Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove
Siljev skrev:Hei
Jeg tror at det er lurt som du gjør, at du iallfall bruker dekkenet ved pauser. Tynnpelsede hunder i bevegelse tolererer endel kulde, men ved sterk vind og/eller ekstrem kulde bør du kanskje benytte dekken hele tiden. Ikke bare fordi hunden din fryser (som er ubehagelig) men den kan lett få frostskader (som er ytterst smertefullt). Selv har jeg bodd på Svalbard og har forfrosset både fingrer, tær og kinn – og det er IKKE å anbefale! Så tenk deg en stakkars hund som f.eks. forfryser ballene!?! AU AU AU!!!
Dersom du ikke er fornøyd med dekkenet, hva med å sy ett selv? (Evt. som jeg gjør, spør mamma... ). Det er billig, perfekt tilpasset, og du kan bruke materialer hunden din liker (og farger du liker). Ta en titt på denne siden: http://www.hundedekken.tk
Om du skal kjøpe et nytt dekken, kan det være lurt å prøve forskjellige fra venninner o.l. i stedet for å gjøre ett (nytt) bommkjøp. Dersom hunden din ikke liker noen, kan du gjøre som før, men kanskje i kombinasjon med kuldekrem på utsatte steder? Fåes på apotek
Ebeth skrev:Jeg har som andre her inne brukt lite dekken på Luckas, vurderer det om det er mer enn 10 minus ute. Han løper mye løs i skogen og det virker som det er helt ok. Han skjelver ikke, men ser på halen hans og kroppsstillingen når det er for kaldt.
Men fikk en liten tankevekker forrige helg når vi var på et kort kurs i Oslo. Her ble det fortalt at mange som trente for eksempel Rottweilere aktivt i lydighet fikk problemer når de ble eldre som mange mente kom av for lite bruk av dekken. Slik jeg forstod det er det temperaturskiftningene som er det "skumle". Det er vel som med mennesker at det er viktig å bli varm i muskler og ledd for å forhindre slitasje og skader. Etter dette har jeg vurdert å bruke dekken på begynnelsen av turen og så ta det av når kroppstemperaturen er økt. Likeså lar jeg han gjerne tusle litt i hagen før han kommer inn i varmen om det er bråkaldt ute. Men har en følelse av at det er meget individuelt hos de forskjellige hundene innenfor rasen.
Hva med en strikket "genser"? Dette sitter jo bedre enn et dekken og vil varme om ikke for vind så i alle fall for kulde? Har telefonnummeret til ei dame i Oslo som var på kurset og hadde de tøffeste gensere til sin lille boxer valp. Hun sa hun kunne strikke på bestilling om jeg ville.
Gå til Generelt om Rhodesian Ridgeback
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester