Tycker ni att ridgen är snygg?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Tycker ni att ridgen är snygg?

Innlegg calm » Ons Okt 15, 2008 7:13 pm

Utifrån en disussion i "opdrett og avl" om avlivning av ridgelösa valpar (tycker jag INTE man ska), så måste jag ställa en fråga till er: Tycker ni att ridgen är snygg? Jag tycker nämligen att ridgen är rätt så ful. (Har inte vågat säga detta i ridgeback-kretsar tidigare 8-[ ) Faktiskt så tycker jag att rasen vore snyggare utan ridge, och jag är nöjd med att Kito har en ovanligt snygg ridge, dvs smal och inte så iögonfallande :mrgreen:

Om vi bortser från rasstandard och utställning, tycker ni andra att det är jättesnyggt och viktigt med ridge?
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg lakkmus » Ons Okt 15, 2008 8:05 pm

Nei jeg har min egen mening om dette,siden jeg kun har hatt ridgeløs selv.Jeg synes at rr med ridge er usedvanlig stilig,og andres hunder gjerne må ha det,men for min egen del så vil vi kun ha ridgeløs,mye pga.pris og dt faktum at enkelte avliver disse. En hund kan brukes til så mye selv om den er "feil".Og for di som ikke driver med avl og utstilling blir dt et kjærkomment individ i familien. :cool:
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA

Innlegg anjarubatscher » Ons Okt 15, 2008 8:38 pm

Jeg vil faktisk driste meg til å tro at dersom det hadde vært større åpenhet rundt praksisen å avlive ridgeløse valper hadde etterspørselen steget..
Jeg kan ikke fatte å begripe at en ridge er viktigere enn at en frisk valp får leve. Jeg gjentar at ridgen for mitt vedkommende ikke var viktig i valg av valp, det være seg korrekt variant, offset eller ikke eksisterende. Er jeg virkelig alene om å føle det slik? Har man utstillingsambisjoner eller skal drive med oppdrett stiller saken seg naturligvis annerledes, men som nevnt tidligere er ikke dette blant majoriteten. Så mange ridgeløse i hvert kull er det jo heller ikke (selv om det innimellom kan dukke opp kull med mange)?

At disse relativt få og friske valpene blir avlivet pga at de ikke blir solgt tror jeg ikke er hele sannheten. For å sitere fæle kvinnelige UK oppdrettere fra en viss dokumentar til det kjedsommelige: "But they are not Ridgebacks! Of course they need to be culled" Her fremgikk det vel også at den britiske raseklubben inntil dette programmet gikk på lufta hadde følgende setning i sine statuetter/retningslinjer for avl: "Ridgeless puppies must be culled". Med forbehold om fri sitering og dårlig hukommelse :twisted:
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg calm » Ons Okt 15, 2008 8:44 pm

lakkmus skrev:Nei jeg har min egen mening om dette,siden jeg kun har hatt ridgeløs selv.Jeg synes at rr med ridge er usedvanlig stilig,og andres hunder gjerne må ha det,men for min egen del så vil vi kun ha ridgeløs,mye pga.pris og dt faktum at enkelte avliver disse. En hund kan brukes til så mye selv om den er "feil".Og for di som ikke driver med avl og utstilling blir dt et kjærkomment individ i familien. :cool:


Okej, men då tänker du utifrån andra aspekter än rent estetiskt. Men jag valde rhodesian ridgeback trots ridgen. Jag tyckte att rasen var trevlig, intressant och vacker, men att ridgen drog ned helheten på utseendet.

Nu har jag vant mig vid ridgarna och accepterar dem, eftersom de sitter på hundar som jag gillar av andra skäl. Men förhöjer skönheten tycker jag inte att de gör :cool:
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg anjarubatscher » Ons Okt 15, 2008 8:52 pm

Men for å svare på spørsmålet ditt Calm :oops: ja, jeg synes at ridgen er meget vakker.
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg calm » Ons Okt 15, 2008 8:54 pm

anjarubatscher skrev:Men for å svare på spørsmålet ditt Calm :oops: ja, jeg synes at ridgen er meget vakker.


Jo, jag inser att jag nog är i skriande minoritet bland ridgebackägare :D Men jag tyckte det var kul att kolla vad andra tycker i alla fall.
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg anjarubatscher » Ons Okt 15, 2008 10:26 pm

lakkmus skrev:Og for di som ikke driver med avl og utstilling blir dt et kjærkomment individ i familien. :cool:

Nå har vi faktisk vært på en utstilling eller syv (og det lå mildt sagt ikke i kortene da vi fikk valpen), men pelsens rolle som udiskutabelt fullverdig familiemedlem (vi deler tom seng :oops:, og nei han tar ikke lite plass.. ) har ingenting med dette å gjøre. Slik er det også blant samtlige rr folk jeg kjenner - og det begynner å bli en del :mrgreen:
OT: mann og hund er på surfetur på stormfulle Stadt, derav forumspammingen..
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg MariaHelene » Tor Okt 16, 2008 10:23 am

jeg syns og ridgen er veldig vakker, og "kjennetegnet" demmes, men er enig med anja når det kommer til avlivning av ridgeløse... det er vel unødvendig, man kan heller sette avels spærre!
hær i bodø er det nesten bare ridgebacker med ridgefeil, og de er akkurat like mye ridgebacker som våre med korekt ridge :razz: :superstar:
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

cron