Lek med RR

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Lek med RR

Innlegg pykip » Tir Jul 20, 2010 9:20 pm

Hei :)

Eg og min hannhund trener en del lydighet, men sliter med å få han med i lek. har prøvd mye forskjellig, men har ikkje funnet noe som han virkelig liker enda. det han er mest giret på er eit "biteskinn" i jute.

Han er ikkje så giret på å springe etter ting som ball,kong, pinner.

noen tips? :roll:
pykip
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor Okt 09, 2008 12:30 pm
Bosted: Stord

Innlegg Heiditr » Tor Jul 22, 2010 9:11 am

Hei.

Kor mykje ein rr leiker trur eg er veldig individuelt. Mine to er forskjellige.
Gamlegutten, Stitch, har alltid vore av den formeininga at har du kasta den, så har du kasta den. Kvifor i aller vidaste verda skal han hente ting som du har kasta? Om han henter, så er det bare for å bære det lenger vekk... Å leike sisten er ikkje hans ting heller, han kjenner seg litt for "verdig" til den slags. Godbiter fungerer som belønning, men ikkje alltid. Det som han liker er godbit OG ros/kos. Han er ein kosegris, ikkje leikegris ;)

Nia er 9 mnd straks, og mykje meir hopp og sprett. Heilt frå starten har ho bært rundt på pinner og anna lausøyre som ligger rundt huset. Ei grønn vannkanne var ei stund kjekt å gå bære på. Finner ho ikkje passe gjenstander å bære/tygge på er ho ned i vedhuset og henter seg ein skikkelig bjørkekubbe. Ho liker dra-leiker, og blir lykkelig bare ho ser dra knuten komme fram. Kong er suverent, pipe-leiker enda bedre. Godbiter får ho, men ikkje før mot slutten av øvinga, ho vert nemleg så lykkelig for å få dei at ho klarer ikkje å stå på meir enn ein fot i gangen :)

Dersom du ønsker å prøve å få opp leike lysten:
-Velg tidspunkt der hunden din er i leikehumør og ikkje trøtt/sliten.
-Ikkje leik for lenge, avslutt før hunden blir lei, og gje goddis når du inndreg leiken.
-Hald leikinga lavt i terrenget. Mi personlege meining (og erfaring): Du ønsker ikkje ein rr som hoppar opp for å leike, men som held seg nær bakken.

Nokre rr er ganske leikne og lar seg motivere av leikesaker og godbiter. Men ikkje alle har det i sin natur til å vere slik, litt kan du øve opp (Stitch kan faktisk leike, men meir fordi det tilfredstiller oss enn at han har lyst.)

Lykke til.

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Annette » Tor Jul 22, 2010 3:51 pm

Enig i at de er forskjellige.

Zeta kunne i blant ha det gøy med draleker, men aldri lenge av ganga og aldri konsekvent nok til at det kunne brukes til trening. Jeg brukte et halvt år på å lære henne å apportere, og da hun endelig fikk det inn kunne hun ha det gøy med å hente og levere ting som lå i huset, men kastet du en pinne for henne så stakk hun enten av med den for å tygge den i stykker eller så så hun bare dumt på deg. Zeta var matvrak, og aldri vanskelig å belønne med godbit.

Sali jager etter alt det skal være og apporterer villig vekk det meste. Draleker er han ikke særlig glad i, og siden jeg gjerne vil belønne de tingene vi trener på inne ved meg, så synes jeg det er vanskelig å belønne med lek.

Ziva ser ut til å elske draleker - og selv Sali tilbyr henne det, selv om han sjeldent vil dra med meg. Hun løper etter og bærer alt mulig også, så det kan hende hun blir lettere å belønne med lek. Siden hun elsker godbiter like mye som Zeta gjorde, har jeg det også å spille på. Foreløpig i hvertfall...hun er bare 9,5 uker.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron