Sta og egenrådig?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Sta og egenrådig?

Innlegg Anne » Tor Nov 25, 2004 9:32 pm

Er RR sta og egenrådig? Hva mener dere?

Jeg syns ikke Aro er det, men har ikke så mye å sammenligne med ;-)
Bilde
Anne
 
Innlegg: 502
Registrert: Tir Jan 20, 2004 8:55 pm
Bosted: Varhaug/Rogaland

Innlegg Sonja » Fre Nov 26, 2004 9:31 am

Hei

Jeg har heller ikke så mange å sammenligne med, men synes ikke at Gandhi er veldig sta og egenrådig.
Men han er en litt forsiktig type, og jeg tror kanskje det kommer mer frem om du har en RR som er tøffere og mer selvstendig enn min er.

Enig eller ? :-?
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg C.J » Fre Nov 26, 2004 5:28 pm

Vad betyder sta och egenrådigt?...Kanske någon kan förklara lite mera?

/C.J
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Shi » Fre Nov 26, 2004 8:47 pm

Sta = envis
Egenrådig betyr at man vil gjøre ting selv, uten hjelp eller å lytte til andre.
"Wo bu xiangxin meng shi jia de"
"I don't believe that dreams are false"

Fra "Huida", av Bei Dao
"The Answer"
Shi
 
Innlegg: 19
Registrert: Man Nov 15, 2004 3:49 pm
Bosted: Oslo

Innlegg C.J » Fre Nov 26, 2004 9:47 pm

Tack för förklaringen Shi!

Jag anser att RR bör vara sta till stor del och egenrådig till viss del. En hundras som klarar av att arbeta helt självständigt på egen hand och under lång tider. Samtidigt så vill man inte ha en hund som är helt omöjlig att dressera så det är väl ändå i slutändan en fråga om att hitta en balans mellan självständighet/envishet och följsamhet/dresserbarhet.
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Chryssi » Lør Nov 27, 2004 1:50 am

det är väl ändå i slutändan en fråga om att hitta en balans mellan självständighet/envishet och följsamhet/dresserbarhet.


helt enig!!

jeg synes Kato er både sta og egenrådig.. men det er ikke noe konstant. det kommer helt an på humøret og dagsformen, både på ham og meg tror jeg ;-) men det er noen andre ting som jeg også vil si om RR, som ofte kan forveksles med de to nevnte begrepene:

De kjeder seg fort. Kato kan være superkonsentrert... og så skli over i en annen verden :roll: man kan da kanskje si at han har blitt både sta og egenrådig siden han ikke gjør som jeg sier og/eller finner på noen annet. men det han _egentlig_ gjør er å kjede seg!

De er veldig intelligent! for noen mnd siden hadde vi et problem med at når vi var på vei hjem fra markene (uten bånd) og jeg gikk opp til huset så stoppet Kato ofte på veien nedenfor. Og der sto han, og bare så på meg. jeg kunne lokke, danse, kjefte, løpe, kaste villt rundt meg med godis.. ingen reaksjon. jaha, da var han innmari sta som ikke ville komme. og hvis han omsider valgte å tasse rundt litt til før han kom inn (det var egentlig 50/50 hva han bestemte seg for, han kunne like gjerne komme spurtene inn døra) så var han iallefall egenrådig. men det passer like godt å si at han var smart ! han VISSTE jo at når han kom opp så var det "innetid". skjønner godt at han tok seg et minutt eller to til å vurdere saken ;) heldigvis har mange ganger med "julekveld og godbitdryss" når potene er innenfor døra resultert i at gutten går opp til huset helt frivillig, oftere :smile:

konklusjon: ja, jeg synes RR er sta og egenrådig. men ikke hele tiden, og jeg synes heller ikke det er så veldig beskrivende ord på en så "avansert" hund ;-)

RHODESIAN RIDGEBACK - Everything else is just a dog! :cool:
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron