Behov for "klær" og potevoks?

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Behov for "klær" og potevoks?

Innlegg amstene » Fre Des 14, 2007 10:46 pm

Nå er vinteren her! Jeg digger å gå tur me Toya når det er kaldt og deilig ute. Men jeg har lurt på en ting, og det er om RR har behov for "klær" ute når det er kaldt? Noen som kan svare meg på dette? I tilegg lurer jeg på om jeg bør bruke potevoks når det er hard snø ute?
Hilsen Asta Marie og Toya
amstene
 
Innlegg: 49
Registrert: Lør Jun 16, 2007 7:22 pm
Bosted: Orkdal, Sør -Trøndelag

Innlegg Annette » Lør Des 15, 2007 7:22 am

Jeg har pleid å ha dekken på Zeta når det er mer enn 10 kuldegrader ute, om det er kaldt og vi skal være en del i ro, og i regn og nesten null-vær. Hun er en hund som aktiviserer seg selv lite og fryser lett.

Nå som Zeta er blitt eldre tyr jeg oftere til dekkenet, det har med å beskytte leddene hennes så hun beholder bevegeligheten sin så lenge som mulig.

For Salis del regner jeg med at gradestokken kan krype en del lenger ned før han trenger dekken, i hverfall om det er tørt og han kan være i bevegelse.

Potesalve har jeg bare prøvd en gang, men den jeg hadde stinka så mye at jeg ikke orker å ha det i hus. Her nede har vi snø så kort tid (skal aldri si "lite snø" igjen) at jeg aner ikke hva behovet for potesalve er.
Her er det veisaltet som er problemet.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg MariaHelene » Lør Des 15, 2007 6:14 pm

Vi bor i Bodø, og hær kan det være ganske kaldt om vinteren, men har ikke følt stort behov for dekken, men vi har ett som vi tar med hvis vi skal på hytta eller lignende, i fall det blir mye i ro ståing, for da kan han begynne å hutre :P

Hihi, kjøpte faktisk pote salve fordi jeg tenkte att DET var bra på vinteren... og anette har rett, det stiiiinker!!!!!!!!
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Hefo » Lør Des 15, 2007 8:10 pm

Jeg bruker dekken på Nala når gradestokken kryper under -10. Nala har HD så det er for å beskytte leddene hennes.
Potesalve har jeg aldri brukt, men jeg bruker potesokker i fleece. Dem tar jeg først på når hun begynner å fyse på bena. Her kan vi godt ha lange perioder med teperaturer ned i -20-30. men med dekken og sokker springer Nala glad og fornøyd rundt. :smile:
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg Anja » Søn Des 16, 2007 10:31 am

Jeg bruker dekken på Timo fra jeg merker at han ikke liker å gå ut, og det fra ca 5 minus. Jeg tror det viktig å kle på de noe da de faktisk ikke er så veldig godt utrusta med tanke på hår/underhår. Tar også noe med som han kan sitte på da ballene er ekstemt utsatt for forfrysning.

Og i tillegg rett og slett bare fordi han liker det og trives bedre når han er varm.
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg monalh » Søn Des 16, 2007 11:14 am

Jeg bruker ett tynt dekken på Sheriff når det er -15 og nedover. Men hvis han må ligge lenge i bil (3-8 timer, særlig etter trening, og han er varm etter å ha løpt lenge i skogen), bruker jeg dekken fra første minusgrad, for leddene sin skyld. Tynt fleecedekken når det bare er noen minus, og tykkere dekken jo kaldere det blir.

Men jeg tror at hundene våre klarer seg bedre i kulden enn vi tror, og de får bedre pels hvis vi ikke er så forsiktige og putter på de dekken med en gang det regner eller er kaldt ute. Så lenge de er i bevegelse, skal det mye til før de fryser. Sheriff fryser aldri når han går tur, for da er han i bevegelse. Jeg bruker heller aldri dekken når det regner osv, for da vil han heller ikke få den pelsen han trenger.

Jeg driver også med hest, og der ser vi det samme, at våre varmblodshester takler kulden bedre uten dekken, enn hester av samme rase som har gått med dekken fra det ble under +5.

Tror det samme gjelder for RR.

Mona
monalh
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jan 28, 2007 9:14 pm
Bosted: Fetsund

Innlegg Annette » Søn Des 16, 2007 1:25 pm

monalh skrev:Jeg driver også med hest, og der ser vi det samme, at våre varmblodshester takler kulden bedre uten dekken, enn hester av samme rase som har gått med dekken fra det ble under +5.

Tror det samme gjelder for RR.

Mona


For det første tror jeg det er kjempeviktig å ta høyde for alder, helse og aktivitetsnivå. Jeg ser heller ikke noen grunn til å la hundene fryse for å "barskes opp" når det finnes lette prakiske dekken som både beskytter leddene, hjelper musklene til å holde seg gode og varme lengre før og etter aktivitet og gjør det mer behagelig for hundene å kose seg utendørs.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Elisabet » Søn Des 16, 2007 7:33 pm

Jeg pleide å bruke dekken på Balder når han viste meg at han ikke syns det var noe trivelig ute...... Han var mest følsom for regn, 0 grader og vind. Tørr kulde var som regel greit - men det er det jo ikke så ofte her så sant ikke isen legger seg på fjorden. I tillegg brukte jeg dekken på han hvis han skulle ligge i kald bil, eller være i lenge i ro i minusgrader. Tror hundene er litt forskjellige på det området - akkurat som oss mennesker - og t.o.m ridgebacker har ulik "tykkelse" på pelsen fra naturens side. Så man får se an den hunden man har, men selvfølgelig passe ekstra på eldre hunder og hunder som har plager som f.eks hofte- eller albueleddsdysplasi.
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Irene » Man Des 17, 2007 10:23 am

Samme "regler" med dekken som de andre skriver her - under -10 mao. Mens potevoks har jeg aldri brukt. Tror det er mest vanlig hvis de er mye ute på skaresnø, trekker pulk, ekstrem kulde (eh... alt er jo relativt da, for meg er ekstrem kulde under -15 ;-) ), -men uansett, der hunden skal ferdes mye på snø - hard snø!
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg EvaJeanett » Ons Des 26, 2007 4:01 pm

Jeg ser ann på gradene, men også på hva vi skal ute. Om vi skal gå mye i bånd osv bruker jeg dekken. Dersom jeg skal ha dem løse mesteparten av tiden holder de varmen ganske bra selv. :)
Mvh Eva, Hunting Prides Dodori Dhamira og Xitamiz Seregant Salute

Hvil i fred Tequila
EvaJeanett
 
Innlegg: 23
Registrert: Søn Apr 22, 2007 6:59 pm
Bosted: Drammen

Innlegg Life » Søn Des 30, 2007 8:03 pm

Må si meg enig med Anette, ingen grunn til å la hundene fryse hvis de trives best med et godt dekken på når været er utrivelig. Syns alle RR`er bør ha et dekken tilgjengelig, uansett om det er minusgrader eller ikke. Mine to har ofte på dekken hvis det blåser eller regner ute, og det til tross for minus eller pluss. Med så kort pels og ingen underull blir kroppen fort kald og leddene stive, enda værre er det selvfølgelig med de gamle hundene som er stive og støle av naturlige grunner. Men en valp vil nok også syns turen er litt triveligere med et varmende dekken i regn, vind og snø ;-)

Liv og jentene :D

Savner sommeren jeg!!!!
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg IdaS » Man Jan 21, 2008 5:27 pm

Jeg bruker ikke dekken på Embla når vi er ute på tur. Så lenge hun er i bevegelse går det greit selv om det er kaldt. Blir vi stående rolig så fryser hun lett, men da fryser jeg også... Det ser ut som hun fryser først på potene, er det -15 -20 og vi går på isete bilveg tripper hun og går på tre bein innimellom, så da er det på med potesokene! Bruker potesokker en del på skiturer også, spesielt på skareføre kan det bli såre poter. Jeg skal bli flinkere til å smøre poter, har nå kjøpt Streptolin på Felleskjøpet som så mange anbefaler. Den første potevoksen jeg kjøpte er nok av den typen dere andre nevner, den lukter pyton, og Embla hater den!
IdaS
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Jan 21, 2008 4:06 pm

Innlegg amstene » Tir Jan 22, 2008 8:40 pm

Vi har nå gått til anskaffelse av et dekken til Toya, og det virker som om hun synes det er godt å ha på når det er kaldt og vindete. Potesokk har hun nå måttet brukt en del da hun har fått en kloskade, men det var ikke noe særlig, ente med at hun fikk gnagsår. Tror heller vi skal prøve potesalve :) Takk for tips, skal prøve den:)
Hilsen Asta Marie og Toya
amstene
 
Innlegg: 49
Registrert: Lør Jun 16, 2007 7:22 pm
Bosted: Orkdal, Sør -Trøndelag


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron