er interessert i å bruke tid med andre Ridgebacker og deres eiere men som heller velger andre alternativer. Noen vil også bare ha familiehund og ikke drive aktivt av de jeg har solgt til også.

Så av 11 valper er det vel en tre-fire stykker som er interessert i et tilbud blant "artsfrender" og som benytter seg av distriktsrepresentanter etc. Alle har fått den samme informasjonen og tilbudene om treff og distriktsrepresentanter der de bor og alle var meldt inn som valpekjøpere i klubben for ett år.

Kamilla.
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Annette » Fre Sep 23, 2005 8:09 pm

Kamilla skrev:Alle har fått den samme informasjonen og tilbudene om treff og distriktsrepresentanter der de bor og alle var meldt inn som valpekjøpere i klubben for ett år.


Så flott! Det var mest det jeg var ute etter :smile:

Jeg skjønner jo godt at alle ikke har samme interessene eller skal føle seg forplikta til å ta kontakt med fremmede mennesker bare fordi de har hunderasen til felles.

Inntrykket mitt, personlig og gjennom andre, har imidlertid vært at vi/de ikke er blitt gjort oppmerksomme på det fellesskapet som finnes "der ute", om/når en ønsker og trenger det. I tillegg har jeg selv hatt utrolig mye glede av det (og håper at jeg kan gi i hvertfall litt tilbake)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester

cron