Er det sånn valpekurs skal være???

Moderator: Gunn Tove

Er det sånn valpekurs skal være???

Innlegg Holmorama » Man Feb 15, 2010 9:54 pm

Første gang med valpekurs i dag (forrige mandag var det teori). Mulig jeg er sær, kravstor eller noe i den duren. Men jeg undrer meg. Nå vil jeg aller helst bare slutte :-? Og heller begynne på Fjellanger hundeskole er jeg egentlig ville gå, men hvor det ble fullt. Kan begynne på valpekurs når Kinto er 4 mnd jeg, bare jeg går et sted hvor jeg føler det er bedre tilrettelagt...

Området
På en parkeringsplass utenfor et kontorbygg. Den er måkt for snø, og det lå dunger av salt spredt utover, og sikkert salt over hele plassen som ikke var synlig. Det var et godt stykke fra en bilvei, men lite oversiktlig og jeg ville ikke sluppet Kinto løs der - dersom det var en del av kurset.

Opplegget
Kursholder ville at vi skulle ha hundene våre i bilene mens hun holdt foredrag om hvordan å gjøre øvelsene (kontakt og sitt + bli). Hun viste da med sin valp også. Hun pratet i det som føltes som en evighet (5-10 minutter). Ikke visste hun noenting om de forskjellige hundene som deltok; er de vant til å være alene i bil eller i bil i det hele tatt, har de bur i bilen? Jeg tok hunden min ut etter to minutter. Kinto er hverken vant til å være i bil, langt mindre å være alene i bilen - og ikke bur med... Glemmesak at jeg gjør ting behagelig og lettvint for kursholder. Valpekurs skal først og fremst være en positiv opplevelse for Kinto - og meg selv som blir stående og bekymre meg om Kinto (og bilens inventar) i stedet for hva kursholder står og jabber om.

Sosialisering
Hvor ble den av? Hilste noen få minutter i starten. Deretter være spredt. Inn i bilene med hundene, foredrag om øvelsen, gjøre øvelsen med hundene godt spredt, hundene i bil igjen, nytt foredrag, ny øvelse med hundene spredt. Og hadet.

Kursholders engasjement
Kursholder gadd knapt nok hilse på hundene. Ikke vet jeg om dette er vanlig. Jeg har vært på ett valpekurs før, 10 år siden, og kursholder der var megainteressert i å bli kjent med de ulike hundene på kurset. Pluss at hun viste stor interesse for deltakerne og bygget på deres ressurser. Nå kom jeg noen minutter for sent, men hun hilste hverken på Kinto eller hunden som kom etter oss. Og alt hun viste av interesse for deltakerne var "har dere øvd på kontakt hjemme?". Runden hun tok for å følge opp øvelsene når vi øvde for oss selv var heller ikke særlig givende.

Er dette vanlig eller er jeg bare kravstor?

Mitt forrige kurs, mulig jeg var heldig...
- megainteressert kursholder - altså interessert i både hunden og deg
- kursholder hjalp gjerne til med å vise på DIN hund dersom en eier synes noe var litt vanskelig på gjennomføre, ikke ha med egen valp som allerede er inndrillet på øvelsen for å vise
- avsatt tid til sosialisering, avsluttet alltid med å slippe hundene løse og la dem leke
- inngjerdet område, grusunderlag
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Tove-Mette » Tir Feb 16, 2010 9:10 am

Hei

Jeg håper og tror ikke at det er vanlig å holde valpekurs på denne måten. Det skal, som du sier, være en positiv opplevelse for valpen og deg. Det er jo ikke det når du står og bekymrer deg for Kinto mens han er alene i bilen. Jeg hadde ikke fått med meg så mye av det kursholder sa hvis jeg hadde vært i den situasjonen.

Jeg synes også det er et minstekrav at kursholder gidder å bli kjent med valpene (og eierene). Jeg synes absolutt ikke du er sær eller kravstor som reagerer på opplegget på dette valpekurset. Det at du er misfornøyd og kanskje ikke så entusiastisk smitter over på valpen, og jeg kan ikke se at det blir noen positiv opplevelse for noen av dere - heller det motsatte. Og valpekurs skal jo være GØY!

Jeg hadde nok, som deg, vurdert å slutte. Jeg ville ikke ha fortsatt på et kurs jeg ikke var fornøyd med.

Lykke til :smile:
Tove-Mette
 
Innlegg: 138
Registrert: Ons Jul 12, 2006 1:33 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Simira » Tir Feb 16, 2010 11:50 am

Først og fremst er det jo din egen følelse for kurset som er viktig.

Når det gjelder sosialiseringen, så vil jeg si at en del valpekurs er opptatte av at valpene IKKE skal leke, spesielt ikke før, og helst ikke etter kurset. Dette er fordi hundene skal lære å jobbe med andre hunder i nærheten, og ikke lære at kurs = lek. Skal de skje, så ihvertfall etter kurset, og gjerne et litt annet sted enn selve kursplassen.
Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg mener om det... kommer vel litt an på om man får mye sosialisering ellers eller ikke, tenker jeg.

Men det er jo viktig at kursholder kjenner individene på kurset, med deres egenskaper. Alle hundene må jo trenes forskjellig, med forskjellige krav og målsetninger!


Hvis du ikke føler at dere tjener noe på å gå dette kurset er det kanskje like greit å la være? Det er mye bortkastet tid.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Gnubel » Tir Feb 16, 2010 1:16 pm

Jeg ville slutta, og bedt om pengene tilbake hvis du har betalt. Det der holder ikke mål. Bare det at hun holder på på en salta plass er vel uakseptabelt.

Ellers syns jeg du skal trene litt på å ha hund i bur i bil, det kan vel være praktisk. Ikke at du skal går fra med bilen i solsteika, men du burde jo kunne kjøpe drivstoff uten at hunden spiser nakkestøtta.
matfar til en gårdsblanding, Frøya (født 18.2.2001), og en RR, Kiboko (født 15.12.2009)
Gnubel
 
Innlegg: 86
Registrert: Tor Mar 05, 2009 9:02 pm

Innlegg Letao » Tir Feb 16, 2010 1:25 pm

Du må selv føle på det - men kan gi noen betraktninger rundt kurset (ut at jeg kjenner til det) som kanskje gjør at du ser det fra andre vinkler?

Å ha hunden i bilen mens kursholder forklarer øvelsene i 5-10 minutter syns ikke jeg er kjempeille. Hun ville vel forsikre seg om at alle fikk med seg øvelsenes innhold før dere testet dem ut, uten at alle ble distrahert av sin egen eller andres valper. Kinto tåler nok 5-10 min i bilen, men såklart - blir du distrahert, så får du jo ikke med øvelsen heller. Kanskje se på det som nyttig bil/alene-trening for Kinto?

Sosialisering - dette var ikke en del av mitt valpekurs, for som Simira sier, mange mener at på kurs skal man ikke leke, men trene uten å bry seg om andre hunder. Så tror det varierer veldig fra kurs til kurs. Noen har frislipp før/etter, andre ikke i det hele tatt.

Kursholders interesse - jeg vet ikke, men kursholdere jeg har hatt har heller ikke hilst overstrømmende på hunden. De har vært interesserte, men bare hilst kort eller nesten oversett hunden litt og snakket med fokus på meg. Kanskje fordi på et valpekurs er alt nytt og spennende for valpen, og det siste du trenger er at instruktøren blir kjempepopulær hos valpen og bare vil til henne i stedet for være med deg? De kursene jeg har vært på skal i hvert fall kontakt mellom hund og eier være det viktigste.

Og det med å vise øvelsene på din hund - vel, jeg har hørt at nettopp det skal ikke en instruktør gjøre. Jeg har opplevd at noen har vært så "snille" og skulle vise meg hvordan det skal gjøres.. uten at jeg spurte. Det hjelper ikke at instruktøren får det til - for hunder reagerer ofte annerledes når en fremmed sier/gjør ting.

Men syns såkalrt de skal være interessert i deg og din hund, sånn at med utgangspunkt i rasen og det du forteller skal kunne gi litt råd spesielt for dere. Råd til en med fuglehund vil jo variere litt fra råd gitt til deg med RR vil jeg tro.

Jeg ville gitt det en sjanse til - og husk, du kan likevel gjøre kurset til en positiv opplevelse for deg og hunden din. Bare utnytt at det er masse forstyrrelser rundt og terp kontakt og enkel øvelser. Er du derimot uenig i selve treningsfilosofien og syns kurset gjør ting "verre" så er det ikke verre enn at du slutter.

Lykke til.
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Holmorama » Tir Feb 16, 2010 1:35 pm

Er litt greit å bli moderert i fht min opplevelse av i går, mulig også PMS gjør til at min toleranse er noe lav :mrgreen:

Jeg fikk da øvet på det som var planen. Og akkurat det fungerte fint.

Men summen er likevel at dette ikke var noe kjekt. Det kolliderer med hva jeg hadde forventet meg.

Har jeg en hund som er umulig å få til øvelser på hjelper det fint lite at en annen viser på en inndrillet hund. Da trenger jeg hjelp til å vise min hund tegningen, når jeg ikke klarer det selv - og så kan jeg male bildet ferdig etterpå med min Kinto :cool: Ikke det at dette var et problem i går. Men i hodet mitt er dette en løsning jeg kunne tenke meg, og denne kursholderen inviterer ikke til noe slikt såvidt jeg kan se...

Har kontaktet Fjellanger hundeskole og bedt om å bli skvist inn der. Kan ikke de gjøre dette vet jeg ikke hva jeg gjør. Om jeg skal leve med dette valpekurset på en parkeringsplass dekket av salt, eller om jeg skal skippe hele greien. Vet ikke om andre valpekurs i Bergen for øyeblikket.
Masithela's Quality Kinto, født 25.10.09, kom hjem til oss 22.01.10.
Holmorama
 
Innlegg: 98
Registrert: Ons Des 09, 2009 8:32 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Letao » Tir Feb 16, 2010 2:06 pm

Bra du fikk plass på Fjellanger da (ref den andre tråden) - er jo viktig å trives der man skal gå! og lykke til på valpekurs! :) Det SKAL jo være mest mulig morsomt å holde på med hund - enig i det!
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron