spm. ang uttrykk og rasen

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

spm. ang uttrykk og rasen

Innlegg Mister R » Fre Jun 04, 2004 10:26 pm

Jeg har vært inne på en del sider og prøvd å finne ut mest mulig om rasen. Sitter inne med masse info. Men det er jo selvfølgelig noen uttrykk jeg lurer på. Det står en presentasjon om to hunder som er parret. Det står at begge hundene er skuddfast. Skuddfast?? Er det jeg som er dum eller?
Det er også en mentalbeskrivelse av begge hundene. Hvor mye vektlegger man det, hvor arvelig er det??
Hva menes så med A-litter, B-litter? Har det noe med stamtavler eller?

Jeg er har veldig lyst på en RR. Har vel alltid hatt lyst på hund, men har ikke hatt tid. Men nå har jeg det. Syntes RR virkelig interresang, utfordrende/krevende og ikke minst virker det som de har en personlighet. Syntes også hunden passer veldig godt meg. Men har jo skjønt at det er veldig krevende hund.
Jeg kan vel ikke si at jeg har så veldig mye erfaring med hund, men det er ikke fremmed. Har jobbet noen år i forsvaret, og der var jeg litt borti hund. Har også litt erfaring fra oppveksten.

Det er jo ikke akkurat enkelt å finne ut hvem og hvor man skal velge. Det er jo en del oppdrettere. Har bestemt meg for å finne en i Norge, og så vil jeg vil jeg finne en ut feil. Det vil vel alle :-)!
Men hvor mye må jeg legge ut for en RR hann??

Hvis dere kunne svart noen av disse spm. så hadde jeg satt pris på det!!
Hvis dere ha noe annet på hjerte også, så er det bare til å spytte ut
Mister R
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Jun 04, 2004 9:43 pm
Bosted: BGO

Innlegg Hege » Lør Jun 05, 2004 12:13 am

skuddfast er vel skuddsikker (altså ikke helt panikk ved skuddlyd/smell)
Det er til dels arvelig ja. Men det er også miljø betinget. To skuddsikre hunder kan få skudd redde valper... Kommer jo litt ann på oppvekst også. Men graden av arvlighet bør du få svar på av andre enn meg. (ikke satt meg inn i)

Sikkert noen som vil beskrive det bedre for deg.

A litter er som regel første kullet til oppdretteren. B litter er / B kullet, altså kull nr 2 for den oppdretteren.

mellom 10 og 15 tusen er det for RR hunder hva jeg har fått med meg.

Bruk lang tid på å finne rett oppdretter. Snakk med flere og finn ut mest mulig før du bestemmer deg for et kull ;-)
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Chryssi » Lør Jun 05, 2004 10:49 am

jeg har lest at skuddfasthet til en viss grad er arvelig, men nøyaktig hvordan det fungerer er jeg ikke helt sikker på. men er ikke så sikker på om jeg ville valgt valp fra en hund som IKKE var skuddfast, for å si det sånn.

Jeg har nettopp vært på seminar med Sundgren (www.genetica.se), som er opphavsmannen til den mentaltesten (MH) som benyttes mest i sverige i dag. Desverre har vi ikke dette systemet i norge enda, men det kommer! mentaltesting av hund er et veldig interessant tema og et godt hjelpemiddel i avlen, spesielt når det gjelder å se resultater av eget og andres oppdrett, og ikke minst for å se samlede raseresultater (på genetica kan man gå inn og se verdiene på hver enkelt rase, og det er spennende å se hvor forskjellige de egentlig er.. et godt hjelpemiddel når man vil vite hva slags rase man har med å gjøre). Selv om gemytt bare har varierende grad av arvelighet (20-80%), viser det seg likevel at hvis man gjør bevisste valg i forhold til resultatene, så vil man kunne endre dem. Det viktigeste er uansett at man unngår å bruke "dårlige" hunder.

når det gjelder vektleggingen av MH-test i prosessen med å finne valp, så er det som nevn ikke så lett i norge pr. i dag. men det ser ut til å være en generell enighet om at dette er noe man vil satse mer på fremover. i sverige kan man gå inn via en database og sammenligne f.eks de samlede mh-testene til forskjellige oppdrettere, og kanskje se hva de legger vekt på. er begge foreldrene testet vil man også kunne sammenligne desse to, for å se om det er noen egenskaper som muligens kan bli forsterket i kombinasjonen (er f.eks begge foreldre litt skarpere enn gjennomsnittet for rasen, så er det en viss sansynlighet for at avkommene også blir det.. har begge høyt utslag på nysgjerrighet eller lek, så kan man kanskje tenke seg at en del av avkommene også vil inneha desse egenskapene). Fordelen er at man over tid kan se resultater i flere ledd, og man slipper å stole så "blindt" på det man blir fortalt da de faktiske resultatene ligger fremme svart på hvitt.

vet ikke om dette hjalp noe men.. :roll:
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Mister R » Søn Jun 06, 2004 10:54 pm

Takker for svar på spm mine.
Jaja. får bare lete videre. Det er jo veldig greit at veldig mange av oppdretterene er på nette. så kan man lese og se litt bilder, før man finner at man vil ringe vedkommende.

Forresten, så bor jeg i bergen. så jeg kommer vel til å ta kontakt med Klubben her i bergen. Får å bli enda mer kjent mer rasen.

Ellers, så god søndag
Mister R
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Jun 04, 2004 9:43 pm
Bosted: BGO

Innlegg Aina » Man Jun 07, 2004 4:35 pm

Håper du finner en oppdretter hvor "kjemien stemmer" både ovenfor personen/e og hundene!! Lykke til videre!

Det er forresten kjempebra at du vil ta kontakt med RR miljøet i Bergen! Da kan du bli med på turer og treff, og se hundene "in action" :smile: - og det er det vanligvis mye av! Og selvsagt prate om eierne, og få deres erfaringer!! Det er jo flere fra Bergen her inne, så da er det jo ikke så vanskelig ;-)
Aina

Soltoppen's Moja Sikio Terra aka "Turbo-Terra"
Ahali Fani's Kibwana Thairo aka "Prinsen" - Vi savner deg!!
Aina
 
Innlegg: 160
Registrert: Ons Des 31, 2003 1:09 am
Bosted: Østfold


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 26 gjester

cron