Rhodesian Ridgeback på elgjakt

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg hilde » Tir Okt 26, 2010 7:40 pm

:skål: En av mine favoritt-sider pc
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Lene » Ons Okt 27, 2010 8:33 am

Ser dere blander litt kameler og hester her ;)

"Løs på drevet halsende hund" - selve definisjonen er jo halsende (bjeffer), så om RRen din ikke bjeffer mot vilt, har boghøyden ikke noe å si. ("Hunder og hunderaser som ikke kommer inn under denne definisjonen, vil i utgangspunktet være tillatt.")

Og jakthund og ettersøkshund er to helt forskjellige ting. Reglene for jakthund med boghøyde og det gjelder ikke for ettersøkshund. Ettersøkshunder må være godkjente, men det er alt. Ettersøkshunder er normalt ikke løse, etter hva jeg forstår men:
"Skadet hjortevilt vil i spesielle situasjoner bevege seg unna hundeføreren. Det kan da være påkrevet at hunden gis anledning til å stoppe dyret. Hunden må da slippes.
For å oppnå størst mulig sikkerhet for at hunden i slike tilfeller klarer å stoppe dyret, bør det fortrinnsvis benyttes erfarne, jaktpremierte hunder av de rasene som tilhører Norske Elghundklubbers Forbund. Disse har under kontrollerte forhold vist seg i stand til å roe det dyr som i første omgang prøver å trekke unna."

Sitatene er fra denne brosjyren om forskrift for jakt fra dirnat: [url]http://www.dirnat.no/multimedia/566/Veiledning_april_08_2utgave[1].pdf&contentdisposition=attachment[/url]

Skitt jakt! (om noen har erfaring med RR og harejakt, hører jeg gjerne om det, vurderer å lære opp min til å spore hare)
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Ons Okt 27, 2010 10:49 am

Lene skrev: Skitt jakt! (om noen har erfaring med RR og harejakt, hører jeg gjerne om det, vurderer å lære opp min til å spore hare)


Tror ikke det trengs å lære den til å spore hare, men hetsjakt er ikke tillatt ;-)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Lene » Ons Okt 27, 2010 11:17 am

Annette skrev:
Lene skrev: Skitt jakt! (om noen har erfaring med RR og harejakt, hører jeg gjerne om det, vurderer å lære opp min til å spore hare)


Tror ikke det trengs å lære den til å spore hare, men hetsjakt er ikke tillatt ;-)


Refrasing: Om noen har erfaring med hare generelt og RR hører jeg gjerne om det :) Vil en RR jage haren og nedlegge den om den ser en?
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Ons Okt 27, 2010 11:20 am

Lene skrev:
Annette skrev:
Lene skrev: Skitt jakt! (om noen har erfaring med RR og harejakt, hører jeg gjerne om det, vurderer å lære opp min til å spore hare)


Tror ikke det trengs å lære den til å spore hare, men hetsjakt er ikke tillatt ;-)


Refrasing: Om noen har erfaring med hare generelt og RR hører jeg gjerne om det :) Vil en RR jage haren og nedlegge den om den ser en?


Den vil i hvertfall prøve, er min erfaring med gamla. Hun var en god rottejeger, så jeg er ikke i tvil om at hun hadde avlivet haren også, om hun hadde vært rask nok.

Han jeg har nå har ikke sett hare annet enn på avstand og i bånd, og valpen har ikke sett dem i det hele tatt..
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anne-K » Ons Okt 27, 2010 4:03 pm

Lene skrev:Ser dere blander litt kameler og hester her ;)

"Løs på drevet halsende hund" - selve definisjonen er jo halsende (bjeffer), så om RRen din ikke bjeffer mot vilt, har boghøyden ikke noe å si. ("Hunder og hunderaser som ikke kommer inn under denne definisjonen, vil i utgangspunktet være tillatt.")

Og jakthund og ettersøkshund er to helt forskjellige ting. Reglene for jakthund med boghøyde og det gjelder ikke for ettersøkshund. Ettersøkshunder må være godkjente, men det er alt. Ettersøkshunder er normalt ikke løse, etter hva jeg forstår men:
"Skadet hjortevilt vil i spesielle situasjoner bevege seg unna hundeføreren. Det kan da være påkrevet at hunden gis anledning til å stoppe dyret. Hunden må da slippes.
For å oppnå størst mulig sikkerhet for at hunden i slike tilfeller klarer å stoppe dyret, bør det fortrinnsvis benyttes erfarne, jaktpremierte hunder av de rasene som tilhører Norske Elghundklubbers Forbund. Disse har under kontrollerte forhold vist seg i stand til å roe det dyr som i første omgang prøver å trekke unna."

Sitatene er fra denne brosjyren om forskrift for jakt fra dirnat: [url]http://www.dirnat.no/multimedia/566/Veiledning_april_08_2utgave[1].pdf&contentdisposition=attachment[/url]


Jeg for min del lurte på hvordan en RR ville reagere om jeg skulle bli nødt til å slippe henne på ettersøk, jf. det som DN sin veileder sier. (selv om det står "elghundraser" der.. :-? ) Og om hun gir hals eller ikke i en slik situasjon, betyr ikke noe sålenge hun holder dyret i ro til vi får skutt. :smile: Jeg har fått tilbud om å ha henne med på jakt (som båndhund selvfølgelig), men det passet ikke for meg da. Primært skal hun brukes på ettersøk, og det er hun godkjent til. ;-)
Skitt jakt til dere andre! :D
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg Lene » Tor Okt 28, 2010 8:12 am

Anne-K skrev:Jeg for min del lurte på hvordan en RR ville reagere om jeg skulle bli nødt til å slippe henne på ettersøk, jf. det som DN sin veileder sier. (selv om det står "elghundraser" der.. :-? ) Og om hun gir hals eller ikke i en slik situasjon, betyr ikke noe sålenge hun holder dyret i ro til vi får skutt. :smile: Jeg har fått tilbud om å ha henne med på jakt (som båndhund selvfølgelig), men det passet ikke for meg da. Primært skal hun brukes på ettersøk, og det er hun godkjent til. ;-)
Skitt jakt til dere andre! :D


Ja det er jo et godt spørsmål. Siden forskriften sier noe om "kontrollerte forhold" må det jo finnes muligheter for å teste under det. Kanskje kontakte Norske Elghunders Forbund og se om de gjennomfører tester på hunder?
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kamilla » Tor Okt 28, 2010 9:05 am

Nja, selv har jeg ikke den voldsomt store erfaringen med jakt og ridgeback, men to avkom fra meg har vært med på jakt av ulikt vilt med varierende resultater tror jeg ;-) Pluss Mitra, som sporer bjørn, men ikke i jaktsammenheng da. Og så håper jeg å se en fra mitt siste kull på elgjakt etter hvert :D

Jeg tror at hvis dere vil vite mer om jakt med rr og hvordan de oppfører seg bør dere se på hjemmesiden til Arjuna, han blir brukt til jakt på villsvin, rådyr etc og eierene har bred erfaring med han:

http://arjuna.dinstudio.se/

Madde og Kjell som eier han er trivelige folk, bare å sende dem en mail.
Kamilla
 
Innlegg: 187
Registrert: Lør Jan 31, 2004 4:25 pm
Bosted: Siggerud

Innlegg Elisabet » Tor Okt 28, 2010 11:06 am

Takk for spennende tråd allesammen! Jeg leser og lærer..... :popcorn:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Anne-K » Tor Okt 28, 2010 9:43 pm

Lene skrev: Siden forskriften sier noe om "kontrollerte forhold" må det jo finnes muligheter for å teste under det. Kanskje kontakte Norske Elghunders Forbund og se om de gjennomfører tester på hunder?

Jeg tok kontakt med en kjenning som er aktiv i elghundmiljøet og fikk vite at "kontrollerte forhold" er det som er under jaktprøven. Den foregår i mange timer (:vææ: ) og består av flere forskjellige momenter. Her ligger prøvereglene for elghundene, og jeg ser ingen grunn til å engang vurdere å prøve Cleo på noe slikt.. :mrgreen: http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment?ATTACHMENT_ID=10974&TYPE=ARTICLE&ID=1097758821200
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Forrige

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron