Valp og voksen hund og leking innendørs

Moderator: Gunn Tove

Valp og voksen hund og leking innendørs

Innlegg Jannicke » Søn Jun 15, 2008 9:32 pm

Hei!
Har en RR-tispe på 7 år og en valp som nå er tolv uker. Lurer på om det er galt at disse får leke mye med hverandre innendørs, og med "galt" tenker jeg på om det stresser opp valpen? Siden det ofte blir anbefalt at vi mennesker ikke skal leke mye med valper innendørs fordi det gjør dem oppgira og gjør det vanskeligere for dem å roe seg. Med mye mener jeg ca tre ganger daglig, og de kan av og til holde på i over en time. Samspillet mellom dem er veldig bra og tispa har bidratt effektivt med å lære valpen bitehemming. Men det blir jo en del brytekamper og lignende RR-leking selvfølgelig. :D Er kanskje verd å nevne at de ikke løper rundt hysterisk, blir det på det nivået blir jeg nok å si ifra uansett. Må også nevne at når været er bra er de også mye ute og de får begge tur hver dag. Den voksne tispa får gjerne en lengre tur eller at jeg for eksempel sykler med henne. Så de gjør det nok mest fordi de synes det er veldig morsomt. Forresten artig å se hvor mye den voksne tispa har blomstret opp og blitt skikkelig leken igjen etter at valpen er kommet i hus. :D

Sakens kjerne er vel at jeg ikke har lyst på en overstresset valp/unghund i fremtiden. Og om det er noen her som har erfaring med to hunder og om jeg burde begrense lekingen allerede på dette stadiet før jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste og får en hyper unghund?

Hilsen Jannicke
Jannicke
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Okt 23, 2005 9:08 pm
Bosted: Bodø

Innlegg Irene » Man Jun 16, 2008 11:09 am

Jeg har ingen erfaring med to hunder - men har jo observert noen endel ganger da ;-) . Jeg syns du skal la de leke jeg - på dine premisser. De "kjemper" vel mest nede på gulvet? 7 åringen liggende og valpen stående, mye labber og høye gap osv? La de leke litt - og gi spes valpen en timeout etter litt. Tror de har godt av det jeg.
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Jannicke » Tir Jun 17, 2008 10:44 pm

Hei og takk for svar. Det meste skjer på gulvet ja, med "biting" og gaping og rare lyder.. :D Tror også jeg bare skal la de holde på ei stund til, iallfall til han blir litt større. ;-) Tar en time-out på han når det bli for mye lyd og/eller hun på 7 ikke vil mer. Da bjeffer han høyt imot henne. Og jeg som har hatt en RR i 7 år som aldri bjeffer og trodde alle var sånn.. :roll:

Det er forresten en av valpene fra shavano kullet som jeg tror du var med på å ta imot når de ble født.
Jannicke
 
Innlegg: 39
Registrert: Søn Okt 23, 2005 9:08 pm
Bosted: Bodø


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron