Rhodsian Ridgeback, noe for meg??

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Rhodsian Ridgeback, noe for meg??

Innlegg Joar » Tir Jun 01, 2004 10:48 am

Går å har lyst på en hund, og synes at en RR ser ut til å være et interesant valg.

Men jeg hører at Ridgebacken er en tildels krevende hund, og siden jeg er ukjent med hund, er jeg usikker. Kan manglende erfaring kompenseres med omsorg og innsats?

En annen ting som er problem, SAUER!
Jeg bor deler av året ï et område med mye beitende sau.. (De meste av utmarken på Vestlandet er som de fleste vet full av disse hvite "lekkerbitene")
-Er det noen som har erfaring med RR og sau?

Takker for alle innspill!

J
Joar
 
Innlegg: 1
Registrert: Ons Apr 28, 2004 9:52 am
Bosted: Skedsmo

Innlegg Zinda » Tir Jun 01, 2004 11:11 am

Hei og velkommen blant oss RR'ere! Vil ubetinget si JA; manglende erfaring kan så absolutt erstattes av omsorg og innsats! =D>
Vi har RR for første gang og har ikke angret ett sekund (eller jo kanskje da hun stjal frostveske-flasken og bet hull i den i min seng....) :roll: Tidligere har vi hatt schæfer, cocker spaniel og blanding av husky og schæfer. Schæfere er lette å få ned på "kadaver-disiplin-nivå" hvis det er målet med hundeholdet, men det savner vi absolutt ikke. RR er meget intelligent, så det hender den ikke ser poenget i å adlyde det minste vink. Matfar er dårlig til bens og Zinda rykker aldri i båndet, selv om en katt kommer susende forbi. Med meg derimot kan hun tillate seg slike utskeielser, siden jeg ikke har noe handicap. Men hun er slett ikke infam! En nydelig liten hund som skjønner når det er alvor og da kan jeg leve med at hun ikke setter seg bestandig når vi stopper for å prate el.l.
Les innleggene her på Forumet så får du en masse tips, meninger og historier som har skjedd oss med verdens flotteste RR-hunder!
Ang. sauer har vi vært endel i fjellet om sommeren, og sauer kan virelig jage folk og hunder! Det er skummelt når en gjeng ulldotter kommer i full fart, med klaskende jur, mot oss. Vi måtte tilslutt slå til ledersøya med en kjepp midt i skallen, hun gikk ned i knestående, fikk summet seg og fikk med de andre en annen vei... Vi hadde "saueavvenning" på den første schæfertispa vår: vi slapp henne like godt ut av bilen så fikk sauene jaget henne mange runder rundt bilen før vi slapp henne inn igjen. Etter det løftet hun ikke så mye som et øyelokk når sauebjellene ljomet, de eksisterte rett og slett ikke mer for hennes del. (den historien kunne selvsagt gått litt annerledes! :roll: )
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Kjersti » Fre Jun 11, 2004 2:31 pm

Hei Roar
Så ikke innlegget ditt før nå. Tror at jeg kan gi deg et tips ang sauer og tilvenning.
Vi har en RR som kommer fra Kennel Masithela. Akela er 2 år og selvfølgelig verdens flotteste RR. Akela er vår første RR, og vi har kost oss med henne hele veien. Hun har vært lett å trene, tar ting fort så vi er kjempefornøyd med henne.
Hos oppdretter Tonje vokser valpene opp sammen med sauer, katter, høner og hester. Sånn sett kan du få en valp som er vant til sau, og hvis du fortsetter med å la valpen stadig være i kontakt med sau, vil den kanskje ikke bry seg?
PS: Hun har valper nå!
Og vi bor i Bergen om du har lyst til å hilse på...............
Kjersti
Kjersti
 
Innlegg: 38
Registrert: Man Apr 19, 2004 2:17 pm
Bosted: Bergen


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester

cron