Iq leker

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Iq leker

Innlegg Hege_ » Tor Des 04, 2003 4:35 pm

Heisann...

Min valp overgår min fantasi.

Jeg har kjøpt inn iq leker, gjemt godbiter ute/inne for søk osv osv... Siste var å putte fòrbiter i en halvlitersflaske (med kork)
Det tar i gjennomsnitt 1 gang.. Også har han løst de og da går det bare fort.

Noen gode idèer som han kan få pusle litt med på egenhånd.

Noen kreative her?
Administrator Rhodesian Ridgeback forum
Hege_
Site Admin
 
Innlegg: 218
Registrert: Søn Nov 23, 2003 12:34 am

Innlegg Jorunn » Tor Des 04, 2003 7:58 pm

Har du bilde av valpen? Er det kanskje den "nudlingen" som er øverst på forumsiden som er din?
Jorunn
 
Innlegg: 227
Registrert: Fre Nov 28, 2003 10:19 pm
Bosted: 0slo

Innlegg Hege_ » Tor Des 04, 2003 10:23 pm

Jupp det er han ;)

Kan se han på hjemmesiden hans også. (i min profil)
Administrator Rhodesian Ridgeback forum
Hege_
Site Admin
 
Innlegg: 218
Registrert: Søn Nov 23, 2003 12:34 am

Innlegg Ridgevenn » Lør Des 06, 2003 1:18 pm

Du kan prøve å dytte f.eks. leverpostei godt inn i en kong e.l. da må han i alle fall vri tunga si godt og langt for å få tak i det.

Ute er det suverent å gå spor, vi lar de ligge noen timer (2-5), da er det skikkelig utfordring å gå det.
Ridgevenn
 
Innlegg: 77
Registrert: Lør Nov 29, 2003 11:28 am
Bosted: Innlandet

Innlegg Eva » Tor Jan 01, 2004 1:46 pm

Hei - valper trenger å lære noe nytt hver dag - og det kan være en utfordring ! Har skrevet litt om valpetrening og juniortrening på mine hjemmesider - der finner du endel tips! http://ahalifani.net
Eva
 

Innlegg Solveig » Tor Jan 01, 2004 8:25 pm

Hej!
Vi gick på skogstur idag med en vänninna och hennes ridgebackhane Melker. Hon hade :shock: ett TV program där en man hade en låda fylld med kokosnötter till sin hund (tror rasen var terrier). Hunden fick först öppna en lucka för att komma åt en nöt, sedan rensade den skalet och gnagde tills det gick hål och han nådde sin belöning; kokosmjölken. Hunden arbetade hela dagen med sina nötter :) Vet inte om våra ridgebacks har samma beslutsamma envishet som en terrier men kanske värt ett försök?
God fortsättning på det nya året! Hälsningar Solveig och Zeb
Solveig
 
Innlegg: 14
Registrert: Tor Nov 27, 2003 2:22 am

Innlegg Hege_ » Tor Jan 08, 2004 12:21 am

Hei igjen og takk.

Satt å surfet i kveld og kom over dette:

Tenkte jeg skulle dele det med dere.

Noen tips om aktivering som kan utføres både inne og ute

Plastboksen
Legg en godbit på gulvet og sett en plastboks eller lignende over. Hunden skal velte rundt boksen for å få tak i godbiten som finnes under. Man kan også variere dette med å legge godbiten i en kasserolle med lokk . Hunden skal kunne fjerne lokket og få tak i "premien". Dette kan spesielt være en fin øvelse for hunder som er følsom for lyder.

Lete etter godbiter
Denne øvelsen er enklest å trene på innendørs. La noen holde hunden mens du går og gjemmer godbiten (eller leken). Oppfordre deretter hunden til å lete etter godbit. Hvis den ikke forstår hva den skal gjøre kan du følge med den for å vise, men la i alle fall hunden få muligheten til å jobbe så selvstendig som mulig. De fleste hunder elsker denne leken, og du kan ganske raskt øke vanskelighetsgraden både ved å gjemme flere biter og på vanskeligere plasser. Det er også viktig å bruke ros på riktige plassene her.

Toalettruller
Pappkjernen i toalettruller er fint å ta varte på når man er hundeeier. De blir til kjempefine godteripakker når man klemmer sammen endene og eventuelt teiper sammen. Hunden skal jobbe seg inn til godteriet. Etter hvert kan du jo også her øke vanskelighetsgraden ved å gjemme den og la hunden få søke etter den.

Hoppe gjennom armene
Her skal du forme armene til en stor ring som hunden skal hoppe gjennom. Sitt på gulvet og form den ene armen som undersiden på en ring. Med den andre armen lokker du hunden til å hoppe over. Når hunden har fattet poenget så legger du andre armen over og former oversiden på ringen.

Rist deg
Dette er en øvelse som du kan ha god nytte av . Har du vært på tur i regnvær er det selvfølgelig bedre at hunden rister av seg på utenfor, enn at den gjør det etter å ha kommet inn. Inntreningen av dette kan gjøres ved at man gjentar f.eks. kommando "rist deg" hver gang at hunden er skikkelig bløt etter bading o.l. Skal denne kommandoen ha noen effekt må ros og belønning komme umiddelbart i forbindelse med at den rister seg. Etter hvert vil den da kunne forbinde disse ordene med handlingen og vil riste seg på kommando.

Hoppe over benet
Stå mot en vegg og løft foten i passende høyde slik at det blir et hinder. Lokk hunden til å hoppe over ved å bruke en godbit. Etter hvert kan du faktisk få den til å hoppe over foten bare ved å løfte benet uten å ha en vegg som sperre.

Sikksakk
I denne øvelsen skal hunden gå mellom dine ben når du går. Du starter ved at hunden sitter på din venstre side. Sett deretter frem høyre fot og lokk hunden til å gå mellom bena for å nå tak i godbiten. Ta så et steg frem og lokk hunden tilbake med venstre hand. Det vil si at høyre hand lokker til høyre og venstre hand lokker til venstre.

Åttetallet
Dette er en variant av forrige øvelse, men litt enklere. Still deg med føttene bredt adskilt. Før godbiten mellom bena og lokk med deg hunden slik at den går rundt føttene i et åttetall.

Gå bak
Dette er en bra kommando når man f.eks. skal gå ut gjennom dører og lignende. Denne treningen bør du starte på en smal sti der det ikke er plass for hunden til å gå på siden. La den gå bak samtidig som du forhindrer den å komme forbi. Gjenta kommandoen "gå bak" og gi hunden ros når den gjør dette.
Administrator Rhodesian Ridgeback forum
Hege_
Site Admin
 
Innlegg: 218
Registrert: Søn Nov 23, 2003 12:34 am

Innlegg Irene » Tor Jan 08, 2004 10:22 am

Hege-Charlotte skrev:Sikksakk
I denne øvelsen skal hunden gå mellom dine ben når du går. Du starter ved at hunden sitter på din venstre side. Sett deretter frem høyre fot og lokk hunden til å gå mellom bena for å nå tak i godbiten. Ta så et steg frem og lokk hunden tilbake med venstre hand. Det vil si at høyre hand lokker til høyre og venstre hand lokker til venstre.



He-he, her begynner jeg å få problemer...Han begynner å blir "litt" høy..
Hva med å lære hunden til å trykke på "grønn mann knappen"? Barna blir litt sure men..vil jo gjerne gjøre det de..
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Hege_ » Tor Jan 08, 2004 10:36 am

ler... da må jeg flytte tror jeg. Finnes ikke en eneste grønn mann i milsomkrets tror jeg ;)

Men testet dorullen som pakke med godbit i, i går kveld. Det var suksess.
Tok bilder. skal se om jeg får vist dere senere.
Administrator Rhodesian Ridgeback forum
Hege_
Site Admin
 
Innlegg: 218
Registrert: Søn Nov 23, 2003 12:34 am

Innlegg Irene » Tor Jan 08, 2004 11:39 am

Det må vi teste også (dorull)! Moro med utfordringsleker!!
Utfordring ja..Jeg, hunden og venninne med hund gikk tur i skogen i går.Vel og bra det, men det har jo bare snødd LITT på østlandet de siste dagene da, og i skogen var det ca 40-50 cm.Vassa i snø til knærne, gikk 1 time innover og da ganske naturlig 1 time hjem igjen. Både jeg og bikkja var utslitte.......
Dårlig form jeg????! Neida, bare litt..
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester

cron