erfaringer med flått (?)

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Chryssi » Tir Aug 09, 2005 11:38 am

nå har ikke kato fått hvitløk på ca 1mnd.. og på søndag fant jeg en flått! så det er ikke KUN pelsen som beskytter heller ;)
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Zinda » Tir Aug 09, 2005 7:53 pm

jeg starter med hvitløk i morgen den dag! Vi skal nemlig til Stavern neste uke :cool:
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Annette » Lør Aug 13, 2005 8:16 am

Her er det forferdelig mye flått (børster av henne to-tre stykker under hver tur). Siden alle flåttbittene blir betente og det detter masse pels av rundt dem, så har jeg brukt flåtthalsbånd på henne. Tar ikke sjansen på annet - særlig fordi jeg tydeligvis kan stole helt på det :-)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Kjersti » Ons Aug 17, 2005 9:06 am

Jeg har lest alle innleggene deres om flått, og noterer meg at dere er rett for at flotten skal sette seg på hundene deres. Dere nevner ingenting om dere selv!!
Jeg var også sånn inntil for tre år siden. Da var jeg på ferie i Stavern (bor i Bergen) uten hund. Fikk bingo, et stk flottbitt, og ble smittet av Borelia. Jeg skal love dere at jeg var syk!! Det var ikke noen kjekk opplevelse, tiden det tok frem til symptomene kom og til legen fant ut hva som feilet meg var lang og veldig smertefull. Så jeg vil rette en liten "pekefinger" til dere hundeeiere: Pass på dere selv også!!!
Og nei, jeg fikk ingen rød ring som antydet flottbitt, og vi er vel blitt enig om at den ha vært i håret mitt og falt av mens jeg dusjet eller noe i den retning.

Så ja, jeg passer på at Akela har flåtthalsbånd, men jeg sjekker også meg selv og håret mitt !hvis jeg har vært i nærheten av einer og busker.

Så ikke glem dere selv
Kjersti
Kjersti
 
Innlegg: 38
Registrert: Man Apr 19, 2004 2:17 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Zinda » Man Aug 22, 2005 2:01 pm

til dere hundeeiere: Pass på dere selv også!!!
Jada, vi klarte oss, sjekket håret til dattera hver kveld. men : Zinda fikk en liten jæ... :twisted: på magen og jeg fikk bare fjernet kroppen og alle bena, men hodet sitter igjen! Noen gode råd? [-o< [-o<
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Annette » Man Aug 22, 2005 3:04 pm

Zinda skrev: ...jeg fikk bare fjernet kroppen og alle bena, men hodet sitter igjen! Noen gode råd?


Er det hele hoder som sitter igjen eller bare kjevene? Om det er sistnevnte (det er det som regel) så pleier jeg og rense godt med pyrisept rundt, og kjevene detter ut av seg selv. Er det hele hodet bør dere nok pirke litt mer med pinsett
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Zinda » Man Aug 22, 2005 5:54 pm

hele hoder som sitter igjen eller bare kjevene
Tja, bara fåglarna vet.... :oops: Jeg skal prøve litt mer med pinsetten, hvis jeg får lov av prinsessa å nærme meg, så får vi se. Takk!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Chryssi » Man Aug 22, 2005 6:42 pm

jeg har fått vite (ganske sikker på at det var hos vet'en, men kan ikke si med 100%) at det er en myte at det er "krise" om litt av flotten sitter igjen (jeg hadde nemlig hørt en gang at det var ultrasuperviktig at jeg fikk med hele når jeg skulle fjerne den), og evt "rester" vil vanligvis falle ut helt av seg selv i løpet av noen dager. men man burde jo følge med litt ekstra på området der flåtten satt uansett, for å være sikker på at det ikke er noe reaksjon.

jeg har vært ganske heldig (?) med de få jeg har tatt ut på gutten, den "snurre"-metoden med flåttpenn ser ut til å fungere fint.
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Heiditr » Man Aug 22, 2005 8:49 pm

Høyrt det samme her og.
Ut frå min kjennskap til flott på mennesker, så er det viktig å få vekk flåtten dei første 24 timane etter at den har satt seg fast. Smittefaren mht borreliose aukar etter dette. Har sjølv fått flått (eg besvimte ikkje, såg ikkje kva eg hadde pilla vekk før etterpå, ellers.... :oops: ) og reagerte omtrent som ved et myggstikk.

Hilsen
Hypokonderen og feigingen
Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Bikira » Fre Sep 09, 2005 10:39 am

Kjører dyret på HoppOff og er meget fornøyd med det.
Har ikke funnet noe flott på henne etter det. Før vi begynte med HoppOff hadde hun hatt kanskje 4 flott på to-tre år.

Det er ikke mye hår å sette seg fast i og ikke så alt for mange lune plasser på en RR. Jeg har tenkt at dette har noe med saken å gjøre. I tillegg ligger de helst i solsteika og ikke inn i svalende kratt. Kan dette spille noen rolle? Bare noen små teorier fra meg ...
Bikira
 
Innlegg: 21
Registrert: Ons Aug 31, 2005 8:28 am

Forrige

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester

cron