Hvorfor skal man IKKE velge ridgeback?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hvorfor skal man IKKE velge ridgeback?

Innlegg Simira » Fre Des 04, 2009 8:02 pm

Som tittelen sier... hva er gode grunner for å ikke velge ridgeback framfor en annen rase?
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Fre Des 04, 2009 9:17 pm

Aner ikke :) Hehe!

Man kjøper ikke RR om man har som sin største drøm å konkurrere på toppnivå i LP, bruks ol. Ikke fordi de ikke kan konkurreres med, men fordi de er vanskelige å få til den nødvendige presisjonen med. Samme om man ønsker seg en flink apportør. Man kan være heldig, men oddsene er mot en.

Har man ikke humor, og kan se det morsomme i egenrådig og dustete oppførsel, så bør man heller ikke skaffe seg RR.

Ønsker man seg egentlig en liten til middelsstor hund, men har falt for RRens utseende, så bør man nok også se etter noe annet (veldig vanlig forespørsel).
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg annm » Fre Des 04, 2009 9:55 pm

Jeg tror heller ikke dette er en hund du kjøper for å gi barna i huset ansvar for hunden, de er fysisk sterke og veldig sta! Samtidig er det en hund som kan være sensitiv og må behandles med en viss kunnskap/ kjennskap til hunder generelt...
Mange sier det ikke er en førstegangseier hund, men det kommer vel veldig an på hvilke forkunnskaper og hvilken vilje man har til å tilegne seg kunnskaper om hund.
Jeg er serlv første gangs eier, og kjenner flere som har denne rasen som sin første hund :D
Et hvert valg av hund bør jo være gjort med grundig forarbeid om rasen, og man bør være sikre før man bestiller hunden.
Selvfølgelig syns jeg at RR er den beste hunden i hele verden, men jeg ser at den ikke passer for alle ;-)
Jeg tror det er viktig og velge hund ut i fra hva man skal bruke den til, og som Annette har sagt er det enkelte ting de ikke egner seg så godt til.
Men det er en super familiehund, super turkamerat og det er masse man kan bruke de til.
Ann Marit og Bella
annm
 
Innlegg: 66
Registrert: Lør Feb 25, 2006 1:01 am
Bosted: Bodø

Innlegg Simira » Fre Des 04, 2009 11:00 pm

Annette skrev:
Ønsker man seg egentlig en liten til middelsstor hund, men har falt for RRens utseende, så bør man nok også se etter noe annet (veldig vanlig forespørsel).


Hvis man også liker de andre egenskapene? Altså ikke velger bare pga. utseende?
Vi hadde gjerne sett at ridgebacken var bittelitt mindre, men på grunn av egenskapene passer den oss bedre enn noen vi har funnet i mellomstørrelse-kategorien. ;)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg hilde » Lør Des 05, 2009 10:11 am

Som Chrissie skriver en annen plass her nå, så er det et vell av info på forumet. Hva med å ta litt tid innimellom julestresset og søke opp hva folk har slitt med / problemer med sin RR?
Let etter de negative sidene, det man hører minst om. En av tingene er jo at endel RR'er har problemer med å være hjemme alene. dette er et megaproblem for de hundene og eierne. Søk etter andre ting også. Gledene ved å bo sammen med en Ridgeback er flotte, men det er de negative sidene man bør tenke over først. Det samme man bør gjøre med en hvilken som helst samboer, egentlig ;-)

Må bare si at jeg syns du jobber virkelig bra med dette! =D>
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Simira » Lør Des 05, 2009 10:17 am

Hm, etter å ha søkt litt på forumet finner jeg lite om folk som har problemer med hunden hjemme alene. Det er igrunn en ting jeg ikke er veldig bekymret for, siden jeg ikke kommer til å jobbe fulltid før en god stund etter hunden kommer i hus (noen mnd ihvertfall), og vi har alt en hund som er så godt som problemfri hjemme alene. Spesielt sistnevnte har jeg satt min lit til. Vi brukte ham da vi begynte hjemme alene-treningen til valpen til leieboer i høst. Eneste "problemet" var at Odin fant ut at han kunne åpne buret og slippe ut valpen. :P
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg juli_e » Tir Des 08, 2009 10:36 am

........
Sist endret av juli_e den Lør Aug 21, 2010 8:12 am, endret 1 gang
juli_e
 
Innlegg: 57
Registrert: Fre Apr 25, 2008 2:40 am
Bosted: hitra

Innlegg Gnubel » Tir Des 08, 2009 4:33 pm

Veldig lurt tema. Det er viktig å tenke gjennom de negative sidene av saken...

Men jeg ombestemmer meg ikke for det, vi skal ha RR!
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Innlegg MariaHelene » Tir Des 15, 2009 12:52 am

Hmmm, nå må jeg tenke.

De kan, eller de er veldig strie i puberteten. da må man bare smøre seg med tolmodighet, jobbe hardt, være kjempe sta og tenke att det går over :P

Som ann marit sier er det jo også en fysisk sterk hund som kansje ikke hvem som helst kan gå tur med. Min er ialefall en "enmannshund" som man må ha opplæring i å gå tur med :P haha jeg overdriver litt nå, men det jeg mener er att han hører kunn på de menneskene han kjenner.

Også er det som nevnt ett stort problem hos mange att e ike like å bli forlatt :/ og når de ødelegger så ØDELEGGER de :o jeg har slitt lenge med det, men det kan jo være noe som hører puberteten med, etter leo ble 3 år har det kunn gått den rette veien og svinnet i huset er mye mindre;)

og sist men ikke minst, de er veldig smare, og fult klar over att de kommer seg opp over alt, har alldrig hatt det så ryddigpå kjøkkenet som etter jeg fikk Leo =D>

Men så har jeg 1000 positive ting som veier opp ;)
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Frida » Man Jan 04, 2010 3:31 pm

Ikke velg rr hvis du ikke liker pratsomme hunder :razz:
"Happiness is a warm puppy!"
Charles Shultz
Frida
 
Innlegg: 32
Registrert: Ons Des 16, 2009 2:40 pm
Bosted: Oslo


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron