erfaringer med flått (?)

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

erfaringer med flått (?)

Innlegg Chryssi » Ons Jul 13, 2005 8:49 pm

denne sesongen har kato "bare" fått litt hvitløkspulver fra Olivers i maten som beskyttelse mot flått. og jeg må si det funker like bra som Hopoff gjorde i fjor. Ikke en eneste flått har jeg plukka, har sett EN som krøp på hodet etter en tur men den fikk jeg knipsa bort før den satt seg. i fjor plukka jeg to stk før jeg begynte med Hopoff..

kan jo begynne å lure på om det er lite flått her, men jeg VET at det er en del.. vi har bl. a vært på sporkurs i noe som var et beryktet flåttområde, og mange av de andre hundene fikk flått på seg, men ikke Katoen :)

Jeg vet at hvitløk ikke funker for alle, men her ser det iallefall ut til å gjøre det :)

så driver jeg og leser i de gamle rasebøkene.. at Ridgeback var spesielt motstandsdyktig mot insekt og hadde en mer beskyttende pels i forhold til mange andre raser? I afrika var det jo ofte dødelig å bli bitt av diverse insekt, og når de farta rundt på jakt så må de jo ha vært utsatt for mye. Jeg vil ikke påstå at dagens pelskvalitet er tilnærmet det den var i 1920, men kanskje det er noe i det, og at det er derfor flåtten ikke fester seg så lett på gullet mitt?

noen andre som har erfaringer her? får deres pelsvenner av andre raser mer flått enn RR'ene i de samme områdene?
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Heiditr » Ons Jul 13, 2005 8:56 pm

Så langt i år har vi plukka ein flått av Stitch, og vi bur mildt sagt landlig til. Katten har vi jevnlig plukka flått av, fram til han vart heiltids Don Juan og tok landeveien fatt. Newfoundlanderen vi hadde før Stitch plukka vi av jevnlig og. Kanskje RR ikkje smaker så godt som andre hundar og kattar?
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Zinda » Ons Jul 13, 2005 9:29 pm

Var det ikke snakk om flått her på forumet i fjor tro? ;-) uansett; Zpindus hadde en på magen i fjor (fikk den på Stavern) den tok jeg ut med pinsett og kastet på sjøen. Etter på var det et rødt merke der i flere uker. I år har jeg ikke sett noen (foreløpig...bank i bordet! [-o< ) Leste i fjor om en hund (retriver) som hadde ligget under en busk på Geilo og fått over 40 (!) flått!! Stakkars. Det ble konstatert at flåtten brer seg ikke bare ved kysten, men også oppover i fjellet. Vi hadde Cocker Spaniel før og den hadde opptil flere flått hver sommer, mens Schæferne mine aldri hadde. Skjønner ikke annet enn at pels ikke har betydning. Mygg biter jo bare på visse mennesketyper (noe med lukten?) :roll:
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Chryssi » Ons Jul 13, 2005 9:33 pm

Var det ikke snakk om flått her på forumet i fjor tro?


jo #-o .. men flåtten er jo like aktuell hvert år den vel :roll:
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Åsa » Ons Jul 13, 2005 10:12 pm

Lezo har faktiskt 2 stk just nu efter en tur i skogen och jag letar febrilskt efter pinsetten här hemma utan hell, den verkar spårlöst borta... :cry:

Jag får ta en tur i moron förmiddag och köpa en ny. Är det någon som har erfaring av vad som fungerar bäst mot flått, halsband, medicin i nacke och på rumpan, plocka succesivt, vitlök ? :neutral: Kom gärna med inspel.
Åsa och Lezo
Åsa
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør Jun 11, 2005 8:43 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Chryssi » Ons Jul 13, 2005 10:19 pm

Är det någon som har erfaring av vad som fungerar bäst mot flått, halsband, medicin i nacke och på rumpan, plocka succesivt, vitlök ?


jeg ville prøvd hvitløk først. for det første så har vi jo hatt god erfaring med det selv, først Hopoff (som har hvitløk og diverse andre ting i seg, blander det i maten) og så bare vanlig hvitløk/hvitløkspulver. for det andre så er det ganske skånsomt.

Expot og de andre som man drypper en dråpe på nakke og rumpe synes jeg personlig lite om. mange hunder reagerer dårlig på det, noe jeg skjønner godt.. det er jo GIFT! det var også derfor vi startet med "mildere" metoder for å se om det var nok.

Har også hørt om en "hjemmelaget" blanding som man koker sammen og bruker som en slags shampo på hunden, dette skal være veldig effektivt, men jeg har ikke denne oppskriften lagret. sjekk Canis.no
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg C.J » Ons Jul 13, 2005 10:56 pm

Vitlök är inte det giftigt för hundar? Själv använder jag för tillfället ingenting alls, hittills i år har hundarna fått sammanlagt tre fästingar. Den som satt på ridgebacken hade skrumpnat ihop och självdött! Vad man ska använda för medel? Verkar vara lite som att välja mellan pest eller kolera. Antingen preparat som är rena "nervgifter" samtidigt så vill man ju inte att hundarna ska få någon fästingburen sjukdom som ofta är väldigt allvarliga. Tycker att det verkar vara ovanligt lite fästingar i år. Kanske man kan tacka den kalla vintern för detta? Kanske det beror på att viltet i skogen har minskat i antal, framförallt rådjuren som brukar vara översållade av fästingar?

/C.J
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Chryssi » Ons Jul 13, 2005 11:04 pm

nei, det finnes ikke noe dokumentasjon som tilsier at vitløk er farlig for hunder i SMÅ MENGDER. i den undersøkelsen som var grunnlag for denne "myten" hadde man sett på skadevirkninger av store mengder vitløk over lengre tid. De fleste "ekspertene" jeg har kommet over mener at vitløk i moderate mengder gjør mer godt enn skade. i tillegg til å beskytte mot flått o.l så er det jo også bra for immunforsvaret.

men flere sier også at det kan være godt med et par mnd med opphold i året, så jeg gir Kato ca 1 tskje hvitløkspulver fra Olivers hver dag fra vår til høst. så tenker jeg å ta noen mnd pause når det blir kaldt/vinter.

men PS! VANLIG løk kan være farlig selv i små mengder!
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg C.J » Ons Jul 13, 2005 11:12 pm

Läste någonstans att 3 gram vitlök / kilo är en dödlig dos för en hund. Med andra ord en hund som väger 40 kilo skulle kunna dö av 120 gram vitlök. Ganska mycket vitlök....

/C.J
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Chryssi » Tor Jul 14, 2005 12:07 am

120 gram vitlök. Ganska mycket vitlök....


ja, det er MYE :roll: en "sunn" dose er vel mer i størrelseorden 1/2 - 1 fedd pr dag.. aner ikke hvor mange gram det veier, men kan ikke være så mange. jeg gir som sagt bare hvitløkspulver, og der står det 1tsk pr 25kg.

kanskje sammenligne litt med alkoholinntak for mennesker?
;-) hvis du drikker 2 liter ren sprit på et par timer så vil du med stor sansynlighet dø... om du drikker 2 DESIliter til måltidet så kan det være bra for både det ene og det andre =D>
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Åsa » Tor Jul 14, 2005 8:16 am

:D Bra sammanlikning!

Men helt konkret, du skriver att du brukar 1 tsk pr 25 kg, är det kg foder eller kg hund? Lezo väger nu runt 25 kg, är det då 1 tsk per dag jag ska ge honom eller?
Åsa och Lezo
Åsa
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør Jun 11, 2005 8:43 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Chryssi » Tor Jul 14, 2005 11:34 am

Men helt konkret, du skriver att du brukar 1 tsk pr 25 kg, är det kg foder eller kg hund? Lezo väger nu runt 25 kg, är det då 1 tsk per dag jag ska ge honom eller?


1tsk pr. 25 kg hund. Men dette er altså _Oliver's Hvitløkspulver_ og det er det som står på baksiden. vet ikke hvordan dette oversettes til vanlig hvitløk.. 1/2 fedd kanskje
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Kamilla » Tor Jul 14, 2005 12:58 pm

Jeg tør påstå at Ridgebacker (i alle fall mange) får mindre flått enn andre raser som en fin arv fra rasens opprinnelse!

Jeg og Tamio bodde i flere år sammen med først en kelpie og siden en golden, Tamio har hatt én (!!!) flått på sine 6 somre, mens kelpien og golden retrieveren ble plukket av ukentlig =D>

Hun har til gjengjeld en veldig stri og lang (sett i sammenlikning med andre RR'er - ikke f.eks strihåret vorsteh ...) pels som jeg antar kan ha innvirkning på dette. Har snakket med andre i samme område somhar ridgebacker med korteere og mykere pels og de er mer plaget.

Er veldig spent på datteren i år - hennes pels er en mellomting. Hittil ingenting.

Og jeg bruker ingen preparater i det hele tatt på mine.

Kamilla og jentene.
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Chryssi » Tor Jul 14, 2005 1:00 pm

Jeg tør påstå at Ridgebacker (i alle fall mange) får mindre flått enn andre raser som en fin arv fra rasens opprinnelse!


takk, da er det ikke bare meg som fantaserer :roll: ;-)
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg benedicte » Tir Aug 09, 2005 11:27 am

Har vært i Drammens marka daglig i hele sommer og det har bare vært en og annen flått. Søndag derimot var vi til skogs i Vestfold. Vi fjernet minst 20 stykker etter turen. Helt vannvittig!!!!Skikkelig ekle ufyselige vesener.... Heldigvis så synes de godt på Zimba. Synes mer synd på svigerfar når han sjekker lille Frida etter samme turen (wheaten terrier)....
Hilsen Zimba og Bene
benedicte
 
Innlegg: 121
Registrert: Ons Jul 06, 2005 8:50 pm
Bosted: Drammen

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester

cron