Hannhund eller tispe???

Moderator: Gunn Tove

Hannhund eller tispe???

Innlegg månestråle » Ons Aug 04, 2004 9:12 pm

Er usikker på om jeg skal velge hannhund eller tispe når jeg skal få meg valp. Ville likt å høre negative og positive erfaringer fra begge deler... Har vel egentlig mest lyst på hannhund, men er redd for at de er for store og stærke og vanskelige spes i puberteten. Men så er det løpetida med tispene da...Selvom det ikke er så ofte. Så har noen noen gode råd eller erfaringer er jeg takknemlig :smile:
månestråle
 
Innlegg: 6
Registrert: Tor Mai 13, 2004 9:43 pm
Bosted: nittedal

Innlegg Zinda » Tor Aug 05, 2004 6:39 am

Hei!
Vi har tidligere hatt både tisper og hanhund, nå har vi tispe og trives best med det. :razz: Hanhundene blir naturlig nok større og sterkere og gjerne mer stri enn tisper, men årsaken til at vi valgte tispe, og vil fortsette med det, er vel først og fremst at hanhunder har "løpetid" stadig vekk, mens en tispe har det vanligvis to ganger i året. Hanhunder løper jo etter det som er av tisper og de har ikke løpetid på samme tid heller. Vår hanhund spiste ikke og var bare pipete og urolig hver gang han hadde luktet en løpetidstispe i nærmiljøet og det varte i ukesvis før neste tispe overtok! Nå skal det vel kanskje nevnes at vi har RR for første gang. Tidligere har vi hatt schæfer, cocker spaniel og huskyblanding. De tispene vi har hatt har gått utmerket sammen med alle typer kjønn, mens hanhunden alltid skulle slåss med de hanhundene den traff og det var slitsomt for vi måtte jo passe på å kalle ham inn i god tid før han oppdaget møtende hunder i tilfellet det var hanner. Velger du tispe sørg for å venne henne til å gå med truse inn under løpetiden, så slipper du blodsøl i tre uker... :oops: Uansett hva du velger vil du helt sikkert bli positivt overrasket over hvor spennende en RR er!!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

valgte hannhund jeg

Innlegg siljealise » Lør Des 30, 2006 12:11 am

Jeg er oppvokst med bare hannhunder (mamma som synes løpetid er stress) og valgte hannhund rett og slett fordi jeg kjenner dem best. Og fordi det trengtes enmann i huset da, siden vi er tre jenter :smile:
Synes det er mer futt i hannene og at de er mer lekne og sprettne selv på sine eldre dager..
siljealise
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Nov 29, 2006 10:34 am
Bosted: Trondheim


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron