Er det greit å kjøpe RR og ikke bruke den i utstilling?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Er det greit å kjøpe RR og ikke bruke den i utstilling?

Innlegg _Marte_ » Fre Feb 24, 2006 3:33 pm

Jeg har etter anbefaling så å si bestemt meg for å kjøpe meg hund av typen RR.
Rett og slett fordi det høres ut som en type hund som passe for meg.
Saken er den at jeg har ikke tid til å holde på med noe særlig utstillinger med hunden.
Og i og med at man skal bruke hunden til det den skal brukes til, skal RR brukes til utstilling, og er det greit å kjøpe seg en UTEN å stille ut? :neutral:

På forhånd takk! :D
MVH Marte
_Marte_
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Feb 24, 2006 3:28 pm
Bosted: Fetsund

Re: Er det greit å kjøpe RR og ikke bruke den i utstilling?

Innlegg Annette » Fre Feb 24, 2006 3:45 pm

_Marte_ skrev: Og i og med at man skal bruke hunden til det den skal brukes til, skal RR brukes til utstilling,


Kan, ikke skal.

og er det greit å kjøpe seg en UTEN å stille ut?


Selvfølgelig :D I de aller fleste kull er det i tillegg noen valper med små eller store feil som gjør at de ikke er av utstillingskvalitet, så vil du unngå press og mas så kan du jo ta en sånn en. Slike feil er ofte så små i øynene til folk flest, at ingen vil legge merke til det en gang.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Heiditr » Lør Feb 25, 2006 10:05 am

Ja, ja og atter ja.
Første RR som kom i hus havna tilfeldig på utstilling fordi oppdretter ønska det, og vi vart hekta. Nr to vart kjøpt fordi vi ønska ny RR, og da var livssituasjonen sånn at å reise på utstilling ikkje var aktuelt, så ha hadde både haleknekk og 'tenna på tørk', men fortsatt et fullgodt familiemedlem. Denne gangen, med nr 3 ønska vi muligheten å reise på utstilling igjen, og kjøpte med henblikk på det. Og jammen traff vi eksterørmessig bra...
Poenget mitt er at utstilling er bare en liten del, hyggelig at bikkja er vakker på utsida, men det hjelper så lite dersom det ikkje er bra det som er på innsida. Det er det aller viktigaste! Og eg meiner at å anskaffe seg ein hund bare fordi den ser pen ut er skivebom.
Når vi går på støylen en goværs dag treffer vi alltid andre, og kommentarer på bikkja kjem alltid. Dei som varmar hjertet mitt mest er nå det gjeld at hunden er velholdt, pelsen fin og oppdragelsen god, ikkje "åh, så pen hund, ein sånn vil eg og ha!" Kanskje snevert av meg, men eg e no ein gong slik.
Så anskaff deg gjerne en RR, å gå på utstilling er så absolutt ikkje nødvendig.

Heidi
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Chryssi » Lør Feb 25, 2006 11:57 am

RR er ikke skapt for å brukes til utstilling :-? det er en vakt/jakt hund og skal man "bruke den til det den skal brukes til" så bør man f.eks ut å gå spor ;-) og det er det jo nesten ingen som gjør :neutral:

hva vil du bruke den til da? :smile:

enig med de andre her som sa at hvis du vil slippe "mas" om at du skal stille ut hunden så bør du se etter en med eksteriørfeil. feil på ridge, ridgeløs, haleknekk, hvite labber osv.. akkruat like god for det :)

Når det er sagt så tror jeg ikke det er så forferdelig mye mas man får av å ha en "korrekt" hund heller. de fleste oppdretterene kan vel gjerne tenke seg at du stiller ut hunden en gang eller tre (ikke fordi den skal "brukes" til det, men fordi man gjerne vil ha avlsresultatene sine bedømt), men det har vel alle tid til iløpet av hundens levetid? (hvis ikke, hva har man da tid til egentlig?) her må man kanskje skille litt mellom å ta med hunden på en lokal utstilling et par ganger for å få den bedømt, og å "drive med utstilling".. vi som har ustilling som hobby er gjerne på 5-15 utstillinger hvert år, bruker mye tid, alt for mange penger og kjører maange mil land og strand.. og det er det ingen oppdrettere som vil forvente av deg!
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm

Innlegg Hege » Lør Feb 25, 2006 12:13 pm

RR er ikke skapt for å brukes til utstilling :-?


Er nok ingen dyr som er skapt for det formålet, nei... For vi håpe da :neutral:
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Zinda » Man Feb 27, 2006 10:16 am

Zinda-mor er "halvpris-bikkje" med haleknekk, men et ufattelig fint familiemedlem! Vi stilte på en utstilling "bare for å vise de andre i kullet at vi også var "pene", men det endte ikke på førsteplass med diverse bim'er og bir'er kun en blå sløyfe (ja, nå kan dere le for jeg aner ikke hva en blå sløyfe betyr!) og dommeren fikk aldri tatt på halen hennes, så kritikken er feilfri og uten at haleknekken er nevnt. Enig med Heiditr at det er deilig med kommentarer på en flott og velholdt/veltrent hund :D
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Zinda » Tir Mai 30, 2006 11:04 am

;-) PS: vi har hytte ved Gansvika....
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo


Gå til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester

cron