spørsmål ang dette med trening

Har du noe du lurer på eller vil dele som du ikke syns passer i de andre katergoriene?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

spørsmål ang dette med trening

Innlegg Fredrik_Krefting » Lør Mar 17, 2007 12:04 pm

Jeg har sittet og lest omtrent døgnet rundt nå om RR både her på forumet og på nettet sjenerelt. Dette er forde jeg og min sambo sterkt ønsker oss en hund, og RR er en vi har tenkt på lenge! Jeg har også snakket med flere oppdrettere. Av det jeg leser melder det seg flere spm.

Er det sånn at en RR hver dag skal ha mental trening, en selvfølge i mine øyne er jo det at mye tur og kjærlighet skal være tilstede!.
Jeg har lyst til å ha med hunden min overalt faktisk! Men det som får meg til og lure er det at jeg i samtale med en oppdretter
fikk høre at dette ikke er nok, den trenger mental trening fikk jeg høre.
Hva vil det egentlig si da? At jeg hver dag i tillegg til alt annet må "hjerne trimme" hunden hver dag?.

Det andre er dette med samvær med andre hunder. Er det typisk for en RR å yppe eller bråke med de andre?? Jeg lurer forde vi i Oslo har Hundejordet i frognerparken Der mange kommer for å slippe hundene løs. Et sted jeg liker å være.
Fredrik_Krefting
 

Innlegg Anja » Lør Mar 17, 2007 1:48 pm

Heisann!

Alle hunder trenger mental stimulering - og best er det hvis de får "fem om dagen" dvs mosjon, kroppsbeherskelse (balansere på stokker f.eks), problemløsning (hvordan skal jeg få løs den godbiten som ligger pakket inn i dorull kjerne for eksempel), nesearbeid (kaste ut godbiter i gresset og la hunden finne det...eller gjemme noe hjemme...) og kontakttrening (hvilket bidrar til bedre samarbeid mellom deg og hunden. Alt dette kan man fint legge inn på en halvtimes tur. Og mye av det kan man gjøre hvorsomhelst. Så dette er egentlig bare en del av det å ha hund og det å gjøre fine ting sammen med hunden.

Dersom du tar deg en tur på hundesletta i Frognerparken så er det jo mange RR er der. Min erfaring er at det går helt fint å ha de sammen med andre hunder. Det er jo også treff på Ekeberg hver andre mandag i måneden så kom gjerne dit å ta en titt.
www.timo-rr.net ....som snart er nedlagt og ny side vil bli samme med bestekompis Tito på
http://www.freewebs.com/titogutt/
Anja
 
Innlegg: 254
Registrert: Søn Mar 26, 2006 12:17 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Joa » Lør Mar 17, 2007 3:21 pm

Godt sagt, Anja! Det er jo kanskje ting som sier seg selv, men du fikk liksom sagt det på en så grei og oversiktlig måte :) Det skal noteres bak øret :razz:
Elisabeth
Joa
 
Innlegg: 65
Registrert: Tir Sep 12, 2006 9:57 am
Bosted: Møhlenpris, Bergen

Innlegg Irene » Lør Mar 17, 2007 5:20 pm

Hunden vil få mye mental trening med å "være med over alt". Men det oppdretteren du viser til kanskje mente, er at du i tillegg i hundens unge mnd'r trenger å stimulere den mer enn å "bare" ha den med på feks kontoret.
Kjøre buss, tog, trikk. Gå korte turer i befolket område og sette seg ned på en benk bare for å se og ta det med ro (lære å slappe av i masete omgivelser). Møte syklister, bladere, joggere - her er jo både Frognerparken og Ekeberg et ypperlig sted å være, der får man jo alt dette på én tur ;-) . Dette er ikke særegent for RR - dette trenger jo alle valper! Korte turer i begynnelsen og sakte øking når valpen blir eldre. Det å ta toget til Gardermoen, bare for å ta heisen opp til terminalen og rusle ut der er jo også en liten oppgave i seg selv. Oppsøke fotballøkker, idrettsparker, gå forbi skoler, barnehager, kjøpesentre - you name it! Masse stimuli du kan gi valpen utenat det er så mye pes.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus


Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

cron