2 hunder

Moderator: Gunn Tove

2 hunder

Innlegg Dolph » Fre Mai 28, 2010 11:13 am

Jeg har en ridgeback valp på straks 8 mnd.
Jeg har også nå fått tilbud om en valp til, en mindre blandingshund.

Har noen erfaring med flere under samme tak? Jeg er litt usikker, men har veldig lyst.
For da har bølla mi en lekekamerat hjemme og da er det kanskje litt morsommere for han.
Føler at det blir som søsken, det er kjedelig å være enebarn men i dette tilfellet er det kanskje annerledes?
"A dog is the only thing on earth that will love you more than you love yourself."
Dolph
 
Innlegg: 20
Registrert: Tir Mai 04, 2010 10:19 am
Bosted: Holt/Vestvollen, Skedsmo

Innlegg Simira » Fre Mai 28, 2010 1:20 pm

Det anbefales generelt sett å ha minst 2 år mellom hunder i hjemmet. Jeg har hørt om mange unntak, med ulike utfall.

Det blir to å oppdra, og tro meg, de påvirker ikke hverandre i den positive retningen, mest sannsynlig (bortsett fra at det nok blir mindre kjedelig å være alene hjemme :P ). Du risikerer at de blir mer opptatt av hverandre enn deg. De krever mye alenetid hver for seg for å bli like oppmerksomme og lydige for deg som de ellers ville blitt. Alenetreningen for hver enkelt blir mer komplisert. Og fra denne alderen og i et års tid kan det lett oppstå konflikter mellom dem når hormonene raser og rang skal prøves ut.

Det tar mer enn dobbelt så mye tid å ta to valper/unghunder.

Men om man har tiden, pengene og er forberedt på hva det krever, så kan det nok være både morsomt å givende. Jeg var selv veldig klar for en til da Odin var på den alderen. Noen få mnd senere hadde vi en stygg episode med en annen hund, som utløste en fryktaggresjon som har tatt mye tid og arbeid. Jeg er veldig glad vi bare hadde én da. Nå skjer jo ikke det med alle, men det er veldig betryggende å nå ha en voksen, grei hund når vi skal på med valp igjen, i stedet for to sårbare unge hunder som kan tippe i alle retninger når det gjelder personlighet.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: 2 hunder

Innlegg Elisabet » Man Mai 31, 2010 8:08 am

Dolph skrev:Jeg har en ridgeback valp på straks 8 mnd.
Jeg har også nå fått tilbud om en valp til, en mindre blandingshund.


Vil ikke anbefale det nå - "Bølla" di kommer nok til å ha minst en "bølle-periode" til før han/hun blir voksen. To valper i samme hus vil sannsynligvis gi deg mye herjing og tulling og en mye lengre valpetid enn du ellers får. Veldig lett å miste oversikten og styringen ved at valpene hører mer på hverandre enn på deg. Min anbefaling er å vente med hund nr 2 til førstemann er blitt ordentlig voksen. Først da vil du kunne oppleve en "hjelp" i å ha 2 hunder - og da er det gjerne motsatt vei: at den voksne "hjelper til" med oppdragelsen av valpen.

.... og ikke engang det er alltid noe man ønsker seg ;-)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron