Tips til sysselsetting

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Tips til sysselsetting

Innlegg BenteB » Tor Nov 05, 2009 9:57 am

Hei!

Zaiko er nå 15 måneder og skal snart bli "storebror" til ei jente. Jeg kjenner at jeg trenger flere tips til hvordan jeg kan slite han ut - UTEN at det blir tur. Jeg skal jo ikke ta fra han denne gleden, men det kommer til å bli noen lange dager for han i begynnelsen - mye nytt og ei som stjeler MYE oppmerksomhet. Jeg ser for meg at hvis han får noen småøkter innimellom så vil det hjelpe.

Jeg har kong - og det er en fabelaktig dings =D> Men jeg kunne trengt flere tips. :roll:

Ellers mottar jeg GJERNE tips til hvordan første møtet med den lille skal bli. Har hørt litt forskjellig nemlig :neutral:
Å vente er ikke min sterke side :-?
BenteB
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Nov 20, 2007 2:31 pm
Bosted: Ganddal, Sandnes

Innlegg Simira » Tor Nov 05, 2009 12:58 pm

Lær ham navn på ting og å hente dem. Gjerne ting du trenger ved bleieskift, eller når du skal ut og gå med hund og barnevogn? Lær ham å åpne og lukke dører og skuffer (slik at han kan gjøre det når du har armene fulle av unge). OBS! Siste kan medføre enkelte bivirkninger dersom hunden er smart nok.

Lær ham å trille barnevogn?
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg monalh » Tor Nov 05, 2009 1:47 pm

Kast tørrforet hans ut på plenen, og la han lete etter maten sin morgen og kveld. DET blir han sliten av, og da får han brukt hodet sitt til fornuftige ting! :D
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg BenteB » Fre Nov 06, 2009 6:38 pm

:D Jeg kan tenke meg at det kan by på problemer hvis jeg lærer han å åpne dører - hehe Men jeg likte ideen også. Tror det kunne vært nyttig i tilfeller med hendene fulle :smile:

Det med foret kan jeg tenke meg er slitsomt ja. Og da hiver jeg hele rasjonen ut og satser på at han klarer å finne nok til å bli mett?? hehe
Å vente er ikke min sterke side :-?
BenteB
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Nov 20, 2007 2:31 pm
Bosted: Ganddal, Sandnes

Innlegg monalh » Fre Nov 06, 2009 8:44 pm

Hiv ut alt ja, og la han holde på så lenge han gidder. Sheriff kan holde på i en time, sånn at han er heelt sikker på at det ikke er mer igjen! :D
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Simira » Lør Nov 07, 2009 10:06 am

Wow, er de virkelig så matglade/tålmodige? Og det er nok hodearbeid for en rr for en dag?
Jeg vil ha en sånn!
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Anne-K » Lør Nov 07, 2009 10:50 am

Simira skrev:Wow, er de virkelig så matglade/tålmodige? Og det er nok hodearbeid for en rr for en dag?
Jeg vil ha en sånn!

Matglede kombinert med å kunne åpne dører kan være en dårlig kombinasjon.. ;-) Her skal dere få en historie som jeg synes er morsom nå i ettertid..
Da jeg hentet Cleo var hun ca 7 mnd. Jeg kjørte i 8 timer og var fremme på kvelden. Følgelig måtte jeg overnatte på hotell før jeg kunne vende nesen hjemover. Etter en natt med lite søvn og mye boffing pga fest på naborommet, stod jeg opp og luftet henne før jeg pakket sakene. Jeg fant ut at jeg skulle gå i bilen med tingene, og så spise frokost før vi dro. Da jeg kom tilbake fra bilen ser jeg innover gangen mot rommet (vi var i 1. etg.), og får til min forferdelse se at døren står åpen! 8-[
Jeg blir ståened å se meg febrilsk rundt et par sekunder, og plutselig kommer det en dame ut fra frokostsalen med Cleo stramt i halsbåndet. "Er det din hund?" spurte hun meget surt.. og jeg måtte flau innrømme at joda, det var det. Og beklaget i hytt og pine, mens jeg prøvde å forklare at jeg nettopp hadde hentet henne, og ikke ante at hun kunne åpne dører. Jeg tror jeg snakket ganske mye.. :D
Det ble ikke noe frokost på meg den dagen.. Vi betalte og kjørte derfra ganske fort.
I ettertid har jeg tenkt litt på hvilke scener som utspant seg der inne i frokostsalen.. Cleo er en MEGET matglad dame og utrolig rask til å "innhalere" så mye mat som mulig før hun blir tatt. Jeg har ledd mye i etterkant når jeg ser henne for meg på toppen av frokostbuffeén.. :mrgreen:
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg monalh » Lør Nov 07, 2009 6:45 pm

Simira skrev:Wow, er de virkelig så matglade/tålmodige? Og det er nok hodearbeid for en rr for en dag?
Jeg vil ha en sånn


Jeg tror ikke du vil ha en sånn.. Veldig greit at Sheriff gidder å bruke 1 time på å finkjemme plenen, og JA for hans del er det nok arbeid for han hvis jeg ikke har tid eller ork til å gå lang tur eller trene en dag. De bruker mye mer "hjerneceller" på å lete etter maten sin, enn av 1 time tur. MEN, som hans datter (Cleo), er Sheriff fullstendig matgal, og han åpner også dører! Jeg vet imidlerid om dette, så han må pent ligge i bur når vi spiser frokost på hotel! Men Gud'a-mei, synes jeg ser Cleo i matsalen! :cool:
Men uansett, det er forferdelig slitsom å ha en hund som er så matgal. Alt på ryddes vekk fra kjøkkenet, Sheriff har til og med spist opp en pose med 1 kg mel engang... Og alle matpakkene han har stjelt av intetanende folk på skogstur vet jeg ikke.. #-o
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Simira » Lør Nov 07, 2009 7:35 pm

Drømmen er å ha en hund jeg virkelig kan motivere til trening med mat... vi brukte et halvår på å få Odin til å jobbe for mat i det hele tatt! Men en mellomting er vel fint. Det er veldig greit å ha en hund som ikke forsyner seg dersom man setter fra seg mat på bord og benker.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Lør Nov 07, 2009 7:42 pm

monalh skrev:
Simira skrev:Wow, er de virkelig så matglade/tålmodige? Og det er nok hodearbeid for en rr for en dag?
Jeg vil ha en sånn


Jeg tror ikke du vil ha en sånn.. Veldig greit at Sheriff gidder å bruke 1 time på å finkjemme plenen, og JA for hans del er det nok arbeid for han hvis jeg ikke har tid eller ork til å gå lang tur eller trene en dag. De bruker mye mer "hjerneceller" på å lete etter maten sin, enn av 1 time tur. MEN, som hans datter (Cleo), er Sheriff fullstendig matgal, og han åpner også dører! Jeg vet imidlerid om dette, så han må pent ligge i bur når vi spiser frokost på hotel! Men Gud'a-mei, synes jeg ser Cleo i matsalen! :cool:
Men uansett, det er forferdelig slitsom å ha en hund som er så matgal. Alt på ryddes vekk fra kjøkkenet, Sheriff har til og med spist opp en pose med 1 kg mel engang... Og alle matpakkene han har stjelt av intetanende folk på skogstur vet jeg ikke.. #-o


Signerer!

Jeg har og en sånn...og i blant går det på helsa løs (inkludert en tarmoperasjon, to runder med brekkmiddel, en hestekur med to dager på asparges og matolje og flere ganger hvor hun har stjålet og slukt så mye på så kort tid at jeg har vært alvorlig redd - som da det gikk ned 1,5 kilo tørrfor mens jeg var borte, og vannskåla bare var halvfull da jeg dro...hun så ut som en enorm dachs så diger var magen)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg BenteB » Man Nov 16, 2009 8:12 pm

Hehe - morsomme historier her - med matglade RRer.

Jeg har jo allerede prøvd dette trikset. Det er sånn jeg er - får griller i hodet og så er det det jeg skal prøve. Vi står opp 05.45 så da går det meste på autopilot. Det var jo ikke noe annerledes denne dagen jeg skulle teste ut dette. Det var litt ruskevær - blåste og duskregnte litt på morranturen. Zaiko er IKKE noe begeistret for det egentlig, men det går så lenge han får på seg dekken.

Etter turen setter jeg kursen til kjøkkenet og ordner maten som vanlig. I det siste har jeg hatt litt leverpostei på foret for å friske det opp litt. Og Zaiko sikler alltid når jeg starter, for det er virkelig noe han liker.... lite ante han at det ikke skulle gå som vanlig. Jeg peiler meg inn på en flekk på plenen og kaster ut hele matskåla!

Haha jeg ler enda av uttrykket i Zaikos øyner - han trodde jo matmor hadde mistet forstanden - HIVE MATEN UT I REGNVÆRET. Zaiko ble helt forferdet og klynket som en unge. Han skjønte VIRKELIG ikke hva galt han hadde gjort. Hehe. Det endte med jeg måtte halvveis løpe å peke på hver pellets for å få han til å spise noe før jeg gikk på jobb!

Joda, planen var god den - men jeg burde jo sett været an litt, og ikke hengt meg så opp i at DETTE SKAL PRØVES!! hehe Fikk jeg sagt at jeg kom for sent på jobben også den dagen - joda :roll:
Å vente er ikke min sterke side :-?
BenteB
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Nov 20, 2007 2:31 pm
Bosted: Ganddal, Sandnes

Re: Tips til sysselsetting

Innlegg Gnubel » Tir Nov 17, 2009 12:51 pm

BenteB skrev:Jeg har kong - og det er en fabelaktig dings =D> Men jeg kunne trengt flere tips. :roll:


Hei! Noen som kan forklare meg hva en kong er? Jeg googla, men da får jeg bare opp en diger ape...
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Re: Tips til sysselsetting

Innlegg Lene » Tir Nov 17, 2009 1:19 pm

Gnubel skrev:
BenteB skrev:Jeg har kong - og det er en fabelaktig dings =D> Men jeg kunne trengt flere tips. :roll:


Hei! Noen som kan forklare meg hva en kong er? Jeg googla, men da får jeg bare opp en diger ape...


Hundeaktiviserings-dings i gummi som er hul, så man kan stappe noen godbiter inni. Fin for hunden å tygge på, og da knuser godbitene etter hvert og faller ut. Fins i mange varianter for valp, voksen og senior, og i forskjellige strørrelser.
http://www.hapoo.no/index.php?nr=90&cas ... &startrow=

Jeg skal definitivt kjøpe en til min rakker.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Lene » Tir Nov 17, 2009 1:23 pm

Noen som har prøvd noen av disse spinnerne (Nina Ottosson), der man legger inn en eller flere godbiter, også må pelsen bevege toppen rundt for å få tak i dem?

Er de verdt sine rundt 300,- kroner?
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Gnubel » Tir Nov 17, 2009 2:41 pm

Åja! Sånn dings ja...
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron