Hvor streng skal jeg egentlig være med valpen min?

Moderator: Gunn Tove

Hvor streng skal jeg egentlig være med valpen min?

Innlegg Argon » Lør Jan 14, 2006 11:10 am

Hei!

Jeg er ny stolt eier av en fantastisk flott valp som heter Chira. Hun blir 10 uker om et par dager. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal irettesette henne når hun gjør noe galt, som for eksempel å gå til angrep på sofaen som jeg veldig gjerne vil beholde noelunde slik den er i dag. Vi (jeg og samboeren) sier klart nei. Noen ganger stopper hun bare vi sier nei, andre ganger må vi være mer autoritær i stemmebruken og samtidig ta henne bort fra sofaen.

Vi forsøker også noen ganger å avlede henne før hun kommer så langt i utageringen sin, men det er ikke alltid det er så lett heller. Hva er egentlig det rette å gjøre når hun går totalt bananas og ikke enser meg? Jeg har lest at en skal være mer forsiktig med RR enn med andre hunder og er altså usikker på hvor streng jeg skal være...

Dette er forresten min første post i forumet, så HEI!! :)

Hilsen Argon
Argon
 
Innlegg: 13
Registrert: Søn Jan 01, 2006 9:30 pm

hvor streng??

Innlegg lbend-d » Lør Jan 14, 2006 11:37 pm

Jeg synes du skal ta henne for det hun er..Hun er en baby, og det bør du ha i minnet. Ikke vær for streng! Ta heller mange repetisjoner.Ta heller vare på¨minnet om hvor god og snill hun er.Plutselig er det ei voksen tispe på 2-3 år du har og da kan mye være forsent!! Jeg har intrykk av at det tar mange mnd. før en rr blir voksen, og ikke ta henne for hardt!! .Ta henne heller med det gode "mange "ganger ENN med å sette "hardt" et par ganger..Les rr skolen og lær- det gjorde vi. Mye fornuftig der, og vit at noen er tidlig ute når det gjelder utvikling og noen er sent ute. Vel, forresten velkommen hit og lær av råd og dåd fra enn rr eier i 2 og 1/2 år som også har vært grønn..! Men her er det mange gode råd og få!!!!!!!!
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg Silje » Ons Feb 01, 2006 12:38 am

Enig med Ibend-d!

Har nettopp begynt å jobbe som hjelpeinstruktør på Trondheim Hundeskole, og er med på valpekurs hver tirsdag. Ideologien går veldig mye på det å fokusere på ønsket atferd. Dermed får man en hund som jobber for å oppnå noe den ønsker, istedenfor å unngå ubehag. BELØNN ønsket atferd; med godis, lek, ol.

Vi jobber også med operant betinging; hvis jeg gjør...så skjer...
Gjør hunden noe du ikke liker kan du overse den, men som du sier, så er det ikke alltid lett når sofaen flyr i tusen biter. I slike situasjoner kan det lønne seg å feks. ha en lenke i veggen. Når valpen biter i sofaen kan du, uten et ord, sette den i lenken og snu deg vekk. Altså en timeout. Så fort den er rolig kan den få komme løs igjen. Masse ros og "julekveld" når den ikke rører sofaen.

Mange måter å gjøre dette på, men her er ivertfall et forslag! Lykke til!
" I min hunds øye senker jeg mine sorger som i en dyp brønn. "
~Henrik Wergeland~
Silje
 
Innlegg: 25
Registrert: Tir Aug 16, 2005 4:40 pm

Valpeskole

Innlegg siljealise » Lør Des 30, 2006 12:07 am

Hei!
Hvor melder jeg meg på denne valpeskolen i Trondheim? Ser jo fordeler med en instruktør som har Ridgeback :smile: Min Simba er stortsett svært grei, men har litt selektiv hørsel ;-) Hadde vært greit med litt input fra noen som kjenner rasen godt...
siljealise
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Nov 29, 2006 10:34 am
Bosted: Trondheim

Innlegg Gunn Tove » Lør Des 30, 2006 12:56 am

Har sendt deg PM om den skolen (dvs link).
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg hilde » Søn Des 31, 2006 6:56 am

Flott at vi kan gi hverandre tips om hundekurs her! =D> Men, hva med å ha en side hvor vi setter inn linker til disse ulike kursene med en liten kommentar om hver av dem? Eks hva slags kurs (valp, lydighet, agility, bruks etc), hvor de er i landet osv.
Hadde jo vært greit om alle kunne gått inn på en side her og se når de vil starte på et kurs? :smile: Også noen "ligg unna!" linker til de stedene hvor de ikke tar hensyn til individet på kurs! Så kan vi evt diskutere de ulike kursene på en annen side så det alltid er lett å finne frem? #-o

Ha en fin-fin Nyttårsaften, både 2- og 4-bente!!!
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Valpekurs i Trondheim

Innlegg Life » Søn Des 31, 2006 10:50 pm

Hei Silje Alise :D
Ville bare si i fra om at RR-avdelingen i Trøndelag setter i gang kurs for kun RR`er om det er ønskelig. Avdelingen her i Trondheim har brukt en instruktør som er godkjent i NKK flere gang, og vi er veldig fornøyd med hans opplegg. Han har etter hvert fått god kjennskap til rasen og er veldig flink til å tilrettelegge for hver enkelt hund. Var ferdig med et kurs like før jul, og det er stor sjangse for at det blir et oppfølgende kurs til våren. Det vil også komme i gang et sporkurs på vårparten :D Ta gjerne kontakt, så kan vi snakkes om mulighetene for et kurs som passer for dere :D Liv og jentene :razz:
Godt Nyttår, forresten ;-)
Life
 
Innlegg: 139
Registrert: Man Des 18, 2006 10:27 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg TCK » Tir Jan 02, 2007 3:23 pm

Kjempefin idè, Hilde!!

Vi starter opp med hverdagslydighet og valpekurs hos oss nå i jan/febr, og det er INGENTING som er mer stas for meg enn RR på kurs :D
Linken til Topia Ressurssenters sider ligger på min www-knapp, så titt gjerne innom og send meg en pm eller mail!! Alltid hyggelig med brev på datamaskinen som min mor sier... *hehehe*

Gunn Tove, er dette noe vi kan få til tror du?

Nyttårshilsen fra Tonje
..og to som syns det er morsomt med raketter ;-)
http://zetu.blogspot.com/ - Vår trøst og støtte.
http://ninija.blogspot.com/ - For alltid en del av oss..
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron