Råd om løping!?

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Råd om løping!?

Innlegg Ida » Man Aug 16, 2004 3:59 pm

Stilte Victor i helgen og fikk KJEMPE gode kritikker, men bare blå sløyfe fordi han ikke viser seg godt nok... Har bare stilt noen få ganger før og da i junior og unghund, så det har ikke vært stilt så strenge krav til akkurat dette med løpingen.

Jeg forsøker å få Victor til å ta "lange steg" som dommer etterlyser, men enten jogger han, og hvis jeg øker farten slår han over i galopp. Har forsøkt å få han til å løpe ordentlig i 3 uker før utstillingen, men han løper rett og slett ikke sånn. Kanskje han mangler en gangart? ;-)

Noen lure tips? Har forsøkt å sykle en del, men det samme er her. Enten trav eller galopp. Jeg er ikke noe utstillingsmenneske, men etter gode kritikker og mange bra kommentarer hadde det vært gøy og fått det bevist og da er det jo dumt at løpingen skal ødelegge det da :mad:

Tror aldri Victor eller jeg blir utstillingsmenneske/hund. Jeg føler meg dust og Victor mislikte situasjonen skikkelig. Var rett og slett veldig trykt og stod inntil beinet mitt og snudde seg for å sjekke hvor nærme de andre var.... Men det er jo litt gøy å konkurrere å da!!! :ball:

Noen andre som stilte på Bjerke i helgen?
Ida&Victor
Ida
 
Innlegg: 189
Registrert: Tor Mai 27, 2004 9:35 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Hege » Tir Aug 17, 2004 7:08 am

Er mange år siden jeg ble "trent" på løping... Og det tok noen utstillinger før jeg i det hele tatt husket alt sammen igjen. Samtidig var ikke Fanikio noen rutinert hund han heller.

Men steg løser du ved å trene, hjemme. Dine steg må være lange... ja det kan se merkelig ut, men lang ut selv ved siden av han. Tren på å løpe i sirkler og frem og tilbake når dere finner et passende sted på turer.
For å "fortelle" Victor at nå skal han løpe pent, og nå trener dere, løfter du halsbåndet opp bak ørene for å strekke halsen hans litt. Skal som regel ikke mer til før de kobler etter hvert at dette "grepet", betyr at nå løper vi slik. Og når du da langer ut i hvert steg, vil han også prøve det etter hvert.

Prøv å finn en kennel (stor kanskje) i nærheten som kanskje har ringtrening og spør om du får være med? Trenger jo ikke være RR kennel. Mynder er fine å løpe med og ved siden av, uansett hund eller eier. ;-)

Lykke til!
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Zinda » Tir Aug 17, 2004 7:16 am

Jeg var der uten hund! Teit at jeg ikke beveget meg litt, for da kunne vi brått ha møtt hverandre! #-o Jeg satt sammen med Hanne & co (Shavano's) og der fikk jeg bl.a. hilse på Papi og Jorun :D Jeg var der fra 9-12, tok en runde i bodene, kjøpte sokker med RR til min mann og putret hjem på scootern min. En deilig dag og masse nyyyyydelige RR!!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Hege » Tir Aug 17, 2004 1:06 pm

psst... hvem ble bir og bim på bjerke da?

Kunne vært der vi også. Var en oppdretter som ringte oss og ville selge oss valp. Han skulle dit å "kvalifisere seg" som han sa ;-) og ville overekke valpen på samme tur. (var ikke her ifra). Men vi takket nei. Så den valper har nok en annen eier nå... Sånn er livet. :cool:
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Zinda » Tir Aug 17, 2004 1:57 pm

ja nå satt jeg der da med programmet og tittet på navnene og nummerene som fløy forbi, men hvem ble hva!?
:oops:
se her:
www.rhodesian-ridgeback.as/utstillinger ... 150804.htm
kanskje finner du det der? Hvis ikke hør med Hanne, hun noterte flittig hele tiden...
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Ida » Tir Aug 17, 2004 2:53 pm

Takk for smarte råd. Skal øve mer med "galopp-hesten" ;-)

Fikk ikke med meg hvem som ble hva jeg heller. Er ikkr sånn overinteressert, så når jeg var ferdig i ringen så vi på broren til Victor som vant championklassen og så ruslet vi rundt i alle bodene og kikket på lydighet (WOAW!).

Jeg kjøpte også RR sokker, kjøpte det siste paret i "damestr...", var det derfor mannen din fikk sokker og ikke du, Zinda? :roll:

En fin dag med masse RR. Det var hele 51 påmeldte! Var bare Dalmantiner og Rotweiller, som hadde så mange påmeldte... Men det var noen som trakk seg pga. dommerendring. Kan ikke for det, men det syntes jeg er skikkelig feigt. Man kan jo ikke bare stille for de dommerne man kjenner....
Ida&Victor
Ida
 
Innlegg: 189
Registrert: Tor Mai 27, 2004 9:35 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Hege » Tir Aug 17, 2004 3:01 pm

Men det var noen som trakk seg pga. dommerendring.
*fniser* kanskje det var blodig alvor og ikke bare moro lengre :cool:

Nei da... alle gjør som de ønsker.
Jeg har selv valgt å ikke melde på utstilling, fordi jeg ikke hadde tilitt til dommeren.

Men da gikk det litt på at jeg ikke gadd og kaste bort penger og tid, på en utstilling jeg var dømt til å "tape"... Og det fordi dommeren hadde sine favoritter. De er bare mennesker de også vet du ;-) Men det tar laaaaang tid å få oversikt over "hvilke dommere" i en rase. Så det var nok ikke lykkelige valpekjøpere som trakk seg tenker jeg :cool:
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Ida » Tir Aug 17, 2004 3:21 pm

Det ER blodig alvor... Blir helt stressa på utstilling, jeg. De hardbarka utstillerne stresser rundt med hundene sine og blir hysteriske hvis de taper..

De som trakk seg var ikke de som var med for morro skyld, nei....

Er enig med deg når det gjelder det å finne ut hvilke dommere som liker hvilke hunder. At de gidder å kaste bort så mye penger på å finne ut det... Men for noen er det livet og det er alltid de samme som er på alle utstillinger...

Jeg har stilt noen ganger i de forskjellige klassene, sånn for å få en tilbakemelding, mens han har vokst. Men i åpen klasse ble det nok litt for seriøst for oss, siden det er så viktig med bevegelser og alt det der... Skal prøve noen ganger til (mest fordi det er et supert sted og holde sosialiseringen vedlike, nå som han er 2 1/2 år, på treningsplassen føler han seg trygg, så det er ingen utfordring lenger).

Men jeg har ikke noen handler-karriere foran meg ;-) Er viktigere for meg at han fungerer på lydighetstreningen, for det er jo noe som betyr noe...
Ida&Victor
Ida
 
Innlegg: 189
Registrert: Tor Mai 27, 2004 9:35 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Hege » Tir Aug 17, 2004 8:47 pm

Jeg syns det er moro jeg da. Selv opp over i klassene. Men kritiserer aldri dommeren om hunden ikke får rød sløyfe, og da mener jeg med utsagn som "hun er kjøpt, eller de er kompiser"... Selv om enkelte dommere burde fått kritikk for ikke å kjenne rasen de dømmer godt nok. ;-)

Til det har jeg sett for mye dumme komentarer opp igjennom årene. Selvsagt blir noen dommere kjøpt med smiger, gaver eller andre ting... Det vet jeg, etter å ha sett det med egene øyne at forekommer. Men jeg tror ikke det er normalen, og tenker derfor aldri at det er en grunn til at min hund ikke skulle få den rette fargen på sløyfa.
Men det er klart det er alvor for enklete... det er jo penger å tjene på oppdrett (selv om mange vil benekte det!) Pratet med ei som har drevet oppdrett siden 1970 (og fortsatt holder på) for bare noen mnd. siden. Eldre dame, som bare humret over det tema. Det er mye penger, var svaret hun ga :smile:
Hege
tidl. RR eier.... Nå Grand Danois eier...
http://hector.hchh.net/
Hege
 
Innlegg: 569
Registrert: Lør Nov 22, 2003 11:13 pm
Bosted: Skarnes i hedmark.

Innlegg Irene » Tir Aug 17, 2004 9:35 pm

psst... hvem ble bir og bim på bjerke da? sa Hege.....

Garrys Choice Is Simsela Atlas ble BIM og Rex Ventors Helinn ble BIR.

Yess, yess, yess: følger med :---)
Tjollahopp ;O)
Irene
Moderator
 
Innlegg: 1137
Registrert: Tor Des 04, 2003 2:29 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Ida » Tir Aug 17, 2004 9:49 pm

Atlas er Victors prikklike bror! Vi kunne nok gjort det bra med trening....

Det er jo merkelig.. De er veeeldig like også fikk Victor blå sløyfe og Atlas vant... Men Victor jogget rundt med små skritt og stod overhode ikke rolig da dommeren så på han, så han tok seg nok ikke særlig godt ut ;-) Men vi fikk "veldig godt gemytt", for det var ingen andre hunder som jasset rundt og slo vekk armen til dommeren, da han skulle se på tennene :razz:

Han er jo ganske morsom og da!
Ida&Victor
Ida
 
Innlegg: 189
Registrert: Tor Mai 27, 2004 9:35 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Gjest » Tor Aug 19, 2004 8:36 am

IDA!
ha-ha, det var små størrelser på herresokkene, så når Roy tar de på siger de ned mot ankelen og det ser ut som Dachs!! Jeg tenkte også å kjøpe skiltet: Never mind the dog, beware of the wife! :mrgreen: Det passer så bra hos oss...
Gjest
 

Innlegg Zinda » Tor Aug 19, 2004 8:40 am

prøver igjen...
Jeg var innlogget på forrige innlegg, men kom opp som gjest ?!
Hilsen Zinda og Berit m/fam.
Zinda
 
Innlegg: 673
Registrert: Tir Jan 13, 2004 9:58 am
Bosted: Rødtvet, Oslo

Innlegg Chryssi » Tor Aug 19, 2004 11:55 am

zinda.. kan hende det har noe med flyttingen av forumet å gjøre :-? alt skal iallefall være i orden nå
Chryssi
 
Innlegg: 778
Registrert: Lør Des 13, 2003 8:11 pm


Gå til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester

cron