Høyde på rr, og når stagnerer veksten ?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Høyde på rr, og når stagnerer veksten ?

Innlegg robertdn » Tor Nov 04, 2004 5:38 pm

Kashiwa ble et 1 år for et par dager siden, og i dag tenkte jeg at jeg skulle måle han, i mine øyne er han fortsatt en "liten" valp, og ble derfor veldig overrasket når jeg så resultatet, 72cm målt fra gulv til skulder.

Fortsetter den og vokse i høyden etter de har fylt et år ? Noen andre her som har ridgeback'er "over standarden" (som vel er 69cm?) Har ikke fått veid han enda, men begynner nå å bli god trening å løfte han...

Ellers kan jeg ikke få sagt nok ganger hvor ekstremt imponert jeg er med valg av hund! Helt eksemplarisk, og til tider til og med lydig :)
Mvh
Robert
robertdn
 
Innlegg: 5
Registrert: Tor Jun 24, 2004 3:56 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Chryssi » Tor Nov 04, 2004 6:09 pm

hei! Katoen min stoppa og vokse (i høyden jaffal!) før han ble 1 år. han er nå 15 mnd og har vært 71 cm (ble t.o.m offisielt målt på en utstilling..) en god stund. men vekta kryper sakte men sikkert oppover, så han er ikke ferdig UTvokst enda ;)

Det er blitt et ganske vanlig fenomen med store ridgebacker. spesielt er det veldig mange hanner som ligger mellom 70-72cm.

Om det er et bra eller dårlig tegn er vel en helt annen diskusjon.. det bruker sjelden å spille noen rolle på utstilling, da det ikke er så mange dommere som er så streng på akkurat det med høyde. så lenge hunden ser bra ut ellers så går det som regel bra. vi har bare fått det bemerket av EN dommer. vet om en annen hanne som er 74 cm som har mange cert. om det burde legges mer vekt på høyden er vel også en annen diskusjon, men personlig mener jeg at et par cm over standard i høyden er mye mindre "alvorlig" enn f.eks et par cm offset på ridgen [-X

Men som deg så er jeg også kjempefornøyd med valg av hund, jeg ønsket meg en stor hund og det har jeg fått også ! ville ikke bytta ham med noe ;) om vi får 2. premie på utstilling pga det noen ganger så får det bare være.. man lærer etterhvert hvilke dommere som er streng på det og da er det jo bare å unngå dem ;)
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Ridgevenn » Tor Nov 04, 2004 8:13 pm

Hunden vår var vel utvokst i høyden litt før ett-års alder. Hun befinner seg i motsatt ende av skalen... Ca. 60 cm høy og temmelig nøyaktig 30 kg - lita og nett med andre ord.

Mens vi gikk på utstilling fikk vi kommentar at hun var lita, men aldri FOR lita, så standarden kan nok tøyes i begge retninger.
Ridgevenn
 
Innlegg: 77
Registrert: Lør Nov 29, 2003 11:28 am
Bosted: Innlandet

Innlegg robertdn » Fre Nov 05, 2004 10:26 am

Takker for svar!

Har ikke hatt Kashiwa på utstilling enda, så det har jeg desverre ingen erfaringer med. Men de viktigste kritieriene på utstillingen burde ikke være høyden, bortsett fra ekstreme avvik (ridgeback skal jo hverken være en puddel eller en ulvehund).

Rundt 70+ cm syntes jeg passer ridgebacken meget bra (hann hunder).

Appropo størrelse så ridgebacken så virker som om den er vanvittig kompakt/sterk i forhold til mange andre raser. Kashiwa lekte med en 3 år gammel Irsk Ulvehund (hann) for en uke siden, selv om den var Betyldelig høyere, lekte de vanvittig bra sammen, og det var ingen av hundene som fikk "overtaket". Ganske imponerende og se en ulvehund og ridgeback i full høyde på to ben, og enda mer imponerende at den ikke klarte å få kashiwa ned i bakken uansett hva den prøvde :)

Var nå litt skeptisk til leken dems, da den var veldig voldsom, men begge hundene viste "gode tegn" hele tiden, og hadde meget bra kommunikasjon.

Er det noen utstillinger fremover i tid nå ? Har aldri vært på utstilling før, men en gang må jo være den første :)
Mvh
Robert
robertdn
 
Innlegg: 5
Registrert: Tor Jun 24, 2004 3:56 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Chryssi » Fre Nov 05, 2004 9:39 pm

fristen for utstillinger i 2004 har vel stort sett gått ut (?) men terminlisten for 2005 finner du på nkk:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openPage ... minUst.pdf
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg C.J » Lør Nov 06, 2004 9:50 pm

Tror att dom flesta hundarna slutar växa i höjden vid ca: 1-1,5 års ålder men att fortsätter lägga på sig en hel del muskelmassa fram till ca: 3års åldern för att sedan bli "färdiga". Jag anser att många ridgebacks är för stora! Många är både för stora och för tunga. Rasstandarden är tydlig, 69 cm är högsta höjden för en hane och önskvärd vikt är 36.5 kg för en hane. Hur många hundar håller sig inom dessa gränserna idag? Av någon för mig outgrundlig anledning så premieras ofta överstora hundar på utställningar. Kan inte domarna rasstandarden?
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Chryssi » Søn Nov 07, 2004 12:23 am

interessante innlegg du starter med C.J :smile: velkommen til forumet!

Jeg er til en viss grad enig med deg her. Nå har jeg ikke så mange "mål" fra resten av verden, men det sies jo at nordmenn liker store hunder og det kan man kanskje tydelig se på både RR og flere andre raser. veldig mange hanner jeg ser mål på ligger mellom 69-72, og flere og flere over 72 dukker opp.

jeg ser to grunner til dette. nr1: vi liker å ha det sånn. man kan jo ikke nekte på (?) at en stor og staselig RR-hann er et praktfullt syn. Personlig ville jeg ha en stor hund, gutten har nå stoppet på 71 og at han er 2cm over standard plager meg ikke i det hele tatt. hadde han derimot ligget på _nedre_ grense så ville jeg kanskje følt at jeg ikke fikk det jeg var ute etter. (nå må det ikke høres ut som om jeg "bare" ville ha en stor hund, men noen ganger har størrelsen også noe å si ;-) ). men videre til grunn nr2: feil på høyde er ikke så alvorlig som andre eksteriørfeil. Det er jo mye man skal tenke på i avl, og har man en hann som er frisk, mentalt bra og har en bra helhet på eksteriør så tror jeg ikke det er så mange som ville valgt denne bort "bare" fordi den var 1-3 cm over max høyde. blander man da i tillegg inn litt av grunn nr1 så har man et logisk svar.

og så var det vekten. jeg skjønner ærlig talt ikke hvor man får 36.5 kg fra. en hanne som er 68-69cm høy og 36.5 kg høres alvorlig tynn ut spør du meg! Min hanne var ved siste måling 42,5 kg, han er som nevnt 71 cm høy og han er SLANK! han er også unghund, så han vil garantert legge seg mer ut i bredden og dermed også øke vekten med et par kg. de 2 ekstra centimeterene han har tør jeg påstå er benlengde, og der ligger det ikke mye vekt. jeg kan altså ikke se for meg at han skulle vært 2 cm kortere og SEKS kilo lettere! ikke uten å døpe ham om til mynde ;-)

til slutt utstilling. jeg tror faktisk det _er_ mange dommere som ikke kan standard, eller som tolker den helt feil. men som nevnt lengre opp så er ikke overseelser av høyden den groveste feilen jeg ser. ikke når man snakker om 1-3 cm, og hunden ellers ser bra ut. når hunden når høyder som 74-76, så ville jeg begynt å tenke meg om, og om der var flere jevngode hunder burde f.eks certet gått til en annen kandidat (men jeg vet om flere hunder som er 74+ som har mange cert..). har man en bra hund som er 69, og stadig taper mot en hund som er 75, så er det noe som ikke stemmer, enig i det! men hvor lett er det for en dommer å se desse centimetere uten å måle alle oppmøtte hunder?
og så var de de store hannene som er så staselige da.. hvis den shower i tillegg så er det ikke så mange dommere som kan motstå.. så jeg skjønner egentlig at "overstore" hunder blir premiert, og så lenge vi tydeligvis vil ha store hunder så er det nok ikke så mye å gjøre med.. da er det andre ting som er verre og mer synlig. ta f.eks ridgen, selve adels-merket. iflg standard skal den telle hele 20% av bedømmelsen. standard sier også at kronene skal være paralelle... en hund med tydelig offset bør IKKE ha cert, egentlig ikke en rød sløyfe heller. likevel dukker det stadig opp høyt premierte hunder med ridger man egentlig burde ha avlssperre på, etter min mening. jeg ville valgt en 3 cm for høy hund over en hund med offset... hver gang!
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Irene » Søn Nov 07, 2004 5:16 pm

Vår "lille" hannhund er alt mellom 69 - 72 cm i manken, målt med alt fra blyantprinsippet på veggen, til målestav. Målestaven viste 69. Han er ei heller spes tung - ca 41 kg tror jeg, og jeg tror også at han hadde vært vel mynde om han skulle ligget på 36 kg. :roll:
Jeg trodde han hadde lagt på seg her, syns han begynte å bli "rund" over magen - spurte om oppdretters mening og fikk vite at han legger seg ut, men hele veien. Begynner å bli voksen med andre ord! #-o
Ikke i hodet da ;-)
Baron er 19 mnd nå.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg C.J » Søn Nov 07, 2004 11:13 pm

Vikten på 36,5kg ja visst den är i underkant för en normalt musklad vuxen hanhund. Har en själv som väger 45 kg. :D

Uppfödningen har mer glidit iväg åt större och större hundar. Om 10-15% är för stora hade det varit sin sak. Idag är 50% större än rasstandarden på 69cm (en gissning från min sida)

Jag kan se nackdelar med allt för stora, tunga hundar och det är inte utställningssammanhang jag i första hand tänker på. En ridgeback bör vara snabb och smidig röra sig lätt och över långa sträckor. I dom sammanhangen så är det ofta en nackdel att vara allt för stor och tung.

Har haft lättare RR tidigare och den jag har nu är en riktig klumpeduns om jag ska jämföra :mrgreen: , visst han är stilig att se på men helt rastypisk det tyckar jag ändå inte att han är.
C.J
 
Innlegg: 143
Registrert: Lør Nov 06, 2004 7:59 pm

Innlegg Irene » Man Nov 08, 2004 10:42 am

Så syns jeg personlig at den europeiske RR er mer massiv enn den feks amerikanske. Liker i grunn begge typer - med heller nok mer til "vår" type - altså litt mer massiv :mrgreen:
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Ida » Man Nov 08, 2004 4:30 pm

Lillegutt er nesten akkurat 69 cm og veier ca 42-43 KG :razz: Helt perfekt spør du meg! Var livredd for å få en høy og mager "mynde" og har fått en liten "plugg" i stedet :mrgreen:

han kan ikke være tykkere og ikke tynnere... Når han står svaier det inn etter ribbeina, som er tydlige. Men jeg hadde ikke likt om han var tykkere eller, så vi lever akkurat i grenseland ;-)
Ida&Victor
Ida
 
Innlegg: 189
Registrert: Tor Mai 27, 2004 9:35 pm
Bosted: Oslo

Innlegg TCK » Ons Nov 10, 2004 9:45 am

Har hatt lyst til å poste her lenge (...har tittet rundt i gangene en stund.. ) og nå slenger jeg meg på!
Kengubarnet mitt ble ett år på søndag (Juhuu! Feiret med yndlingsjentene hans, Mira og Bacon, og kake og leker. Og for de som lurer; nei, jeg har ikke barn! Bare småen ;-) ) og jeg tror ikke han er utvokst.
Vet ikke hvor høy han er, har målt både 70 og 72... Men han veier 44,5 kg og er hengslete unggutt fortsatt. Var nede i 41kg for en mnd siden etter en runde med magesjau (ps. Aina, har ENDELIG funnet ut hva han er allergisk for: FISK!! Så mye bedre å vite...) og da var han TYNN. Broren hans som vi har fulgt tett (de har vokst fra hverandre i bolker :smile: ) er 47kg, og både høyere og bredere. Og Zetu var desidert størst i valpekassa, så det blir spennende å se.
Jeg liker store hunder.... Ville hatt GD, men kunne ikke glemme en RR jeg så for 10 år siden. Jeg var solgt fra første stund *sukkkk*
Og som flere her har skrevet om sine små; kunne ikke FÅTT et bedre individ heller!! Takk, Eva =D>

Tonje og Den Sovende Kamel.
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

cron