Hva skulle du ønske du gjorde annerledes da du fikk RR?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hva skulle du ønske du gjorde annerledes da du fikk RR?

Innlegg Simira » Tir Okt 20, 2009 2:15 pm

Skulle ønske at du hadde visst det da...? Det gjør vi vel alle. Jeg vet nøyaktig hva jeg ikke skal gjøre med neste valp, som jeg gjorde med Odin. ;)

Men så blir neste valp sannsynligvis en RR, og jeg vil gjerne høre hva dere skulle ønske dere hadde visst eller vært mer forberedt på da dere fikk deres første RR.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Gnubel » Tir Okt 20, 2009 3:38 pm

Blei veldig nysgjerrig på hva du gjorde galt med Odin, men du vil kanskje ikke dele? Sjøl venter jeg på min første RR, så jeg har ikke noe å bidra med her.
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Innlegg Simira » Tir Okt 20, 2009 4:58 pm

Odin er min første hund, og selv om jeg har mye erfaring med dyr, hunder inkludert, så var det meste med valpeoppdragelse nytt for meg.

Jeg gjorde vel forsåvidt ingen grusomme feil, det gikk i for mye hilsing på andre hunder og for lite passeringstrening. De første ukene terpet vi på sitt, siden jeg innbilte meg at det var en veldig nyttig kommando å ha... da vi skulle på vårt første valpeshow kunne han ikke stå i 2 sekunder uten å sette seg ned. :P

Ellers har jeg lært ekstremt mye om adferd og trening siden den gang sånn generelt sett.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg hilde » Tir Okt 20, 2009 6:57 pm

Gnubel, kan du gjøre bildet ditt mindre så det ikke tar opp så stor plass her? Flotters =D>
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Chryssi » Ons Okt 21, 2009 5:50 am

hmm.. nå har jeg vært ekstremt heldig med Katoen da *skryte skryte*, vi er en perfekt match! :mrgreen: men et par småting er det kanskje:

kjøp: neste gang vil jeg be om et eksemplar av kontrakten så tidlig som mulig.. helst før jeg bestemmer meg for oppdretter, og definitivt før jeg ser noen valper for da er det for sent. riktignok er det nesten ikke noen særtillegg i kontraktene som er gyldig iht loven, men det er mye bedre å skrive under med en god følelse enn å bekymre seg for om det vil oppstå konflikter senere. har hørt om diverse tillegg rundt om kring som gjør at jeg får inntrykk av grådighet, og det er ikke en følelse jeg vil ha når jeg skal ha ny "baby"...

"oppdragelse": neste gang tror jeg vil være mer standhaftig med burtreningen. når Katoen satt i "fengselet" sitt å skrek, tenkte jeg etter en stund at det kanskje ikke var nødvendig likevel. og det har det aldri vært... hjemme. men i noen sosiale sammenhenger (f.eks på utstilling), hadde det vært mye lettere om gutten bare kunne ligge pent i et bur så jeg kunne fokusere på noe annet i to øyeblikk.

rasevalg: jeg har aldri angret ett sekund på at jeg valgte RR, og katoen er en mye bedre hund enn jeg kunne forestilt meg. likevel er jeg ikke helt sikker på om det blir RR neste gang. jeg liker å ha stor hund, men en av "ulempene" som alltid har bekymret meg er at jeg ikke klarer å løfte babyen om det skulle skje noe.. om det verste skjer og han knekker et bein eller blir bitt av hoggorm på fjellet, har jeg ikke sjangs til å få ned 50kg hund uten at han er bevisstløs, og selv da vil det ta for lang tid.
dette pluss et par andre "praktiske" ting gjør at jeg vurderer noen mindre raser.
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Letao » Ons Okt 21, 2009 10:27 am

Samme her, kunne med fordel trent henne til å være trygg i bur, så hun kan slappe av inni der - feks på utstilling, på besøk hos folk som ikke kan ha hund svinsende rundt e.l., ha med på framtidig jobb (?). Hadde store ambisjoner og et stort tøybur som ble hyppig brukt da hun var mindre, men etter hvert forsvant bruken bare av seg selv.. og buret flyttet ned i boden.. hm..

Ellers skulle vært mer forberedt på innkallingstreningen, da Saqui var en utforskende valp som langt i fra fulgte etter meg hvor enn jeg gikk, og siden jeg var usikker ble treningen lite konsekvent og litt "famlende" i starten. Men det er litt avhengig av hund også da. Og nå går det så meget bedre! :)

Snuten VEKK fra bord og kjøkkenbenk! Når vi er på besøk hos andre er det flaut hvordan saqui snuser og tar seg til rette ved å legge snuten på bordet. Hun er jo så høy! Denne vanen skulle blitt "avlivd" fra starten. Heldigvis er hun ikke typen som hopper opp på kjøkkenbenker og bord for å stjele mat, men skjønner at folk ikke liker en snute i tallerkenen sin. Så vi trener på å ligge i ro når folk spiser nå..

Og at jeg skrev mer ordentlig dagbok så jeg kunne se tilbake på alle bra ting og mindre bra ting, mye man ikke husker!! :)
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Gnubel » Fre Okt 23, 2009 9:39 am

hilde skrev:Gnubel, kan du gjøre bildet ditt mindre så det ikke tar opp så stor plass her? Flotters =D>

Done! :smile:
Synd man ikke kan laste opp bilder, men må linke til dem.
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Innlegg hilde » Fre Okt 23, 2009 11:39 am

Flott Gnubel ;-)

Det jeg garantert ville gjort annerledes med Shacko, er det jeg har gjort med de 2 neste her hjemme: trent innkalling de første 3 ukene UTEN at de fikk feile en eneste gang! Det er jo så himla enkelt, også gjør det hverdagen så enkel :cool:
Også lurer jeg på, - ikke sikker altså! - på om jeg ikke ville latt ham ligge i sofane.... men, der er jeg ikke sikker. Han hørte jo hjemme i sofaen.... nemmelig :razz:
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Anne-K » Fre Okt 23, 2009 11:49 am

hilde skrev:Også lurer jeg på, - ikke sikker altså! - på om jeg ikke ville latt ham ligge i sofane.... men, der er jeg ikke sikker. Han hørte jo hjemme i sofaen.... nemmelig :razz:


De hører vel litt hjemme der.. Iallefall så stiger trivselskurven betraktelig hvis de får lov.. :forelsket:

Neste gang jeg får hund (og ja, det blir en RR.. :D ) så skal jeg ikke ha den valpen som er førstemann i matfatet.. #-o - Jeg inbiller meg at man ser "kjeltring-faktene" allerede da...
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg calm » Fre Okt 23, 2009 2:24 pm

Jag borde väl inte svara, för jag kan inte direkt komma på något jag skulle gjort annorlunda när jag köpte min första rr. Men är väl lite pratsjuk ;-) Saken är väl att jag ju har haft några hundar tidigare, och gjort många, många misstag, så det var mycket jag gjorde annorlunda denna gången. Ett par saker som jag tycker är viktiga:

Före köpet så gjorde jag mig en kriterielista som jag ville ha uppfylld, och allt det jag själv kunde ta reda på genom internet (t ex SKK's avelsdata, jag är ju i Sverige) undersökte jag innan jag tog kontakt med någon uppfödare. De flesta uppfödare är trevliga människor (och alla valpar söta), och jag ville behålla mitt "kritiska öga" så länge som möjligt i processen, för att ha störst chanser att få en sån hund jag önskade.

Efter köpet så tycker jag att det är viktigt att utgå från den individ du fått. Bara för att man köper en ridgeback, eller en annan ras, så är de individer och inte kopior av varandra. Lär känna valpen! Inte ha för många förutbestämda meningar eller mål, (målen kan man sätta efterhand) utan satsa på en bra relation och att utveckla individen efter dennes förutsättningar och på ett sätt som passar den.

Det sista är något som jag tycker att jag brustit en del i med tidigare hundar :sad: och tycker det är en viktig del i ett lyckat hundägarskap!
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg Annette » Fre Okt 23, 2009 5:11 pm

hilde skrev:Flott Gnubel ;-)

Det jeg garantert ville gjort annerledes med Shacko, er det jeg har gjort med de 2 neste her hjemme: trent innkalling de første 3 ukene UTEN at de fikk feile en eneste gang! Det er jo så himla enkelt, også gjør det hverdagen så enkel :cool:
Også lurer jeg på, - ikke sikker altså! - på om jeg ikke ville latt ham ligge i sofane.... men, der er jeg ikke sikker. Han hørte jo hjemme i sofaen.... nemmelig :razz:


Shacko? På gulvet??? HAHAHAHAHAHAHA!!!!! Det morsomste jeg har lest på evigheter :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Fre Okt 23, 2009 5:27 pm

Hmmm...funnet en måte å få fokuset til trollet bort i fra alt på hjul...og aldri flyttet til et sted hvor ting på hjul siktet på ham. Sali og ting på hjul sliter jeg med.

Jeg glemte en periode å sørge for at de fleste kjøreturer skulle være til noe morsomt, noe som ble et lite problem etter et år langt oppi en fjelldal på slingrete veier, hvor Sali plutselig skjønte at det var mer effektivt å protestere enn å se miserabel ut. Siden har vi jobba mye med at inn i bil stort sett betyr at noe bra skal skje.

Ellers er jeg ganske fornøyd.

Burtrening har vi aldri drevet med, men takket være Hilde fikk valpene leke i/på/rundt transportburet de siste par ukene i valpekassa, og etter det hadde jeg et digert ett stående åpent så han kunne vandre inn og ut som han ville. Bur har ikke vært noe problem de få gangene han må inn i et (på tur)

Jeg er litt der at jo mer hunden finner ut at er helt OK på egenhånd, jo mindre greier behøver man som regel å trene på. I blant har jeg en ekkel følelse av å skulle trene på alt mulig setter fokus på det man trener på, og gjør helt uskyldige ting til en sak i stedet for noe som bare "er".
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Sonja » Fre Okt 23, 2009 6:37 pm

Alle har sikkert noen tanker om hva de skal og ikke skal før de får neste RR :D
Det jeg ville gjort med min RR er å leke mer, masse gjenstandstrening, der har jeg vært for slapp :oops:
Nå har jeg to forskjellige hunder, de har sin egen personlighet, og kan ikke behandles likt, så jeg regner med at når nr 3 kommer er det nye utfordringer.
Det som var vanskelig med første RR var at jeg ikke hadde erfaring, fikk masse råd fra alle, og det var vanskelig å vite hva som var riktig for oss. Nå føler jeg at alt er mye lettere, jeg har funnet min vei, har blitt mye flinkere til å sile ut hva som er riktig for meg å mine hunder.
Det kalles vel erfaring, man lærer på godt og vondt. Tror det er vanskelig å planlegge akkurat hva/hvordan jeg vil gjøre med min neste.
Skulle sikkert ha skrevet dagbok....... :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg Simira » Fre Okt 23, 2009 7:30 pm

calm skrev:Efter köpet så tycker jag att det är viktigt att utgå från den individ du fått. Bara för att man köper en ridgeback, eller en annan ras, så är de individer och inte kopior av varandra. Lär känna valpen! Inte ha för många förutbestämda meningar eller mål, (målen kan man sätta efterhand) utan satsa på en bra relation och att utveckla individen efter dennes förutsättningar och på ett sätt som passar den.

Det sista är något som jag tycker att jag brustit en del i med tidigare hundar :sad: och tycker det är en viktig del i ett lyckat hundägarskap!


Kriterielisten er på plass. :)

Den siste der er jeg veldig enig i. Ikke bare for et vellykket, men også for et lykkelig hundehold. :) Og det er et punkt som jeg er ganske trygg på, fordi det er klart for meg at Odin har formet hundeholdet vårt langt mer enn jeg selv har. :P
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Gnubel » Man Okt 26, 2009 12:18 pm

utfra bilder jeg har sett og kommentarer jeg har hørt virker det som om RR liker seg i sofa'n. Jeg håper ikke det er et must, men rasen liker kanskje å ha oversikt? Jeg regner med at vi lar henne få en gammel lenestol som vi aldri sitter i likevel...

Noen som har RR som lever på gulvet?
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Neste

Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron