utstillingsbånd

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

utstillingsbånd

Innlegg løvehund » Tir Mai 30, 2006 5:47 pm

Hei. Nå er det snart tid får utstilling og vi øver hjemme i hagen.
Jeg bruker de berømte tynne utstilingsbåndet, og jeg tror ikke Kia liker det noe særlig..
Problemet er at jeg ikke får fart på henne når vi skal springe...hun blir liggende etter meg...! Men med en gang hun får på seg det vanlige båndet, springer hun som en dressurhest :dog1:

Noen tips?

Men er det "påbudt" med utstillingsbånd? Og vil dommeren seg dumt på oss om vi stiller opp med et mer daglidags:)?
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Re: utstillingsbånd

Innlegg Annette » Tir Mai 30, 2006 6:03 pm

løvehund skrev:Hei. Nå er det snart tid får utstilling og vi øver hjemme i hagen.
Jeg bruker de berømte tynne utstilingsbåndet, og jeg tror ikke Kia liker det noe særlig..
Problemet er at jeg ikke får fart på henne når vi skal springe...hun blir liggende etter meg...! Men med en gang hun får på seg det vanlige båndet, springer hun som en dressurhest :dog1:

Noen tips?

Men er det "påbudt" med utstillingsbånd? Og vil dommeren seg dumt på oss om vi stiller opp med et mer daglidags:)?


Få hunder liker utstillingsbåndet før de blir vant til det. Om du har tenkt å stille henne mer enn denne ene ganga, så bør du nok bruke det.

Er det en måte du kan modifisere løkka sånn at den ikke strammer helt inntil? Ros masse når hun bare gjør en antydning til riktig, og sørg for at det tynne båndet handler om ros og godbiter mer enn noe annet. Og husk korte korte treningsøkter, men heller mange av dem.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Hefo » Tir Mai 30, 2006 6:25 pm

Nala likte heller ikke det tynne, men vi gjorde som Annette foreslo, korte men mange økter med det på.
Nå bryr hun seg ikke i det hele tatt... :D
Hilsen Hege og Nala :pote:
Hefo
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Okt 19, 2005 1:57 pm
Bosted: Kirkenes

Innlegg Irene » Tir Mai 30, 2006 7:41 pm

Bruker du det av kjetting eller det av....eh...."tykk tråd"? Kan være at kjetting er ekkelt, men at det andre :oops: funker bedre? Verdt et forsøk...
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg løvehund » Tir Mai 30, 2006 8:23 pm

Jeg bruker det av "tykk tråd.
Jeg tar meg kun en par runder her på gårdsplassen nesten hver dag.
Så mye trening om dagen blir det ikke. Jeg har godbit i hånden, og gir henne når hun er flink( når hun stiller opp el viser tenna)...men hun er treig som et esel 8-[

Utstillinga er sankthanshælga, så vi må jo øve litt .

Har kun stilt henne ut en gang før, da var hun året. Ble kasta ut av ringen, da hun nekta å vise tenna til den portugiske dommeren som var så jæ... brå. Men jeg fikk springe med henne og han vurderte utseende hennes. Så nå satser vi på en norsktalende dommer [-o<
" Need more ringtraining", sto det på "arket" :-k som jeg fikk av dommeren. hehe :D ( så nå lurer jeg på om jeg skal sende samboeren i ringen \:D/ )
Kia og Linn
"Alt for Rognan"
løvehund
 
Innlegg: 76
Registrert: Fre Apr 15, 2005 7:35 am
Bosted: Rognan, nordland

Innlegg Heiditr » Ons Mai 31, 2006 7:23 am

Stitch'en har STOR aversjon mot kjetting, rister på hodet, sakker akterut og må omtrent dras med. HAr faktisk opplevd at han har inntatt posisjonene "spread eagle" inne i ringen... :oops: Dommer'n kommenterte "needs to settle down a little bit" hehe. Men det var ikkje bandet, det var DAMER DAMER DAMER problemet. ;-)

Vi har stilt Stitch med eit heilt vanleg skinn-strup, og ikkje fått kommentar på det. Men så fekk vi tak i eit utstillingsband i skinn, men dei er jo uten strup, og med ein ung gutt full i hormoner og damer i nærheten... sukk, stakkars fingrene mine. Det bandet er heilt ok for han, bare eg som må følge ekstra godt med mens vi er i ringen. SIkkert eg som ikkje er så proff endå.

Det aller viktigaste som vi har endra er kven som løper med Stitch... Ikkje for å være sånn ekkel sjølvtilfreds :roll: men han løper 10x bedre med meg enn andre. Trenger ikkje dra eller noko som helst, trenger bare å henge på, eg. Utfordringa ligger i å løpe fort nok, bandet er ikkje stramt når vi to løper, bare farta mi som ikkje er stor nok. :hjelp: kjenner meg slik etterpå [x]

No skal eg ikkje ta meg vann over hodet her, har bare løpt på 2 utstillinger. Det værste er å stille opp bikkja. Han har på eit eller anna tidspunkt funne ut at "stå peeent" er det samme som å samle potane på minst mulig flate UTEN å falle overende. Var det ikkje nokon som nemnde at bikkja kunne likne på ein kamel når stå pent var sagt? Ser det for meg, altså. Fleire gongar for dagen. Kunne nesten vore på sirkus, vi :D

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Hanne » Ons Mai 31, 2006 8:01 am

Etter 15 års erfaring med utstilling av RR, kan jeg bare si at de tynne utstillingsbåndene av tråd(tau) er UBRUKELIGE [-X
Man vil garantert en eller annen gang oppleve at hunden kommer seg ut av det, ryker det, eller man får kjempe vondt i hendene selv av å holde denne grusomt tynne skjærende tråen :twisted: De fleste bruker som regel masse tid i ringen på å rette på og stramme inn båndet og det funker dårlig.
Jeg bruker KUN et tynt kjetting strup, med et kort kobbel, perfekt =D>
Full kontroll på hunden i ringen og gode korrigerings muligheter ved løping.
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus


Gå til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

cron