NYE UTSTILLINGSREGLER!!!

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Hanne » Tor Des 28, 2006 9:47 pm

Da blir det ikke delt ut cert nei :-?
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Gunn Tove » Tor Des 28, 2006 10:58 pm

Hmm, da kan det bli cert-tørke innen en del raser, spesielt de med mange påmeldte. Blir nok omveltninger ja! Var på Retrievertreff i kveld, og da diskuterte vi de nye reglene. Flat´ene som gjerne har 60-70 påmeldte hver gang vil nok merke det ja.
Men det spørs jo og om de med championer kommer til å stille de så mye nå. Hører mange snakker om at med en gang hundene deres ble championer så gikk alt så mye lettere. Da blir de ofte BIR/BIM etc. Nå blir det jo like strengt for de, egentlig. Er nok mange som heller lar være å stille enn å risikere en blå-sløyfe når de allerede er fullcertet.

Ja, nei ikke lett å si hvordan det blir. Det blir nå ihvertfall mye mer innviklet for nybegynnerne. Når de nå også må velge hvilken klasse de skal i. Jeg skjønner vel ikke helt hvorfor det skulle lønne seg å stille en hund i en høyere aldersklasse enn i den de egentlig er i. Er det ikke bare en fordel å være godt utviklet? Eller er det det at cert oftere deles ut til Åpen klasse hunder, enn yngre?
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Fre Des 29, 2006 6:53 am

Gunn Tove skrev: Er det ikke bare en fordel å være godt utviklet? Eller er det det at cert oftere deles ut til Åpen klasse hunder, enn yngre?


Det er vel en fordel for dem som bare trenger rødt i åpen klasse for å oppnå et av de andre championatene?
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Gunn Tove » Fre Des 29, 2006 9:26 am

Regelen er vel etter fylte år uansett, er den ikke? Ihvertfall viltsporchampionat (2 ganger minst 2. premie etter fylte 24 mnd), eller hvilket championat tenkte du på, Annette? Lydighetschampionat og agilitychampionat er minst en 2. premie etter fylte 15 mnd.
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Gunn Tove » Fre Des 29, 2006 11:40 am

Er du sikker på at det ikke blir delt ut cert da, Hanne? I Sverige (og Finland) blir vel cert delt ut til de som som blir plassert bak (selvom de ikke blir offisielt plassert) hørte jeg nettopp ei si. I Finland har de bare plassert 4 en stund, men cert deles ut fordi, hørte jeg. Selvom bare 5 plasseres nå tildags og, så plasserer jo dommeren bakover for det. Blir litt forvirret her!
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Hanne » Fre Des 29, 2006 2:16 pm

Siden vinner klassen blir borte og bare 4 plasseres i alle beste hannhund/tispe (og alle de andre klassene), vil det ikke bli delt ut cert om de 4 første i BHK/BTK er champions allerede. Reglene er ikke identiske med de andre nordiske landene, bare mer tilnermet hverandre og FCI's regler.
Når det gjelder hvilken klasse man skal melde på, må man rett og slett "se an" utviklingen på sin hund etter alderen. Jeg kan nevne flere RR som f.eks har vært godt nok utviklet ved 15 mnd. alder og passet bedre i en åpen klasse en i junior/unghund og omvendt. Om dette er en positiv endring i reglene eller ikke kan vel diskuteres og det ser vi vel egentlig heller ikke før det blir praktisert en stund!

Det er ingen endringer i championat reglene som følge av dette, alle regler vedr. LP/AG/Viltspor championater osv. er uendret.
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Gunn Tove » Fre Des 29, 2006 2:32 pm

Sukk, da kan det bli cert-tørke innen en del raser ja! :-?
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

Innlegg Annette » Fre Des 29, 2006 9:47 pm

Gunn Tove skrev:Regelen er vel etter fylte år uansett, er den ikke? Ihvertfall viltsporchampionat (2 ganger minst 2. premie etter fylte 24 mnd), eller hvilket championat tenkte du på, Annette? Lydighetschampionat og agilitychampionat er minst en 2. premie etter fylte 15 mnd.


Hmmm...vet ikke hvorfor jeg fikk det for meg at det måtte være i åpen klasse...
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Sonja » Fre Des 29, 2006 10:35 pm

Hei
Må si jeg føler meg litt forvirra her :roll:

Nå er ikke vi så ofte på utstilling, men satser på at vi får hjelp av ringsekretær underveis. Jeg har jo nettopp lært reglene vi hadde, så nå må jeg begynne på nytt.

Det går sikkert greit etter hvert
Men jeg tror også som Gunn Tove sier at det kanskje blir færre hunder i Championatklassen
Mvh
Sonja
[imghttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs866.snc4/70759_603865068_5798985_n.jpg][/img]
Sonja
 
Innlegg: 212
Registrert: Fre Mar 05, 2004 9:32 am
Bosted: Knarvik

Innlegg hilde » Lør Des 30, 2006 8:15 am

Tror ikke det blir så store endringene for vår rase på utstilling. De årene jeg har vært og kikket på RR'er i ringen, er det neigu ikke ofte at de 4 beste i hannhund eller tispeklassen har vært championer.
Og championer har da gått ut av ringen uten ck, og det har jo gitt eierne den samme følelsen som å gå ut med blått.
Og blått skal jo egentlig ikke være SÅ ille:
Hund av god type og bygning, hvis
eksteriørfeil ikke er mer fremtredende
enn at den kan sies å være en god
representant for sin ras.

Åkke som, så gleder jeg meg til min egen og andres forvirring i og rundt ringen de kommende månedene! =D>
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Annette » Lør Des 30, 2006 9:35 am

hilde skrev: Åkke som, så gleder jeg meg til min egen og andres forvirring i og rundt ringen de kommende månedene! =D>


Bare tre uker igjen!!!! :D
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Re: NYE UTSTILLINGSREGLER!!!

Innlegg Hanne » Fre Jan 05, 2007 1:53 pm

Hanne skrev:CACIB vil ikke lenger bli flyttet bakover i beste hannhund/tispe klasse, som det er blitt praktisert til nå. CACIB tildeles nr. 1 og res.cacib til nr.2. Det vil si at om nr.1 er internasjonal champion, skal denne ha cacib’et, om nr.2 er en junior eller veteran blir det ikke delt ut res.cacib.


En liten feil her, eneste ednring på CACIB tildelingen, er at Internasjonale champions skal ha dette utdelt, det blir fortsatt flyttet om f.eks nr. 1 er en junior. Forstår dere??? Uansett kommer det nok til å "gå opp" for de fleste gjennom året :D
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Hanne » Fre Jan 12, 2007 3:00 pm

Gunn Tove skrev:Er du sikker på at det ikke blir delt ut cert da, Hanne? I Sverige (og Finland) blir vel cert delt ut til de som som blir plassert bak (selvom de ikke blir offisielt plassert) hørte jeg nettopp ei si. I Finland har de bare plassert 4 en stund, men cert deles ut fordi, hørte jeg. Selvom bare 5 plasseres nå tildags og, så plasserer jo dommeren bakover for det. Blir litt forvirret her!


Enda mer forvirret skal du nok bli :-?
Det har tydeligvis vært flere versjoner på denne problemstillingen, vi (utstillingsavdelingen)diskuterte dette med en gang reglene kom og fikk beskjed om at nei, da ble det ingen cert delt ut :mad: Nå har vi derimot fått kontra beskjeder, at det skal deles ut cert til hunder bak 4 plassen om det er bare champions plassert på de 4 første plassene.
Beklager feilinformasjonen, mye av mangler/feil i reglene oppdages i "disse dager", da det avholdes informasjonsmøter rundt om i landet, for arrangører, ringsekretærer osv.
Hanne
 
Innlegg: 131
Registrert: Fre Nov 28, 2003 8:20 pm
Bosted: Akershus

Innlegg Annette » Fre Jan 12, 2007 3:53 pm

Hanne skrev:Beklager feilinformasjonen, mye av mangler/feil i reglene oppdages i "disse dager", da det avholdes informasjonsmøter rundt om i landet, for arrangører, ringsekretærer osv.


Hehe! Og mer kommer det sikkert når utstillingene har begynt og særtilfellene begynner å dukke opp. :smile: Det er aldri lett å innføre nye regler.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Gunn Tove » Fre Jan 12, 2007 4:10 pm

Nei jeg opplevde rot allerede på årets første utstilling (Toller). MyDog i Gøteborg. Det er nye regler i Sverige og, men annerledes enn i Norge. Både dommeren (som er norsk) og ringsekretæren rotet, og gav meg certet hvorpå jeg måtte fortelle de at nei det skulle den veterantispa som ble beste tispe ha. Dommeren OG ringsektretæren trodde dette var en championtispe. Så dommern dømte altså veteranklassen i den tro at det var championklassen. =D>
Gunn Tove
 
Innlegg: 206
Registrert: Tir Jun 22, 2004 10:48 am
Bosted: Arendal

ForrigeNeste

Gå til Utstilling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron