Valpelisens

Moderator: Gunn Tove

Valpelisens

Innlegg Annette » Man Jan 15, 2007 10:05 am

Jeg sitter her og lurer litt på når jeg skal regne med at Salis valpelisens går ut? Han blir stadig frekkere i trynet ovenfor Zeta og jeg venter nesten på at hun skal ta ham og sette ham på plass snart. Ikke er jeg bekymra for det heller, for hun er flink når hun setter på plass, og jeg ser heller at hun gjør det enn en fremmed hund, for å si det sånn.

Hva er deres erfaring?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Irene » Man Jan 15, 2007 10:59 am

:-k Når du sier valpelisens-hva tenker du på? Hvor lenge valpen "kan gli på" å være valp?
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Annette » Man Jan 15, 2007 11:10 am

Irene skrev::-k Når du sier valpelisens-hva tenker du på? Hvor lenge valpen "kan gli på" å være valp?


Ja :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Hefo » Man Jan 15, 2007 11:44 am

Nå har ikke jeg den helt stor erfaringa men jeg var på er seminar med Turid Rugaas for litt siden og hvis ikke jeg husker helt feil så kan krapylene ha valpelisens leeenge. Iallefall til de er 6 mnd. (jeg kan ta feil)

Min forrige hund "tok" ALDRI Nala da hun var valp. Den gikk bare å la seg en annen plass da terroristen :twisted: startet. Og så på meg med et blikk som sa :hjelp:
Kan det være årsaken til at hun tidvis kan oppføre seg som en bølle?? :-k
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg lbend-d » Man Jan 15, 2007 4:18 pm

Zera er nå 6 mnd og HAR hvalpelisens ennå, og jeg tror hun kommer til å ha den leeeeenge :-? Kasan lar jo henne få lov til alt, bortsett fra at hun ikke får lov å røre lestene til "far". De må hun ligge langt unna hvis kasan ser dem. Ellers kan hun få alt annet - til og med maten hans kan hun bare ta, så vi må passe på dem mens de spiser. :valp:
Linda,Kasan og Zera
lbend-d
 
Innlegg: 343
Registrert: Tir Des 13, 2005 8:04 pm
Bosted: ankenes,Narvik

Innlegg Annette » Man Jan 15, 2007 4:30 pm

lbend-d skrev:Zera er nå 6 mnd og HAR hvalpelisens ennå, og jeg tror hun kommer til å ha den leeeeenge :-? Kasan lar jo henne få lov til alt, bortsett fra at hun ikke får lov å røre lestene til "far". De må hun ligge langt unna hvis kasan ser dem. Ellers kan hun få alt annet - til og med maten hans kan hun bare ta, så vi må passe på dem mens de spiser. :valp:


OK. Tror kanskje Sali ikke er like heldig.

Han får stadig kjeft av Zeta han...særlig når det gjelder å sette seg på henne eller stikke snuten helt oppi hennes når hun ligger og sover...uten at det ser ut til å ha noen særlig virkning.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg TCK » Ons Jan 17, 2007 11:58 am

Det er nok ikke til å stikke under en pote at tispevalper (eeh... tisper generelt) har en særstilling ift voksne godmodige hanner... Ser akkurat det samme hos oss; Vesla kommer unna med det aller meste, og det er som regel JEG som setter meg mellom og passer på at Påsan får ha gnagebein og egen seng i fred. Men det har også endret seg hos oss ettersom Frøkna vokser til; da hun kom syns Eldsten at hun var veeeldig slitsom og masete, og han gikk stort sett bort når hun kom og la seg i næheten av ham (enten med et oppgitt aawwwff eller et dypt sukkk) mens jeg nå ser at det er han som veldig ofte legger seg intil henne på sofaen, og de får bare mer og mer glede av hverandre, både i lek og nærhet.

Men det du kan trøste deg med, Anette, er at erfaringsmessig får man ikke bedre hanner enn de som er oppdratt av tisper! Jeg får hele tiden høre hvilken gentleman Zeton er overfor både unge og gamle tisper vi møter. Han er høflig, tålmodig og galant, og lar dem være hvis de krever det. (ja, du kjenner ham jo!) Og selv om jeg gjerne skulle tatt æren for denne siden av ham, vet jeg at jobben ble gjort av to spreke blandingstisper, Sina & Karma, som Zetu nærmest vokste opp sammen med. Han var sammen med dem flere ganger i uka, og da fortrinnsvis innendørs. Det er et råd jeg gir mange eiere av hannhundvalper; finn en trygg voksen tispe og la dem være sammen over noen timer INNE. Det er helt utrolig hva guttevalpene lærer av det!

Og når det gjelder valpelisens gjelder den som regel minst til fem-seks mnd alder, og overgangene er alltid flytende da det avhenger av hvem han treffer, om den andre er tålmodig med unge kjekkaser og hvor tøff i trynet Sali føler behov for å være. De flyter litt fram til de runder året, men lisensen går nok ut før det... Du vil merke det ;-)

Tonje & yndlingsene.
http://zetu.blogspot.com/ - Vår trøst og støtte.
http://ninija.blogspot.com/ - For alltid en del av oss..
TCK
 
Innlegg: 190
Registrert: Tir Sep 14, 2004 9:20 am
Bosted: Østerås


Gå til Valpen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron