RR til meg?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

RR til meg?

Innlegg Simira » Man Jun 08, 2009 1:03 pm

Jeg har lest en del om rasen, og liker den. Gubben liker den, men synes den kanskje er i største laget. Jeg mistenker at den reservasjonen forsvinner fort når han får treffe noen.
Men folk har jo forskjellige meninger, og jeg har fått høre alt fra at rr er en veldig enkel til veldig vanskelig hund å ha. Såklart kommer det an på eiers utgangspunkt også. Selv mener jeg at jeg har et ganske bevisst hundhold. Men jeg vil gjerne høre om dere mener en rr kan passe i huset vårt.

Jeg har fra før en dansk/svensk gårdshund på 3 år. Daglig får han turer på alt fra 20 minutter til 1 time, pluss en lengre tur, gjerne i skogen, i løpet av uken (i tillegg til korte turer ut morgen og kveld). Vi går også på trening eller kurs en til to ganger i uken. En eller to dager i uken er det helt fri, med kun kort tur eller lek i hagen. Lek og litt småtrening på triks og lydighet er en del av hverdagen.

Som neste hund vil jeg ha en litt større og mer "laidback" hund enn gårdshunden. DSG er en liten og kvikk rase som hopper og spretter og er på pletten til enhver tid. Nå har min endelig lært seg å slappe av litt og blitt litt voksnere, men jeg vil gjerne ha en hund som er litt mer sedat av natur. Men jeg er også forberedt på en hund som krever litt mer aktivitet enn det vi har nå.

Hunden vil bli en "avansert" kose/familiehund. Jeg er ikke noe opptatt av konkurranser, men går rallylydighet med Odin, og kommer til å gå kurs og trene ihvertfall lydighet og muligens litt agility med neste hund også. Kløv og trekk står også på planen.

Det jeg egentlig er mest skeptisk til er lydighetspotensialet. Jeg har som sagt ingen ambisjoner innen konkurranse, men vil gjerne ha en hund jeg kan jobbe med og trene inn triks og lydighetsøvelser.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Tir Jun 09, 2009 5:33 am

Hei, og velkommen :)

Jeg tror ikke du skal behøve å være så skeptisk til lydighetspotensialet, selv om RR ikke bør være førstevalget om ambisjonene er høye.

For lydighet klasse 1 og 2 (og er du god kan du komme deg høyere også) er rasen helt fin så lenge du husker å ikke kjøre for mange repitisjoner når du trener (jeg bruker max 3), har knallgode forsterkere og ikke maser om smådetaljer. Enkelte sliter litt med apporten, og med å få hunden til å legge seg og bli liggende på våt bakke (minimalt med pels på magen og så er de mer pripne enn de ser ut :))

Hovedproblemet mitt når jeg har prøvd meg på klasse 1 lydighet er ikke hva hunden kan, men at den plukker opp altfor mye av min nervøsitet :)

Det er i hvertfall mine erfaringer...men jeg er ikke noen lydighetsekspert, altså...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Simira » Tir Jun 09, 2009 9:57 am

Ja, apropos det med pels... har ikke rr underull? Hadde egentlig en ambisjon om en hund som ikke trenger påkledning denne gangen...

Edit: Glem det, fant en fin tråd om påkledning.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Letao » Ons Jun 10, 2009 1:13 pm

Hei! Jeg er heller ingen lydighetsekspert, men driver så smått å leser meg opp og prøver å trene grunnferdigheter nå. Jeg sliter litt med å motivere min til å jobbe, men dette svinger. Noen ganger står hun omtrent og venter på at vi skal øve på ting, og tilbyr adferder på rekke og rad. Andre ganger.. må jeg bare innse at dette var ikke dagen for trening.. Så det er kanskje litt mer utfordrende å trene en mer laidback hund, og jeg tror man lærer masse om seg selv og om det å trene hunder. Du må være så observant på det DU gjør, for en RR "trener ikke seg selv" som det aaav og til virker som enkelte andre raser gjør... (Sett på diskusjonsfora: "Min BC bare gjør det automatisk, jeg aner ikke hvor han har det fra". Arg!!! Kan man få RR med 1 % BC i, mon tro????)

Hvis du driver med rallylydighet og agility og litt lydighet tror jeg en RR vil få et herlig og aktivt liv med deg! :)
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Ons Jun 10, 2009 1:55 pm

Letao skrev:Jeg sliter litt med å motivere min til å jobbe, men dette svinger.


Hehe! Det der kjenner jeg igjen. Problemet jeg har erfart er at begynner man å mase om ting som har pleid å gå helt fint, så kan det gå lang tid før man får opp igjen motivasjonen for akkurat den tingen. Det er noe med å finne ballansepunktet for å jobbe når det går bra, men likevel klare å stoppe tidlig nok, mens hunden fortsatt har lyst til litt til.

...og så er det de der "hvorfor det?" og "hvor dum tror du egentlig jeg er? (det er vått!)" blikkene man får noen ganger :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Letao » Fre Jun 12, 2009 12:11 pm

Ja, eller når de er tydelig at de tenker "Nei, jeg har ikke lyst å øve på utgangsstilling, jeg vil øve på ligg jeg nå". Okei, da blir det vel sånn da.. :oops:

Eller når de tenker "nå vil jeg gå fot - hvor er godbitene??" (Hvem trener hvem, liksom??)
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Simira » Lør Jun 13, 2009 10:29 am

Det er akkurat det der jeg lurer på om jeg har tålmodighet til... Det jeg egentlig vil ha er en superhund, som er kjempegiret på å jobbe når jeg vil trene, og så lenge jeg vil trene, og som er rolig og avslappet ellers. Jeg tror dessverre jeg må velge, og da tror jeg den rolige biten er viktigere. Noen bc har jeg ikke ork til å ha. :p
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Simira » Lør Aug 15, 2009 4:11 pm

Er det "nok" med en times tur daglig for en rr? (utenom de nevnte dagene med lydighetstrening f.eks.)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Lør Aug 15, 2009 6:02 pm

Simira skrev:Er det "nok" med en times tur daglig for en rr? (utenom de nevnte dagene med lydighetstrening f.eks.)


Mine får for tida det på arbeidsdager, og det fungerer fint det, selv om jeg jo ser at Sali kunne trengt litt mer skikkelig hode- og muskelbruk i blant. På vinteren, når vi har lite muligheter for å løpe løs, prøver jeg å kløve en del med ham, for ren turgåing blir for lite og heromkring har jeg ingen muligheter til lydighetstrening når snøen ligger dyp på jordene.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Sonja » Lør Aug 15, 2009 7:56 pm

Simira skrev:
Er det "nok" med en times tur daglig for en rr? (utenom de nevnte dagene med lydighetstrening f.eks

Tror det er veldig forskjellig hvor mye de krever, ettersom hva de blir vant til, men mine kan ha et par dager med en times tur hvis det er hektisk, men jeg har tro på variasjon. Hvis det bare blir turgåing flere dager på rad merker jeg at de blir rastløs.(Da tenker jeg på tur langs veien) Nå går jeg i full jobb, så det varierer jo veldig hvor mye tid det blir hver dag.

Vi prøver å trene lydighet og agility en dag i uken.Ellers går vi tur i skog og mark, byturer,sykler går på hundetreff. Har du en hage går det fint an å ta noen små treningsøkter innimellom. Erfaringen min er at de må få bruke hodet, ikke bare kroppen :D
Lykke til med valg av rase :D
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg Heiditr » Lør Aug 15, 2009 8:13 pm

Hodet er like viktig som kroppen.

Stitch har no vore "utestengt" frå fysisk aktivitet, bortsett frå ut og tisse etc siste 6 vekene. Og bortsett frå å vere litt ekstra kosete er han samme karen som før; då han fekk tur med kløv, blodspor og sykkeltur og anna trim.

Eg er stort imponert over at han forsatt er like ballansert og roleg heime som før skaden. Kva anna rase hadde fiksa 6 veker utan fysisk aktivitet? Muskelsvinn snakkar vi ikkje om. Ugh... :sad:

Eller kanskje Stitch bare er ein usedvandlig lat representant av rasen ridgeback? :D

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Simira » Lør Aug 15, 2009 8:22 pm

Hodet er ikke noe problem. Som sagt har jeg som mål å trene en til to ganger i uken, som jeg gjør nå med min dsg. Da enten kurs i et eller annet, eller lydighet, rally, agility eller hva det nå skulle være. En lengre tur i uken blir det nok også. Men mannen min, som kommer til å ha hovedansvaret for de lengre turene, vil helst ikke ha en hund som MÅ ha 2 timer tur hver eneste dag.

Variasjon blir det garantert, siden vi er to om hundeholdet som har litt forskjellige målsetninger for hundeholdet. Mannen min vil gjerne løpe turer eller gå i skog og mark, jeg vil prøve forskjellige ting og trene lydighet og triks. Og så blir det litt teltturer sommerstid.

Blir en tur på Bjerke i morra for å hilse på, så får vi se hva folk sier der også. :)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Sonja » Lør Aug 15, 2009 8:35 pm

Ønsker dere lykke til i morgen, dere får garantert se masse flotte ridgebacker :D
Spør å grav, så finner dere ut om rasen passer dere.RR er bare noen herlige hunder:)
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg Annette » Lør Aug 15, 2009 8:40 pm

Simira skrev:Blir en tur på Bjerke i morra for å hilse på, så får vi se hva folk sier der også. :)


Om du har anledning siste helga i måneden, så er det trippelutstilling i Drammen (den ene utstillingen er rasespesial), så da håper vi på godt med hunder.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron