Kloklipping...hyl og skrik!!

Moderator: Gunn Tove

Kloklipping...hyl og skrik!!

Innlegg lakkmus » Man Feb 16, 2009 3:06 pm

Nå er valpen vår 3mnd og vi har klippet klør 2 ganger,men dt var jaggu ikke en trivelig opplevelse.Det er første gang jeg har hatt en hund som er livredd for dette. Han blir hysterisk og hyler og prøver å vri seg unna,dt endte med at han måtte holdes. masserer beina hans hver dag slik at han blir vant med berøring,men håper han vokser dette av seg. Har ikke snakket med oppdretter om dette(kanskje de hadde tatt for mye en gang). Noen tips ??
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA

Innlegg Letao » Man Feb 16, 2009 10:19 pm

Jeg klipper klør når hun er utslitt etter en god tur eller mental trening el noe.
Jeg startet med å bare holde klotanga inntil labbene, og klippet ingenting før vi hadde gjort det noen kvelder. I tillegg "varmer" jeg klotanga i hånda så den ikke skal være kald og ekkel.. Når jeg begynte å klippe tok jeg bare en pote av gangen, fortsatt kanskje jeg nøyer meg med kun fram-/baklabber av gangen for å ikke pushe det. Men hun bryr seg egentlig ikke.

Kanskje dere bare må starte helt på ny hvis han reagerer så fælt? Bruk god tid, og la han oppleve at det ikke er farlig. Belønn med noe ekstra godt når han er rolig og dere har klotanga inntil/klipper én klo og så utvider dere?

Lykke til i hvert fall! :)
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Annette » Tir Feb 17, 2009 6:29 am

Her har vi hatt en skikkelig sjau med kloklippen. Noe av grunnen har tydeligvis vært at han er forferdelig kilen på forlabbene, og så blir han veldig ukomfortabel med alt som heter å bli holdt fast - bortsett fra når det gjelder kos, da :)

Det jeg har gjort er å klippe litt her og litt der, håndtere labbene og rose hver gang jeg får lov, og lage fest ut av det de gangene jeg har fått tatt noen klør, og prøvd å variere situasjonene vi klippa i til vi fant den beste.

Nå har jeg ingen problemer, så lenge vi klipper med meg sittende på gulvet, og klipping av en labb av ganga mens han står på tre ben ved siden av meg. Da står han stille så lenge jeg ikke holder fast annet enn den poten jeg klipper på. Har han kontroll med beina godt under seg, så ble det ikke en gang noe styr da jeg klippa nerven for et par ganger siden.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg MariaHelene » Ons Feb 18, 2009 6:29 pm

Veldig lurt å gjøre det etter en tur, hvis hunden har gått i sne blir neglene ekstra myke og lettere og klippe i tilleg, pluss att neven trekker seg lengere inn ;)

Leo var litt engstelig for det før, pappa klippa en nerve på han (anbefales ikke) så d kan være lurt å kjøpe "blod stopp" å ha i beredskap ( det blør no inni hampen)

Merker att jo mindre oppstyr jeg lager jo bedre er det.. jeg reiser meg henter saksa og bare klipper, uten å dulle og trøste. også har jeg noe kjempe godt på lur som han får når vi er færdi, og han er den stolteste hunden i værden :mrgreen: hvis hunden er redd så er det jo best å ta litt hver dag (så mye du får lov til lizm) også skryte og belønne masse ettepå.

men klart er jo sikkert vanskeli hvis hun er fryktelig kilen på potene :oops:
Maria Og Leo
MariaHelene
 
Innlegg: 186
Registrert: Fre Jan 06, 2006 2:38 pm
Bosted: Bodø

Innlegg calm » Ons Feb 18, 2009 11:15 pm

Kito ylade och skrek också när vi skulle klippa klorna när han var i den åldern. Han kastade sig hit och dit och ålade sig ur mitt grepp. Inga lock och pock och godis hjälpte, och kanske hade jag till slut inte nog med tålamod :oops: Hur som helst, det duger ju inte att inte kunna klippa klorna. Jag tog helt enkelt valpen i ett järngrepp, och använde också mitt ena ben för att hålla honom nere, liggande på sidan. Sen klippte jag resolut alla klorna, trots att han lät som om jag höll på att ta livet av honom. I början var jag noga med att bara ta en flisa på varje klo så att jag inte skulle nudda pulpan. Efter bara ett par gånger med den bestämda metoden så började han slappna av och det fungerade bra. Jag ger också extra god läckerbit som belöning när allt är klart.

Jag har dock läst på andra forum att folk har goda erfarenheter av att klicka in kloklippning, om ni hellre vill prova den metoden. Klick och godis för att hålla en tass, sen röra vid klon osv tills man kan klippa.
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg calm » Ons Feb 18, 2009 11:23 pm

MariaHelene skrev:Veldig lurt å gjøre det etter en tur, hvis hunden har gått i sne blir neglene ekstra myke og lettere og klippe i tilleg, pluss att neven trekker seg lengere inn ;)


Intressant tips! Vi har ju inte snö så ofta, men just nu ligger det ett tunt vitt täcke ute. Detta ska jag prova imorgon när vi ska ha veckans kloklippning :smile:

Jag har flera gånger råkat nudda pulpan på Kito. Det har jag aldrig gjort på mina andra hundar. Men ridgebackklor verkar växa ovanligt mycket :-? Helst vill man ju hålla dem vältrimmade, så kan man få pulpan att dra ihop sig lite är det ju toppen.
calm
 
Innlegg: 97
Registrert: Søn Mar 30, 2008 5:33 am
Bosted: Skåne, Sverige

Innlegg lakkmus » Fre Feb 20, 2009 7:08 pm

Takk for mange gode tips! Jeg har alltid klotanga liggende fremme ved siden av gostolen vi hviler i. Har faktisk prøvd med å klype med neglen i klørne når han sover og fikk da reaksjon på dt! Gobiter frister ikke i denne situasjonen,han blir direkte grinete etter denne opplevelsen. Han er ikke kilen eller på annen måte redd for potene sine,synes dt er godt å bli massert. Vi prøver nå metoden med å belønne for at vi får holde klotanga foran beina,så får vi håpe dt beste :smile:
lakkmus
 
Innlegg: 23
Registrert: Lør Sep 13, 2008 7:43 pm
Bosted: RISSA


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron