Kan en RR være riktig valg?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Kan en RR være riktig valg?

Innlegg Kryss » Søn Des 06, 2009 10:24 am

Hei alle dere! Jeg kom over dette forumet under en av google-rundene mine etter RR info, og tenkte å utnytte meg av deres ekspertise på denne vakre rasen.

Jeg er en jente på 22 som bor på en gård min samboer eier og driver. Har drevet med hund i snart seks år, og vi har pr i dag en Shetland Sheepdog tispe og to BCtisper. Jeg har drevet mye med lydighet og spor med gjeterhundene, men nå har ønsket om en litt annen type hund og et litt annet hundehold meldt seg. Min BCtispe har en kronisk skade, og vil nok dessverre ikke bli så gammel. Jeg tviler på at det blir aktuelt med ny hund før hun forsvinner, vi har egentlig nok hunder nå, hehe, men vi får se litt hvordan ting utvikler seg. Våre tre hunder er alle godt voksne.

Jeg ønsker ikke lenger å trene aktivt hundesport (lydighet), men har fått noen andre krav til en eventuell ny hund som jeg prøver å finne ut om kan oppfylles med en RR. Here goes;) Jeg ønsker meg en stor hund, nå som vi har plass og mulighet. Jeg ønsker meg en hund som med den riktige treningen (og selvsagt tilpasset hundens fysiske nivå) kan følge med på rideturer med hesten og være en turhund med en fysikk som tåler nettopp dette; lange turer i ulendt terreng. Jeg er ikke fornøyd med gjeterhundenes fysiske helsetilstand, har hatt tre BC'er med varierende grad av fysiske utfordringer, dette ønsker jeg å unngå. Jeg vil ha en rase som (med sosialisering og miljøtrening) er en trygg familiehund, men som ikke nødvendigvis er så fryktelig opptatt av fremmede. Jeg ønsker å gå vekk fra gjeterhundhodet, jeg vil ha en hund som ikke er fullt så PÅ, og som ikke er fullt så høyt under taket- ting kan godt gå litt saktere;) Jeg vil og ha en hund som representerer litt andre utfordringer enn mine raske, lettlærte og arbeidsomme Border Collier. Jeg leter etter en rase som er lojal mot familien og jeg er interessert i en hund med en viss grad av ressursforsvar overfor familien ("vokt"), selv om dette selvsagt aldri skal bygges opp under eller forsterkes. Jeg ønsker meg en hund med en relativt liten aksjonsradius, som uten alt for mange utfordringer kan trenes til å gå løs på turer- vi bor midt i skogen, møter aldri andre, og det er ikke ønskelig med en hund av typen elghund/setter som forsvinner i det øyeblikket man slipper båndet. Den trenger ikke være like klistremerke som gjeterne.

Det jeg kan tilby en hund er et aktivt liv i selskap med andre hunder (den vil aldri være alenehund) og relativt lite tid alene hjemme. Det hører med til unntakene at hundene må være alene i en arbeidsdag i strekk, da sambo som sagt jobber og drifter gården hjemmefra (selvsagt:P). Den vil få mye tur og et aktivt liv, og samtidig være en selvsagt del av flokken. Den vil få mental aktivisering i den grad den trenger det, blodspor er noe jeg har drevet endel med, og som jeg vet at mange RR'er synes er morsomt! Søksøvelser og hverdagslydighet er en selvfølge.

Så- va tycks? Kan RR være en rase som passer oss, og vi mennesker som passer til en RR?
Kryss
 
Innlegg: 2
Registrert: Søn Des 06, 2009 10:07 am

Innlegg hilde » Søn Des 06, 2009 5:50 pm

Ingen tvil ;-)

Velkommen til forumet, og jeg gleder meg til å lese svarene du får! :D
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg anjarubatscher » Søn Des 06, 2009 7:23 pm

Jeg kunne ha tenkt meg å være RR på gården deres :mrgreen:
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Anne-K » Søn Des 06, 2009 10:24 pm

Hvis man ser bort fra hestene, så er jeg ganske sikker på at Cleo hadde trivdes meget godt hos dere! :D
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg Chryssi » Man Des 07, 2009 12:34 am

ja, dette høres ut som en god match! det er bare å ta seg god tid og finne riktig oppdretter med hunder som passer til ditt "bruk". du finner store individuelle forskjeller, selv om alt du beskriver høres ut som en rasetypisk RR, så har noen linjer mer eller mindre av de forskjellige kvalitetene. tror det kan bli en skikkelig omstilling å gå fra BC til RR, men så lenge man er klar over forskjellene og tar utfordringene med litt humoristisk sans, så tror jeg det går bra :) lykke til !
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Annette » Man Des 07, 2009 7:20 am

Sali hadde nok stortrivdes hos dere - inkludert hestene :)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg mattis » Tir Des 08, 2009 6:22 pm

Hei!
Min første post på forumet - jeg skulle bare si at Animal Planet mener å vite at en RR kan holde følge med en løpende hest over en distanse på 5 mil - så det burde jo passe bra!


http://videos.howstuffworks.com/animal- ... -video.htm

Videoen er naturligvis veldig amerikansk, men jeg tror ikke det er noe i den som er direkte misvisende :p
mattis
 
Innlegg: 7
Registrert: Tir Mai 19, 2009 11:24 am

Innlegg Kryss » Tir Des 08, 2009 9:14 pm

Tusen takk for svar alle sammen! Det setter jeg stor pris på, så flott at dere har tatt dere tid til det. Jeg føler meg nokså sikker på at RR kan være riktig valg for meg (oss :D ), men det blir nok en stor overgang fra BC ja! Har hatt noe med andre raser å gjøre også, men det har hovedsakelig vært gruppe 1 hunder. Tror nok det skal hjelpe på at jeg er veldig forbredt på overgangen, i tillegg til at jeg virkelig ønsker noe annet enn gjeterlynnet. Dette blir iallefall spennende! Nå skal jeg bruke ventetiden til å bli så godt kjent med rasen som mulig, og forhåpentligvis få møte både entusiaster og RR'er.
Kryss
 
Innlegg: 2
Registrert: Søn Des 06, 2009 10:07 am

Innlegg Holmorama » Lør Des 12, 2009 3:13 pm

Min svigermors respond på at vi ønsker RR var blant annet at den kjennskap hun hadde til rasen var at hun så den i hestemiljøet. Hun har en golden retriever og går mye turer i områder hvor der er mye hesteridning og har gjort disse observasjonene. Hun bor da i England.
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron