Opptrening

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Opptrening

Innlegg Heiditr » Tir Jul 28, 2009 10:26 am

Hei.

Heilt i slutten av juni fekk Stitch eit kutt i venstre framfot, over "handleddet". Sjølve kuttet var stort nok, men det som var verst var nesten avkutta sene. Dyrelegen sydde alt sammen pent på plass, og vi fekk beskjed om minst muleg belastning første vekene, bare litt småturar rundt huset for å gjere det mest "nødvendige".
Så langt har alt grodd fint, senene holder sammen. Dyrlegen meiner at eg bør vente eit par uker til før opptreninga kan begynne igjen. Stitch meiner sjølv han er i suveren form, og vil gjerne ut og mosjonere hjorten før jakta startar.

Då er spørsmålet: Nokon her inne som har erfaring med liknande skade? Og korleis få Stitch i form igjen?

Og så eit humoristisk tilbakeblikk til skadedagen:
Etter å ha kjørt (passe fort) 35 km heim frå jobb, tvinga meg til øh-time hos ein overarbeida veterinær, fått hunden i bilen og kjørt endå litt lenger (aircondition i bilen, steikande varmt ute) parkerer eg på den einaste ledige plassen, 50 meter frå kontoret.
Ut og prøver å få ut Stitch frå buret... Niks, han har det fint der han er, takk... Han har heilt klart skjønt at dette ikkje er ein sosial visitt hos veterinæren. Så lille runde meg, med kvite kle og kvitt hår, ordentlig rød og svett i ansiktet begynner å bli litt desperat. I sidesynet registrerer eg to damer som kjem ut frå kontoret eg vil inn på.
Med ein ordentlig anstrengelse klarar eg å få Stitch ut av buret og ned på bakken, uten at han brukar den skada foten. Dei to damene stopper opp ved sin eigen bil, og begynner å studere opptrinnet. Stitch ville helst inn igjen i bilen, veterinær er noke dr..tt.
Det som no gjenstår er dei 50 meterene bort til kontoret. Men av ein eller anna grunn virkar ikkje nokon av beina til Stitch når han skal den vegen.. I rein desperasjon (tilkande svett, sikkert endå meir rød i ansiktet og passe skingrande stemme) finner eg ut at dei to damene ser dyrevennlege ut, og setter dei i ein meir praktisk aktivitet enn å betrakte eit absurd opptrinn.
Så der var vi, tre damer og ein hund. Ei til å drage i bandet, ei til å holde oppe/dytte bak (gravitasjonskreftene virka ekstra sterkt på bakparten, ukjent årsak) og ei til å gå bøyd og holde i den skada foten. Eg fekk lov til å gå bøyd, og alle som har stått bøyd slik veit at effekten er at ein blir litt ekstra raud i kinnene av det. Eg må ha likna eit svett rødt trafikklys innen vi nådde fram til døra... Lurer på om det er overvakingskamera der??
Dei automatiske dørene (takk takk og takk for dei dørene) går opp, og Stitch ser inn i gangen. Der ser han vekta, og den kjenner han jo frå før. Tross alt driver vi og besøker dyrelegen uten noko spesielt formål anna enn å vege og kjøpe goddis. Kanskje det bare er ein slik tur han er med på i dag?? Ikkje nokre nåler og sprøyter og beføling på han, kun veging! Og med det i tankane blir det fart i Stitch. Resultatet er to damer på kne (ho med akterenden og ho med framfoten) Dama med bandet går det betre med, ho fekk berre ein litt lang arm..
Med Stitch pent i "sitt" på vekta takker eg damene for hjelp. Stitch ser ut til å vere fornøgd med si plassering, for han rører seg ikkje derfrå uten sterk oppmuntring.
Heldigvis er veterinæren effektiv, og ho gjev oss eit rom å vere på, bedøvinga vert sett kjapt og vi slapp å vente i det heile tatt.

Den som hadde hatt opptak av spaserturen frå bilen og inn på vekta... hihi

Heidi og Stitch
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Annette » Tir Jul 28, 2009 10:44 am

Hehehe!!! Takk for en levende beskrivelse av et opptrinn jeg sikkert kommer til å humre av flere ganger i dag :D Jeg syns jeg ser dere!

Jeg må også si at "generelt om Ridgeback" er det perfekte stedet for historien :)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Anne-K » Tir Jul 28, 2009 1:16 pm

=D> Meget godt skrevet Heidi! Jeg lo godt og lenge. SÅ typisk Stitch da! :mrgreen:
btw: Cleo gleder seg til foten hans er helt bra igjen, og venter (mer eller mindre) tålmodig i fire uker til...
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg hilde » Tir Jul 28, 2009 2:17 pm

Helt herrrlig historie, Heidi, takk for den!! \:D/
Han har kanskje hverken lyst eller anledning til svømmetrening for å få igjen formen? Det er nå i hvertfall toppers styrketrening uten å slite på noe ;-)

Lykke til og hva med å sende historien til redaksjonen i RR-bladet? ikke alle medlemmene er på forumet, vet du! De elsker gode historier fra medlemmene for bladet!!![/i]
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Annette » Tir Jul 28, 2009 3:49 pm

hilde skrev:Helt herrrlig historie, Heidi, takk for den!! \:D/
Han har kanskje hverken lyst eller anledning til svømmetrening for å få igjen formen? Det er nå i hvertfall toppers styrketrening uten å slite på noe ;-)

Lykke til og hva med å sende historien til redaksjonen i RR-bladet? ikke alle medlemmene er på forumet, vet du! De elsker gode historier fra medlemmene for bladet!!![/i]


Signerer vel i grunnen alt her! Både med hensyn til svømming og RR-bladet. I tillegg til svømming skal turer i litt ulendt skogsterreng med myk bakke gi god trening av ledd, muskler og sener både på kryss og tvers, har jeg hørt - så lenge tempoet ikke er for høyt.

Du må gjerne klippe og lime direkte herfra til RR-bladet, for det kan ikke beskrives bedre...tror jeg :)
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Hefo » Ons Jul 29, 2009 6:26 pm

=D> =D> Hvilken historie. Har absolutt ingen problemer med å se det for meg. \:D/
De er noen vannvittig herlige hunder.
:hug: til Stitch
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg calm » Tor Jul 30, 2009 7:28 pm

När jag väl tog mig samman så förstod jag ju det du skriver riktigt bra. Ja det var en målande beskrivning, hela förloppet spelas upp för mitt inre öga :D :D :D Vilken tur du hade med två så hjälpsamma damer :smile:

Man kan ju verkligen relatera till historien också, det ska ju till lite lock o pock för att få in den egna hunden till veterinären ;-)
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg lbend-d » Ons Aug 05, 2009 3:57 pm

=D> =D> =D> ;-)
Godt jobba Stitch :mrgreen:
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron