Gi meg dine beste hund-og-barn treningstips!

Moderator: Gunn Tove

Gi meg dine beste hund-og-barn treningstips!

Innlegg Elisabet » Ons Jun 02, 2010 8:19 am

Endelig! Jeg skimter tilværelsen med en ny RR der i det fjerne. Johoo!! Så nå er det på tide å børste støv av treningskunnskapen - og ikke minst kunnskapen om å ha valp i hus.... (13 år siden sist 8-[ )

Denne gangen blir det veldig anderledes enn forrige gang, for jeg har to jenter på 4,5 år som skal oppdras samtidig med valpen - det hadde jeg definitivt ikke sist! Så ser for meg at det blir en del nye situasjoner som ikke hadde falt meg inn å trene på tidligere..... ;-) Har begynt å lage meg en liten prioriteringsliste over øvelser og situasjoner det kan være greit å begynne å jobbe med / evt unngå eller forebygge med en gang, og nå trenger jeg tips fra dere som har/har hatt hund og barn i alle aldre sammen! Føler jeg beveger meg inn i ukjent territorium her...... Har ikke oppdratt hund og barn sammen før, og føler at det er veeeeldig lenge siden jeg hadde valp sist så den kunnskapen er definitivt ganske rusten!!

Har allerede fått tips av Hilde om innlæring av STOPP-kommando med alle mulige forstyrrelser og situasjoner, og så fant jeg et you-tube klipp med innlæring av "leave-it" med klikker i en annen tråd her. Begge øvelsene er på lista! I tillegg vil jeg self prioritere sosialisering og miljøtrening sterkt de første 2 mnd, innlæring av 100% (hvis det er mulig..... [-o< ) innkalling, og bindetrening inne for å forebygge vokting ved døra.

Men jeg vil gjerne har flere tips fra dere med erfaring hund og barn, hvis dere har. Feks:
- tips på øvelser som du var glad dere jobbet med,
- forebyggende arbeid du gjorde eller gjerne skulle ha gjort,
- eller tabber eller situasjoner du skulle ønske du hadde unngått.
- organisering av hverdag, hus, hjem osv

Kom igjen folkens! Rist godt ut av erfaringssekken nå :popcorn:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg hilde » Ons Jun 02, 2010 9:45 am

Kontakt Sissel, du ;-) Sebastian var ett år når de fikk Melvin og hun trente inn maaaange fine ting med ham som gjorde livet enklere for alle.
98008821 eller sissel@dahlogdaler.no
Har bedt henne skrive et hefte om treningstips med småbarn i hus men..... Folk er så himla opptatte! :razz:
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Elisabet » Ons Jun 02, 2010 7:45 pm

hilde skrev:Kontakt Sissel, du ;-)


Takk Hilde - det skal jeg jammen gjøre ;-) Må jo begynne å forberede meg litt :valp:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Holmorama » Ons Jun 02, 2010 8:58 pm

En ting er trening av hunden (leave it er en av de beste tingene jeg noen sinne har jobbet med Kinto pga barna!).

Men en annen ting er å lære opp barna:
- i en periode da hopping opp for å hilse var som verst fikk jeg barna til å sette seg ned på kne for å gi Kinto hodehøyde med en gang. Han fikk hilst på den måten han bare absolutt MÅTTE og barna slapp å bli hoppet på med skarpe klør osv osv.

- å ikke gjenta en kommendo gang på gang på gang når hunden ikke er det minste interessert.

- at hunden må ha fred når... her bare fyller du inn det som måtte passe.

- avvisning av hunden ved uønsket atferd: snu ryggen til osv.

Du har sikkert allerede har tenkt gjennom hvordan å forberede barna :smile:
Men ville bare gi et par tips om hva jeg har erfart.

Jeg tenker at barn ikke skal ha en lederposisjon på lik linje med oss voksne overfor hunden. Mer vennskap. Men barna kan på ulike måter vise hunden at de er litt over i rang, ved f.eks få lov å gi maten og gi kommandoen for at hunden får lov å spise. På den måten vil hunden skjønne at barna også kontrollerer noen goder og at litt pleasing den veien ikke er så dumt ;-)
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Elisabet » Tor Jun 03, 2010 7:18 am

Takk for tips Holorama - de var veldig matnyttige for meg :D Veldig enig i det med lederposisjon vs vennskap. Og for unger som er så små som mine og ikke har vokst opp med hund vil uansett det å prøve å være "leder" være helt unaturlig. Men jeg ser jo for meg at jeg får to små copy-cat'er her hjemme etterhvert, så de kommer sikkert til å prøve seg på å være strenge og bestemte med sine lyse barnestemmer... hehe... ;-) Har planer om at ungene skal få være med mye når jeg driver med grunndressuren - som hjelpere, belønnere, forstyrrelser osv slik at hunden lærer seg at det lønner seg å please dem ;-)

Holmorama skrev:- i en periode da hopping opp for å hilse var som verst fikk jeg barna til å sette seg ned på kne for å gi Kinto hodehøyde med en gang. Han fikk hilst på den måten han bare absolutt MÅTTE og barna slapp å bli hoppet på med skarpe klør osv osv.


Spennende innfallsvinkel! Ser at det absolutt er en smart måte å unngå at hunden får erfaringer på å hoppe opp. I hvilken aldersperiode var det? Førte dette alene til at han sluttet med hopping, eller drev du med flere tiltak samtidig?
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Holmorama » Tor Jun 03, 2010 11:20 am

At de satt seg ned var vel da han var rundt 4 mnd. Og vi gjorde det en liten periode. Samtidig holdt jeg og min samboer med konsekvent avvisning: snudde ryggen til han når han ville hoppe og med en gang han holdt seg rolig på alle 4 etter hoppingen snudde vi oss og ga han masse oppmerksomhet og kos.

Med ungene måtte vi bare gjøre det sånn for ellers ble de dyttet bort i vegg, møbler, ned på gulvet osv. Så det var også å spare dem for "vold" :smile:

Min minste jente er snart 4 år og en ganske liten forsvarsløs jente sett opp imot en 4 mnd gammel ridgeback.

En annen ting jeg gjorde. Jeg hadde bestemt meg for at Kinto ikke skulle være en sofahund og holdt en ganske streng linje på dette. Men han fant aldri helt roen på gulvet og barna fikk aldri noen kvalitetstid med han. Vi har en stor firkantet puff i stuen som er i sofahøyde. Den er nå hans sted. Han lurte seg opp mens eldstejenten min satt der, jeg skulle til å kommandere han ned. Men så oppdaget jeg hvor rolig han var (han forsøkte sikkert å være usynlig hehe). Så jeg lot han være der den kvelden og for første gang fikk jenten min en laaang kosestund med Kinto. Og siden den gang har han alltid kunne legge seg på puffen og jentene går dit når de ønsker å kose med han. Før det måtte han inn i buret hvis han ville ligge å slappe av - men buret er forbudt sted for mine barn å gå, der skal Kinto ha absolutt fred og ro, sitt fristed. Derfor er puffen en fantastisk ting for både hund og barn, mangen kvalitetsstunder der for alle parter :D
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Holmorama » Tor Jun 03, 2010 11:26 am

Nå vet ikke jeg når dere skal få denne valpen. Men jeg anbefaler å vente til sommeren er over. Vår/sommer er en deilig tid å ha valp på, fine dager til å gå ut på hyppige tisseturer, sitte ute og la valpen snuse rundt osv osv.

Men min erfaring med en RR + barn er at en årstid hvor man er påkledd er et absolutt must i den valpeperioden hvor hopping og biting pågår. Med all den hopping en RR gjør... Mine barn ville sett usannsynlig mye mishandlet ut hadde det vært sommer når de går rundt med skjørt og kjoler. Klær beskytter mot klør og biting! Så prøv å vente til høsten eller tidlig vinter er min anbefaling!
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Elisabet » Fre Jun 04, 2010 8:03 am

Holmorama skrev:Nå vet ikke jeg når dere skal få denne valpen. Men jeg anbefaler å vente til sommeren er over.


Blir i løpet av sommeren :sol1:

Vi får tåle noen ekstra "skrubbsår" denne sommeren. Vi bor uansett med skog, sjø, knatter og knauser utafor dørterskelen så ungene mine ser rimelig herpa ut etter skjørt og kjole-sesongen likevel - og så er det jo ikke så lenge før buksene kommer på igjen i dette landet :roll:

Så får det bli sterkt fokus på rotrening i alle situasjoner m ungene. Hmmm... mulig jeg skal starte med klikkeren fra første dag og belønne rolig kosing, rolig hilsing osv.... Tusen takk for tipsene!!
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Annette » Fre Jun 04, 2010 9:02 am

Elisabet skrev:
Holmorama skrev:Nå vet ikke jeg når dere skal få denne valpen. Men jeg anbefaler å vente til sommeren er over.


Blir i løpet av sommeren :sol1:

Vi får tåle noen ekstra "skrubbsår" denne sommeren. Vi bor uansett med skog, sjø, knatter og knauser utafor dørterskelen så ungene mine ser rimelig herpa ut etter skjørt og kjole-sesongen likevel - og så er det jo ikke så lenge før buksene kommer på igjen i dette landet :roll:

Så får det bli sterkt fokus på rotrening i alle situasjoner m ungene. Hmmm... mulig jeg skal starte med klikkeren fra første dag og belønne rolig kosing, rolig hilsing osv.... Tusen takk for tipsene!!


Du kan jo begynne å trene med klikkeren på ungene :) Det sies at det også fungerer :razz:
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Elisabet » Fre Jun 04, 2010 9:40 am

Annette skrev:Du kan jo begynne å trene med klikkeren på ungene :) Det sies at det også fungerer :razz:


hehe.... det gjør nesten jeg allerede :razz: Jeg sier: "Klikk! Bra Nora!" Gammel vane er vond å vende....... #-o
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron